Hrodebert Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hallo dere... Dette er ikke et problem (enda), men et spørsmål angående spenningen i strømforsyningen, som undertegne lurer på. Saken: Fulgte med et program med hovedkortet (PC Alert4) som måler blant annet temperatur og spenning (volt) i systemet. Når det gjelder verdier i spenningen går disse ofte litt opp og ned. Den volten som er problemet i denne saken, er +12 volten, i PC Alert ligger +12 volten på +13,44v (!). Men i BIOS viser den en normal verdi på 11.77v, hva skal man da tro? Spørsmålet: Det jeg da lurer på er om jeg skal stole på de verdier programvaren viser, eller det BIOS viser? Hart hørt at programvare målinger ikke alltid kan stoles på. Har forresten ikke et multimeter, så undertegnede får ikke sjekket det. 13.44v, virker litt drøy?! Strømforsyningen min er en Seasonic 380w. Maskinen er ikke ustabil på noen måte. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Om jeg ikke tar helt feil så leser programvare av tempratur og spenningsverdier fra BIOS så BIOS sine verdier vil være de mest korrekte. Men det kan være lurt å oppdatere BIOS om du synes at noe virker til å være litt underfundig. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Om jeg ikke tar helt feil så leser programvare av tempratur og spenningsverdier fra BIOS så BIOS sine verdier vil være de mest korrekte. Ja, det er dette jeg mener også. At dette er to sider av samme sak. Men hvorfor viser da disse forskjellige verdier? EDIT: Kode Endret 9. april 2008 av roberteh Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det er ikke sikker at programvaren leser av riktig sensor for eksempel samt at spenningene vil forrandre seg litt ettersom hvor mye du belaster PC-en. Jo bedre strømforsyning du har desto lavere blir disse spenningsgapene mellom last og idle. Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Nå er ikke målekretsene på et hovedkort det mest nøyaktige heller da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå