kjeng Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hei. Sitter her med en elektronisk utfordring, og har brukt en 555-krets som en oscillator. Utfordringen min nå er at jeg skal gjøre om 9600 bps til hz, har funnet ut ved T=1/f at periodetida skal være 100micro sekunder, problemet nå er å gjøre om dette til hz, har sittet en stund med det her nå og VET det er en enkel løsning, men faen heller om jeg kommer på den nå.. noe hjelp å få? Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Kan kansje hjelpe, men hvorfor skal du gjøre det om til hz??? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Hertz er jo svingninger per sekund, og bps er beats per second. Så jeg vil svare at 9600bps = 9600Hz. edit: kom på nå at det kunne jo være du snakket om bit per sekund også haha... ja, så feil kan man ta. Endret 9. april 2008 av jale Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 bps er vell oftest bits per second... samma det... hvis du har et signal som er 0/1 annen hver gang, og de skifter 9600 ganger i sekundet, altså 9600bps, så vil frekvensen i hz være halvparten, altså 4800Hz. Det kommer av et en periode av signalet består av 1 og 0, og det er denne perioden som repeteres med en frekvens på 4800Hz. Lenke til kommentar
Tigergutt13 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Yepp..., Dr_VingTor er inne på noe vesentlig. Men når når man kommer ned på et nivå innen digital overføring der det man får behov for å snakke om frekvens(Hz) er det vanlig å snakke om baud-rate. http://en.wikipedia.org/wiki/Baud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå