fototim Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Jeg har liten tro på FF fra Pentax, men en digital 645 bør være innen rekkevidde hvis økonomien tillater dem å satse på noe så risikabelt. Selv kunne jeg ønsket meg en digital 67, men muligheten for å bruke et analogt bakstykke i tillegg til digitalt (slik som med Mamiya 645) er en besnærende tanke. Pentax har mye god MF-optikk, selv om Mamiya er hakket vassere. Det kommer i alle fall ikke noe kvadratformat fra Pentax. Det har de aldri laget analogt, så hvorfor skulle de gjøre det digitalt? Hvis markedet går FF, så gjør Pentax det og. På et eller annet tidspunkt. At Samsung nå tilsynelatende viser litt muskler kan være positivt. Hvis Samsung viser seg å mene alvor, vil det tvinge Hoya til å ta standpunkt. Det tror jeg vi være sundt for alle parter. Om førstereaksjonen blir FF eller 645 vil tida vise. Ved en 645 satsing vil de vise at de virkelig mener alvor. MaritimTim Endret 12. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Siden jeg er vant med at det finnes veldig mange forskjellige formater til analog fotografering, så synes jeg ikke det er unaturlig med 5-6 formater digitalt + storformat scannerkameraer. Det er heller ingen god grunn til at det ikke skal være slik, hvis man ikke er tilhenger av total standarisering. Det er ikke jeg interessert i, i og med at jeg er mer interessert i mangfold av valgmuligheter. Det er nok kun Pentax-folket som har en ønsketenking om FF som er eneste grunn til at Pentax skal lage det. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Det er nok kun Pentax-folket som har en ønsketenking om FF som er eneste grunn til at Pentax skal lage det.Den setningen der forsto jeg rett og slett ikke. Mvh Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Det er nok kun Pentax-folket som har en ønsketenking om FF som er eneste grunn til at Pentax skal lage det.Den setningen der forsto jeg rett og slett ikke. Mvh Med det mener jeg at det egentlig ikke er noen grunn for dem å levere FF. Småbildeformat er stort sett småbildeformat åkke som, så derfor synes jeg at Pentax burde gjøre det de er best til. Småbildeformat til konsumentmarkedet (de har jo ikke vært særlig store innen proff småbildeformat de siste 35-40 år, selv om de har hatt modeller). Det de derimot har vært store på er mellomformat, så det ville vært naturlig for Pentax å satse på cropformat til massemarkedet og MF til proffmarkedet. De vil uansett ikke kunne konkurrere med Nikon og Pentax om proffene som bruker småbildeformat, men en del kunst og studiofotografer er mer troende til å bruke deres MF-modeller. Det er en grunn til at de sluttet med proffkameraer på åttitallet. Både veikartet og satsingen på highend-cropformat bekrefter den misstanken for min del, men jeg kan jo ta feil. Det har jo hendt både titt og ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå