Gå til innhold

Er vi mange kampsportutøvere på forumet? (Oppdatert)

Vi finner ut av aktivitetsnivået!  

139 stemmer

1. 1. Trener du kampsport aktivt?

• Ja
      108
    • Nei
      30
    • Bare Mortal kombat, tekken og SF IV
      2
  2. 2. Hvor lenge har du trent kampsport?

• Under 1 år
      37
    • 1-5 år
      64
    • 5-10 år
      25
    • 10+ år
      14
  3. 3. Trener du selv, eller instruerer du?

• Trener bare selv
      102
    • Instruerer stort sett
      5
    • Både trener og instruerer om hverandre
      33
  4. 4. Hvilke(n) kampsport(er) trener du nå? (litt sekkeposter under, for å redusere antal valg :p )

• Karate
      26
    • Judo
      13
    • Ju-Jutsu / Ji-Jutsu / Ji-Jitsu / Brasiliansk jujutsu
      29
    • Aikido
      12
    • Kung Fu
      6
    • Boksing
      17
    • Tae Kwon Do
      38
    • Hapkido
      4
    • Iaido / Batto
      2
    • Kickboxing
      27
    • Thaiboxing
      19
    • WMA / MMA
      21
    • Krav Maga
      14
    • Kendo
      4
    • Andre (som jammen meg burde stått her!!!)
      14
    • 0
    • 0

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har vært innom så utrolig mye, både: Kenjitsu, Judo, Tae Kwon Do, Karate, Kung fu o.l. Men, slutta etterhvert, var liksom ikke så gøy i lengden.

Kenjitsuen gikk lengst, der holdt jeg vel på i 2 år, også flytta treneren, og en annen tok over, han var god han, men det var liksom ikke samme greia som før, så jeg slutta.

Lenke til kommentar

Har nå trent Kyokushin karate en god stund, satser på grønt belte til jul. Syns fortsatt at karate er gøy, og god trening, men jeg har begynt å tenke på å begynne å trene ju jitsu eller noe lignendes i tillegg. Er dette å anbefale? Og er det noen spesiell forskjell på ju jitsu, ji jitsu eller ji jutsu, eller er det bare forskjellige måter å skrive det på?

Beklager for min uvitenhet ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan bli overrasket over forskjellen i mykhet fra Kyukushin og over til Jujutsu.

Jujutsu er den eldste formen. Jijitsu kom som et utspring av jujutsu/judo noe senere, om jeg husker rett :)

Edit:

Min karatestilart, wado ryu, er en formyket form av Shotokan, blandet med en god porsjon jujutsu...

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Osse-Mon, dette er vel kanskje litt off topic, men har du noen gang fått bruk for karatetreningen din ute på gata?

Noe jeg syns er ganske negativt med karate, er at vi fokuserer litt for lite om slag mot hodet, mest beskytte hodet mot slag. Vi lærer jo blokker som brukes for å beskytte hodet, men det er sjelden vi prøver det i praksis, men dette varierer vel klubb til klubb...

Lenke til kommentar

Har aldri hatt direkte behov for karaten i selvforsvarssammenheng, men jeg er rimelig sikker på at karaten har holdt meg "over vannet" mentalt sett i situasjoner der det KUNNE ha vært nødvendig...

Én av flere grunner til at jeg startet med karate var etter en episode med blind vold, der jeg ble slått ned av tre karer og dyttet ned en trapp!

Vi har mye fokus på slag mot hode, men tror variasjonene ligger mest i stilartene. I Wado Ryu har vi strengt tatt ikke blokker i tradisjonell forstand

Lenke til kommentar
Trodde ikke Krav Maga ble klassifisert som en kampSPORT.. noen som kan bekrefte dette? Blir litt som å si at nærkamp også er det.. man teller ikke, meg bekjent, poeng i nærkamp.

Det kommer litt an på hva du legger i uttrykket... Jeg regner Kravmaga som kampsport.

På engelsk har du ordet "martial arts", og jeg synes ikke kravmaga faller inn under det, personlig. Er ikke like lett å skille mellom kampkunst og kampsport på norsk!

Lenke til kommentar
Er det vanlig å bruke ju jitsu? Sier og bruker alltid Jiu-Jitsu, selv.

Du har det f.eks. her: http://www.sentrumjujitsu.no/hovedmeny.htm

Hvordan skiller du mellom "jiu" og "ju" når du uttaler det?

Vel, det ligger i måten man romanifiserer Kanji på. Tidligere var det ikke en standard, og derfor er det mange forskjellige måter å skrive dette på.

jIu uttaler man med "i", ju uttaler man rett frem. Burde kanskje vært romanisert med í eller ï ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...