Gå til innhold

Søke deltidsjobb hos konkurrenten, umoralsk?

Anbefalte innlegg

Om dagene jobber jeg heltid på Byggmakker. Siden jeg er lærling tjener jeg ganske dårlig med tanke på at jeg ennå er på mitt første år. Jeg har derfor veldig lyst å søke deltidsjobb på f.eks Obs bygg eller Neumann bygg, men blir dette for umoralsk? Vil min arbeidsgiver bli skuffet? Vil konkurrenten le av søknaden min? Har aldri vært borti en slik situasjon.

Men det eksisterer også et lite samarbeid med våre konkurrenter. F.eks at vi sender kunder til hverandre ved mangler og behov, forhandler osv.

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har tenkt å spørre om "ekstrajobb" etter arbeidstiden som lærling? Hva med å spørre arbeidsgiveren du har nå, om du kan få jobbe litt ekstra utenom lærlingkontrakten?

Og blir vel en god del skatt om du finner deg en sekundærjobb?

Sånn skattemessig lønner det seg neppe. Jeg vil bli trekt 36% som ekstrahjelp et annet sted, og jeg blir trekt 36% de gangene jeg får overtidsbetalt på min lærlingjobb. Problemet er at det ikke er lønnsomt for lærlingebedriften min å gi meg ekstra jobb utenom lærlingkontrakten, da de da må betale meg overtid, altså 170,- timen. Da velger de heller å betale ekstrahjelpene 80,- timen istedet. Dessuten er vi overbemannet av ekstrahjelper om ettermiddagene, så det er ingen vits. Alternativet er jo å søke ekstrajobb i matbutikk, men det vil jeg ikke trives med!

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke problemet...

Så lenge du ikke har interesser når det kommer til bedriftenes konkurranseforhold seg imellom...

Det at du vil jobbe begge steder er jo fordi du har interesser i ditt eget ve og vel; altså du vil ha mer penger.

Mao. du jobber først og fremst for jobbtype og penger, ikke bedrift.

På hvilket grunnlag mener du egentlig at jobbing hos konkurrenten blir umoralsk i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar

Men jeg er lærling, dvs 9000,- brutto hver måned. Jeg kan på ingen måte si at jeg jobber pga lønn når det gjelder Byggmakker. Der jobber jeg pga at jeg ønsker å oppnå et fagbrev innen butikkfag. Men samtidig har jeg lyst å leve litt bedre økonomisk enn det jeg gjør nå. Neumann f.eks skriker etter ekstrahjelper, i tillegg er det en ekstrajobb jeg kunne tenkt meg. Selv om det ikke bryr meg sånn kjempestort om konkurranseforholdene mtp dette så kan det jo hende at mine kollegaer gjør det?

Lenke til kommentar

....

Og blir vel en god del skatt om du finner deg en sekundærjobb?

Sånn skattemessig lønner det seg neppe. Jeg vil bli trekt 36% som ekstrahjelp et annet sted, og jeg blir trekt 36% de gangene jeg får overtidsbetalt på min lærlingjobb.

...

Sett over året så blir det ikke noen forskjell på skatten din. Det trekkes en høyere prosent av bi-inntekt fordi det ikke er tatt høyde for den i skatteberegningen. All din inntekten blir summert opp for hele året, uavhengig om den kommer fra primær eller sekundær arbeidsgiver, og avregnet mot faktisk innbetalt skatt. Alt som er betalt inn formye får du igjen.

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan nekte deg dette. Det står ikke i noen lærling avtale at du ikke kan kan jobbe andre steder. At det er umoralsk ser jeg heller ikke som noe tema. Da det ikke er no "forsker" du er. Ta og søk på jobben som ekstrahjelp hos Obsbygg eller hvor det enn skal hvere.

Har selv gjort dette, og det har ingen ting å si.

Edid: Hvis det i hele tatt skulle ha noe si for noen om du tok deg en deltids jobb, så vil det bare vis at du har arbeidslyst og stå på vilje.

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Peterpann, jeg ville startet med å sjekke arbeidsavtalen. Her står det kanskje noe om at man har eller ikke har lov til å jobbe i konkurrerende virksomhet (i min arbeidsavtale står det at jeg ikke har lov til å jobbe i konkurrerende virksomhet, og at jeg må informere arbeidsgiver om eventuelle andre jobber jeg har).

Selv om det ikke står noe i arbeidsavtalen om andre jobber, kan jeg godt forstå om arbeidsgiveren din ikke ser med blide øyne på at du jobber hos en konkurrent.

Derimot ser jeg ikke noe forskjell på om du:

a) jobber fulltid som lærling i bedrift A og deretter jobber i en deltidsstilling hos bedrift B til vanlig timelønn (altså ikke overtid), eller

b) jobber fulltid som lærling i bedrift A og deretter jobber ekstra i bedrift A men uten overtidstillegg.

Slik du skriver forstår jeg det slik at dersom du jobber ekstra hos din nåværende arbeidsgiver får du overtidstillegg. Derfor vil jo ikke arbeidsgiveren din gi "ekstratimer" til deg dersom han har andre som kan jobbe på normaltid.

Derimot kan det jo godt hende at arbeidsgiveren er villig til å gi deg en "ekstrajobb" på for eksempel 5 timer i uka? Slik at du da har din vanlige lærlingstilling og at du da i tillegg jobber 5 timer i uka til normal lønn. Eventuell overtid ut over de avtalte timene bør du da få vanlig overtidsbetaling for (slik at arbeidsgiveren ikke utnytter dette).

Jeg ser ingen forskjell om du jobber fulltid lærling + 5 timer med vanlig lønn hos arbeidsgiver A, eller om du jobber fulltid lærling hos arbeidsgiver A og 5 timer med vanlig lønn hos arbeidsgiver B.

Ved å ha én arbeidgsiver unngår du også problemer dersom bedrift A pålegger deg overtid en dag du egentlig skal jobbe hos bedrift B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...