Gå til innhold

Hovedkortet finner ikke ny harddisk-ABIT KV8 Pro

husmann

Anbefalte innlegg

Hei

Har et Abit KV8 PRO hovedkort. Harddisken som var master var en IDE-disk på 320GB og i tillegg hadde jeg en SATA2 disk på 500GB. IDE-disken begynte i går å komme med lyder som var langt fra gode og så kjøpte jeg en ny SATA-disk på 500GB som jeg tenkte å bruke som ny "master". Problemet mitt er at hovedkortet finner ikke noen av SATA-diskene ved oppstart og jeg får da heller ikke installert XP på nytt.

Hva gjør jeg feil? Hvis jeg setter tilbake opprinnelig master og starter opp har jeg null problemer med å finne SATA-diskene, men tydeligvis ikke når jeg kun har SATA-disker.

Kort sagt - er det noen som har gode råd eller hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS - Jmicron har en ting som må være satt til IDE... Den finnes på AMI-biossystemer...

Dersom du finner disken i BIOS, men ikke I windows... Høyreklikk på min datamaskin/behandle/diskbehandling.... Se om du finner et område som ikke er definert i SATA-disken din. Dersom IDE-disken din er der, men ikke definert som logisk stasjon eller utvidet partisjon... Tror ikke du skal opprette ny patrisjon om du vil beholde filene som er der...

Slik oppretter du en ny partisjon eller en ny logisk stasjon

Slik oppretter du en ny partisjon eller en logisk stasjon på en standarddisk: 1. I vinduet Diskbehandling fullfører du en av følgende prosedyrer, og deretter fortsetter du til trinn 2:• Hvis du vil opprette en ny partisjon, høyreklikker du ledig plass på standarddisken der du vil opprette partisjonen, og deretter klikker du Ny partisjon.

• Hvis du vil opprette en ny logisk stasjon på en utvidet partisjon, høyreklikker du ledig plass på en utvidet partisjon der du vil opprette den logiske stasjonen, og deretter klikker du Ny logisk stasjon.

2. Klikk Neste i veiviseren for ny partisjon.

3. Klikk partisjonstypen du vil opprette (enten Primærpartisjon, Utvidet partisjon eller Logisk stasjon), og klikk deretter Neste.

4. Angi størrelsen på partisjonen i boksen Partisjonsstørrelse i MB, og klikk deretter Neste.

5. Avgjør om du vil tilordne en stasjonsbokstav manuelt, om systemet skal nummerere stasjonen automatisk, eller om det ikke skal tilordnes en stasjonsbokstav til den nye partisjonen eller logiske stasjonen, og klikk deretter Neste.

6. Angi formateringsalternativene du vil bruke, ved hjelp av en av følgende prosedyrer:• Hvis du ikke vil formatere partisjonen, klikker du Ikke formater denne partisjonen, og deretter klikker du Neste.

• Hvis du vil formatere partisjonen, klikker du Formater denne partisjonen med følgende innstillinger, og deretter fullfører du følgende prosedyre i dialogboksen Formater:a. Skriv inn et navn for volumet i boksen Volumnavn. Dette trinnet er valgfritt.

b. Klikk filsystemet du vil bruke, i boksen Filsystem.

Du kan endre størrelsen på tildelingsenheten for disken, og deretter kan du angi om det skal utføres en hurtigformatering eller om fil- og mappekomprimering skal aktiveres på NTFS-volumer.

Klikk Neste.

7. Kontroller at du har merket av for riktige alternativer, og klikk deretter Fullfør.

Dette KAN være måten å gjøre det. Veit også Partition Magic gjør jobben.

Endret av Elfiero
Lenke til kommentar

Det er synd og si det, men ingenting av det foreslåtte over har hjulpet meg. Nå er det meste tullet seg til og for å redde det som er på PC-en har jeg nå måttet flytte alt over på eksterne harddisker og begynne forfra.

Slik situsjonen er nå finner min pc kun min første SATA-disk, Sn samsung 501LJ-disk. Den er eller har det ikke vært problemer med. Har nå forsøkt Western Digital 500GB og nå enda en, Hitachi Deskstar HDP725050GLA360 og ingen av disse disker ser jeg hverken i bios, enhetsbehandling eller Partition Magic - og får følgelig heller ikke formatert disken.

Skjønner ike hvorfor et skal være forskjell på en Samsung og en hvilken som helst annen SATA-disk. Kan noen hjelpe meg her?

På hovedkortet er det 2 porter for SATA-disker.

Min bios er fra 2006. Kanskje en idé å oppdater den, men hvordan kan jeg gjøre det fra en minnepenn eller CD. Har ikke diskettstasjon på PC-en

Lenke til kommentar

Hmm... Synd med "tullinga".

Ok, nå har du i allefall en backup :)

Plugg i SATAdiskene dine... Gå inn i BIOS (hamre DEL når du har starta PC-en)bruk piltastene til å manøvrere. Gå til "Advanced BIOS Features". Her finner du BOOTprioritet, og first,second,third boot device... Se om du kan finne noen av SATAdiskene dine der. First bør stå til CD ettersom du skal inn med OS. Hard Disk Boot Priority kan være en greie å sjekke :thumbup:

Sett "boot other device" til Enable.

Eneste tips jeg har. Ikke sikkert det funker, men verdt et forsøk.

Tror ikke du tregner å oppdatere BIOS, men...

Alt du trenger å vite om hovedkortet ditt finner du HER bla hvordan du flasher BIOS fra usb/cd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Min bios er fra 2006. Kanskje en idé å oppdater den, men hvordan kan jeg gjøre det fra en minnepenn eller CD. Har ikke diskettstasjon på PC-en

Bruk google f.eks. (usb update bios ...etc.) ;)

Alt. få tak i en diskettstasjon... den koster "ingenting", den finnes i nesten alle rotekasser i norges land og er opplagt fin å ha på et gammelt system - som i dette tilfellet.

Har du deaktivert FDC (floppy disk controller) i BIOS?

Virker som folk er "hysterisk" mtp. å kvitte seg med den tregeste enheten, men har altså ikke peiling på å bruke andre alternativer... så hvorfor kaste en sikker vinner? Den kan taes ut og inn, enables og disables i BIOS som alt annet en putter inn.

Lenke til kommentar
Hei

Har et Abit KV8 PRO hovedkort. Harddisken som var master var en IDE-disk på 320GB og i tillegg hadde jeg en SATA2 disk på 500GB. IDE-disken begynte i går å komme med lyder som var langt fra gode og så kjøpte jeg en ny SATA-disk på 500GB som jeg tenkte å bruke som ny "master". Problemet mitt er at hovedkortet finner ikke noen av SATA-diskene ved oppstart og jeg får da heller ikke installert XP på nytt.

Hva gjør jeg feil? Hvis jeg setter tilbake opprinnelig master og starter opp har jeg null problemer med å finne SATA-diskene, men tydeligvis ikke når jeg kun har SATA-disker.

Kort sagt - er det noen som har gode råd eller hjelp?

Hei. Jeg er ganske sikker på hva problemet ditt kommer av. Hadde akkurat samme symptomer på min PC i fjor høst. Saken er at KV8 Pro's S-ATA kontroller (VIA VT8237) har problemer med å finne harddisker som er konfigurert til S-ATA 300/S-ATA II.

Jeg hadde en Hitachi 7K1000 harddisk som hovedkortet ikke fant under oppstart. Det jeg måtte gjøre var å laste ned Hitachi Feature Tool og stille ned hastigheten på disken fra S-ATA 300 til S-ATA 150. I praksis vil ikke dette ha noe negativ innvirkning på ytelsen.

Dette må selvfølgelig gjøres fra en annen PC som finner harddisken i oppstarten. Deretter kan du sette den tilbake på KV8 Pro hovedkortet og disken skal dukke opp.

De forskjellige harddiskprodusentene har ulike konfigurasjonsverktøy. Bare å gå til hjemmesiden deres og lete det opp.

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Du kan også sette harddisken til SATA 150 ved hjelp av en jumper. Gjelder i vert fall Samsung og Western SATA 300 disker.

Ja, det kan godt hende det er jumper på andre modeller. På Hitachidisken min var det ikke det og da må man benytte seg av software :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...