Gå til innhold

Skeptisk til prisfall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel liten tvil om at HD er tøffere enn oppskalert DVD, mitt poeng var simpelthen at en kvalitets-DVD oppskalert etter beste evne ikke utviser artifakter eller problemer på noen som helst måte ut over at det er noe mindre skarpt enn HD. :)

Jeg synes ofte dynamikkenfargene i bildet også er litt mer livlige med HD. Men det er mulig de bare fresher det lit opp i masteringen for å få det til å se tøffere ut.

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle de ønske å senke prisen når de har vunnet krigen? :)

Fordi det kommer flere konkurrerende fabrikanter, og fordi volumet øker.

Se på prisen på Blu-ray lesere til PC. For 6 månder siden kostet en Pioneer leser rett over 2000 kroner, nå får man de til rundt 1000-lappen.

Den kunstig lave prisen var nok også en medvirkende faktor til at Toshiba valgte å droppe HD-DVD etter å ha tapt over 5 milliarder norske kroner.

Lenke til kommentar

Vet at Coop Mega/Hypermarked tar 140kr per Blu-ray når du kjøper 5stk (warner Blu-ray), kjøper du bare 1 koster den 169kr, 10kr mer enn dvd utgaven.

Kvalitets messig ligger HD mye høyere enn dvd, selv med en bra dvd spiller som gjør signalet progressivt. Eller om du oppskalerer bildet via ffdshow så er det langt fra hd kvalitet.. Dekodings feil og lignende forekommer relativt ofte i ffdshow som med alle andre mpeg2 dekodere.. Problemet dvd sliter med er en gammel codec og lite prioritet på bilde siden av utgivelsene... Det fantes noen ildsjeler, som superbit og criterion som gjorde høykvalitets dvd-utgivelser..

Det finnes ræl på HD.. selvsagt, lettere er det å oppdage siden det stikker seg så mye mer ut fra resten.. Men selv en "dårlig" hd utgivelse ser mye bedre ut enn en god dvd utgivelse.. Men når det er sagt vil vel en god VHS film sammenligna med en god DVD film (og avspillere selvsagt) ha en større forskjell i visuell kvalitet (og lyd) sammenlignet med god DVD mot god HD.

Finnes massevis av nedlastnigns lignende tjenester i norge.. Canal+ og Get har allerede video on demand..

Problemet med pris for øyeblikket er vel at Blu-ray forventet at HD-DVD skulle eksistere lenger enn det gjorde (dog det kommer fremdeles utgivelser på hddvd) slik at flere produsenter sikkert har sittet på gjerdet og derfor sipper når de må ut med den dyrere produksjonsmetoden i forhold til HDDVD..

Meh.. what do I care.. jeg kjøper Blu-ray uansett, suveren kvalitet i forhold til dvd, litt frustrasjon fra min bedre halvdel når det kjøpes filmer på Blu-ray som vi har på dvd allerede.. men men..

Ha en fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Vet at Coop Mega/Hypermarked tar 140kr per Blu-ray når du kjøper 5stk (warner Blu-ray), kjøper du bare 1 koster den 169kr, 10kr mer enn dvd utgaven.

Blu-ray er fortsatt vesentlig dyrere enn DV, fra 50% dyere til flere ganger dyrere på d billigste utsalgstedene sist jeg sjekket. At du finner en overpriset dagligvare-butikk som sleger DVD langt over de billig stedene, og at forskjellene på det stedet er sm kan sikkert hende, men det reflektrer ikke realiteten for den "opplyste kjøper".

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel flere faktorer tilsammen som gjør at prisene på Blu-ray-produkter ikke faller ennå. Det meste av dette har allerede vært nevnt tidligere i diskusjonen:

- Manglende konkurranse

- Dyr omlegging av utstyr i fabrikkene

- Dyr lisens

- Stor feilprosent i produksjonen

Men det var nytt for meg at økning av produksjonsvolumet ikke medfører lavere kostnader. Det er jo svært alvorlig for produsentene og kan bli den viktigste bremseklossen for lavere pris, selv om Blu-ray skulle ta av hos konsumentene.

Lenke til kommentar

Er vel nå vi som har HD DVD kan gni oss i hendene over grisebillige HD filmer. :)

Spesielt oss filmelskere som ikke nødvendigvis må ha de nyeste titlene, men også gode gamle klassikere i HD format nyter godt av prisdumpingen på HD DVD.

Var vel ikke akkurat overraskende at prisen ikke går ned noe særlig. Mye er på grunn av høye produksjonskostnader, men hvorfor senke prisene når du er enerådene formatet på markedet?

Forhåpentligvis vil i det miste filmene gå ned i pris etter som tiden går.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
(...)hvorfor senke prisene når du er enerådene formatet på markedet?

Right on.

Selv om Blu-ray tydeligvis vant formatkrigen er det ikke dermed gitt at prisen kommer til å falle drastisk.

Min omskriving:

Siden Blu-Ray tydeligvis vant formatkrigen er det dermed gitt at prisen ikke kommer til å falle drastisk.

Lenke til kommentar

Blu-ray er fortsatt vesentlig dyrere enn DV, fra 50% dyere til flere ganger dyrere på d billigste utsalgstedene sist jeg sjekket. At du finner en overpriset dagligvare-butikk som sleger DVD langt over de billig stedene, og at forskjellene på det stedet er sm kan sikkert hende, men det reflektrer ikke realiteten for den "opplyste kjøper".

AtW

Wow.. Vesentlig dyrere.. Hmm vel.. The Bold one og The Invasion er nettop kommet på DVD , billigste på prisguide.no er 159 spenn, samme som Coop mega (som da selvsagt er SINNSVAKT OVERPRISET).. Blu-ray på coop mega er 140 om du kjøper 4 andre Blu-ray filmer i tillegg eller 169 om du bare skal ha den ene.. OG det er en SINNSVAK forskjell.. jeg skjønner ikke at folk ikke heller kjøper dvd.. betale 6% mer for hd enn dvd er TOTALT ikke verdt det.

Joda.. har DVD-er hjemme jeg som jeg har kjøpt for 300 spenn, bare fordi jeg ikke kunne vente på Sone2 utgaven..

At ATW synes 10 kroner er vesentlig sier vel litt. At ATW heller ei har vett nok til å sjekke ting før han åpner munnen sier vel enda mer. Ta en tur på Coop Mega... de har sikkert noen hårreisende prisete DVD-er du kan lete frem, det har alle butikker. Og som opplyst kjøper synes jeg du kanskje burde skru på lyset først, det pleier å hjelpe.

Jeg kjøper Blu-ray hvor jeg finner det fornuftig priset.. 199 spenn synes jeg er helt fett for et relativt nytt format med lite "nedslagsfelt" i markedet.. Det finnes mange onlinebutikker som er dyrere enn norge, Play.com er på vei dit. PlayX.no tar 199 pr Blu-ray dersom det ikke er spesielt billige plater.. Coop Mega tar 140-170 for en BR, men dette er et midlertidig tilbud og da kun på warner Blurays.. Men, løp og kjøp mens det varer. Axelmusic.com har også ok priser. Amazon.com og amazon.co.uk har også ok priser på Blu-ray.

Det som forundrer meg er at folk skal ha.. De ser ikke at ting ikke skjer over natten, at firmaer skal tjene penger, at firmaer vil beskytte det som er rettmessig dems osv osv osv.. DRM fiendtlig, bullshit, du kan fremdeles ta med deg blurayen din og spille på naboens spiller, låne filmer av andre eller leie filmer.. For den vanlige mann i gata vil Blu-ray være akkurat som dvd, ta filmen ut av omslaget og legg den i spilleren.. vips.. Den vanlige bruker vet ikke engang hva DRM er fornoe, ei heller at dvd også har DRM. Blu-ray er allerede priset slik dvd var når jeg kjøpte min første ordentlige DVD spiller for 9 år siden, da kostet filmene 199 til 249 pr stykk.. Men det er det ingen som husker på.. og 199-249 den gang er mer enn 199-249 er i dag, men det tenker folk HELLER ikke på..

Ha en fortsatt fin dag :)

Lenke til kommentar

The invasion koster 90 spenn på play, inkludert porto. Som sagt, for den opplyste kjøper så koster blu-ray vesentlig mer. Du må gjerne prøve å late som det er umulig å få DVDen mer en 10 kroner billigere, men det er det ikke. Og hva er det jeg ikke har sjekket?

Det som forundrer meg er at folk prøver å late som man ikke får tak i DVD vesentlig billigere enn Bluray i dag. Om det er verd prisen osv kan vel diskuteres, men det er faktum at prisforskjellen er ganske stor.

Ellers er det vel også langt fra bullshit at DRM er ganske irriterende for mange, dog er problemet vesentlig mindre nå, BD+ er jo knekt og da er alt velstand :)

AtW

Lenke til kommentar

Visste ikke at Blu-ray filmene var så lav i pris allerede. Alle steder jeg har kikket så går de for 249 kr og av og til 299 kr.

DVDer kjøper jeg stort sett når de selges for 99 kr eller 79 kr. Det er akseptabel pris IMO.

Tips: AnyDVD for å ta backup av DVD/HD-DVDene funker ypperlig. Personlig syntes jeg det er min rett å ha mine egne kjøpte media på en harddisk fremfor å rote fram ei plate hver gang jeg skal spille av en film.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
The invasion koster 90 spenn på play, inkludert porto. Som sagt, for den opplyste kjøper så koster blu-ray vesentlig mer. Du må gjerne prøve å late som det er umulig å få DVDen mer en 10 kroner billigere, men det er det ikke. Og hva er det jeg ikke har sjekket?

WOW, med norske subtitles?? Jeg bøyer meg i støvet..

Lenke til kommentar

WOW, med norske subtitles?? Jeg bøyer meg i støvet..

Personlig bruker jeg ikke norske subtitles, (og om jeg hadde gjort det kunne jeg barre added subtitles til dvden, siden drm er knekt :)). Men om man heller vil ha sone 2 så får man DVDen til en pund mer på amazon.

AtW

Lenke til kommentar
Sjeldent engelsk sone2 har norske subs.. Sorry mac.

Sorry Mac hva? Det står ikke hva slags subs den har, og som nevnt er det triviellt å legge til subs om man vil. Men greit nok, om du vil kjøpe den ene filmen i norge, nå som blu-ray er på tilbud på mega, og ike kan vente, så er ikke prisforskjellen så stor. Jeg kan grave fram utallige eksempler på svært stor prisforskjell. Essensen er at blu-ray er vesentlig dyrere å kjøpe i dag i forhold til DVD, om man mener det er verd det i forhold til bildekvaliteten vil jo variere (eller om man mener det er verd å kjøre nesten dobbel pris for å få norske subs)

AtW

Lenke til kommentar

Jepps, enig, det er en prioriterings sak.. Og Play.com sine tittler har sågar dårlig andel med engelske subs, og jeg er dessverre ikke velsignet med lydisolert kjellerstue så jeg må se film på relativt fornuftig volum og da er det av og til vanskelig å få med seg hva personer sier, så subs er viktig..

Og å laste ned film + subs for så å krympe den til 5gb og få dårligere kvalitet bare for å få den med norske eller engelske subs, nei det blir for bøst. Samt at da går jo prisen signifikant opp (prisen din på PC-en+internettlinje+optisk medium)/antall DVD-er du svir = relativt dyrt pr plate. Nå er det forenklet da du mest sannsynlig bruker PC-en til andre ting og.. Men men.. Alt er enkelt når du har muligheten, skal du først kjøpe den så blir det en annen sak.. Nå koster en duganes Blu-ray fremdeles noen lapper mer enn hvermansen har lyst å bruke, men om noen få år så kommer de nok ned til mer fornuftige priser.. Nå finnes det vel ingen gode dvd spillere til under 1500 uansett så poenget er vel daft.. hva du får for 3000 på HD er jo overlegent hva du får for 3000 på DVD (avspillermessig)..

Bwah.. Litt misunnelig på HD-DVD brukere som nå får en bråte filmer på billig salg ..

Men tilbake til temaet: Prisfallet er jo en realitet.. de har blitt billigere.. spørsmålet er vel om prisen vil synke jevnt eller om den blir fortere stabilisert.

Lenke til kommentar
Jepps, enig, det er en prioriterings sak.. Og Play.com sine tittler har sågar dårlig andel med engelske subs, og jeg er dessverre ikke velsignet med lydisolert kjellerstue så jeg må se film på relativt fornuftig volum og da er det av og til vanskelig å få med seg hva personer sier, så subs er viktig..

Og å laste ned film + subs for så å krympe den til 5gb og få dårligere kvalitet bare for å få den med norske eller engelske subs, nei det blir for bøst. Samt at da går jo prisen signifikant opp (prisen din på PC-en+internettlinje+optisk medium)/antall DVD-er du svir = relativt dyrt pr plate. Nå er det forenklet da du mest sannsynlig bruker PC-en til andre ting og.. Men men.. Alt er enkelt når du har muligheten, skal du først kjøpe den så blir det en annen sak.. Nå koster en duganes Blu-ray fremdeles noen lapper mer enn hvermansen har lyst å bruke, men om noen få år så kommer de nok ned til mer fornuftige priser.. Nå finnes det vel ingen gode dvd spillere til under 1500 uansett så poenget er vel daft.. hva du får for 3000 på HD er jo overlegent hva du får for 3000 på DVD (avspillermessig)..

Bwah.. Litt misunnelig på HD-DVD brukere som nå får en bråte filmer på billig salg ..

Men tilbake til temaet: Prisfallet er jo en realitet.. de har blitt billigere.. spørsmålet er vel om prisen vil synke jevnt eller om den blir fortere stabilisert.

Man trenger ikek å krmpe en film for å leggee til subs. PC, nettline og medium har vel de aller felste fra fr. Det har ihvertfall jeg. Men det er vel ikke alle som synes det er en praktisk løsning dog.

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest member-63169

er ikke det egentlig litt primitivt med lagringsmedier basert på "cd" prinsippet med laser? en minnepenn koster jo ikke så mye å produsere og en kan skrive flere ganger på den. spillere har jo endel mekaniske komponenter som er dyrere en en chip som kommuniserer med en usb disk. tror cd prinsippet holder på å dø litt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...