Gå til innhold

Noen som har dårlig erfaring?


Anbefalte innlegg

Disse selgerne honnoreres gjerne kun med et engangsbeløp, de må med andre ord selge kontinuerlig for å tjene penger.

 

 

 

At man må utføre arbeid for å tjene penger er en fryktelig tanke, ja.

 

Am man må uføre abreid om igjen og om igjen og om igjen, mens andre tjener seg rik på det du gjorde for 10 år siden er urettferdig. Slik er alt bygget opp, men det behøver ikke være slik.

 

Når jeg kjøper varer "direkte" fra deg, må jeg betale prosentene dine, prosentene til din sponsor, hans sponsor, osv.

Dette er stikk motsatt. Selskaper som benytter seg av et vellykket NM konsept, behøver ikke bruke penger på reklame. De trenger ikke et stort rom fullt av selgere som skal ha firmabil, lønn og feriepenger. Samtidig, så må selskapet tjene nokså mye, før mye går ut til nettverkerne. Vi selger for øvrig med de samme prisene som det Chess gjør - de er lavere enn alt annet på markedet.

 

NM er en veldig billig måte å markedsføre på - vet du hva det koster med noen sekunders reklame på TV2? Eller helsides annonser i VG? Det er derfor avisene skriver så mye negativt om NM også, NM er rett og slett en konkurrent til media. For å si det sånn, 50% av all reklame er vellykket - man vet bare ikke hvilken 50%. NM koster ikke mye før det er vellykket. og da koster det bare en viss prosentdel av inntekten. Slik vet man aldri om det blir hvis man benytter seg av dyr reklame.

 

Tilbydere av billige telefonabbonement har svært lav avanse. Merkostnadene til de ulike nivå av selgere må altså plusses direkte på den prisen jeg som kunde må betale.

 

Feil, feil, feil. Les lenger oppe hvorfor.

 

 

Skal du og din "up-line" ha prosenter av hver eneste SMS jeg sender resten av livet, kan alle fornuftige mennesker forstå at dette vil koste meg mye penger.

 

Prosenter. Det vil nok en gang si at om du ikke sender SMS, tjener vi ikke penger. om du sender SMS, tjener vi penger. Akkurat slik som teleselskapet. Det blir derfor ikke en ekstra utgift, men penger som selskapet rett og slett ikke regner med. De kundene jeg har, hadde ikke vært chesskunder uten at jeg hadde anbefalt dem chess, husk at vi kun er ca. 30 000 flytkunder her i norge, det er de Chess har mange av. Men eeter hvert vil de andre 3, 77 millioner mobilkundene i Norge så smått begynne å gå over. Rett og slett ved hjelp av jungeltelegrafen.

 

Det bør ikke være lønnsomt å kun drive med rekruttering av nye medlemmer.

Dette er jeg helt enig i. Og det finnes flere nettverk som ikke lar deg gjøre dette. Et nytt EU-Direktiv er foreslått som sier at enhver representant i et NM-konsept skal ha minimum 20 kunder før han skal ha muligheten til å motta noe bonus som følge av sponsing av nye representanter. Noen nettverk er allerede justert for å føye dette forslaget.

 

En godtgjørelse for å rekruttere og lære opp en selger i nabokommunen er selvsagt greit, men det bør ikke være snakk om provisjoner i flere nivåer. Det fører til at produktene blir dyre, og til at verving/sponsing blir målet med virksomheten.

Produktene blir ikke dyrere på grunn av disse bonusene, de taes ut ifra det eventuelle engangsbeløpet man betaler for å bli med på et slikt nettverk. Det har ikke noe med produktet å gjøre. Det ligger også inntekter fra salg nedover i nettverket, men det eneste som har skjedd er at det maksimale produsenten vil betale ut til en selger for produktet sitt, er spredd jevnt utover nettverket. Om du "Ivar" ender opp med at hans 3 representanter aldri kommer noen vei, er det "Ivar" som ikke har duplisert seg skikkelig, eller noen lenger oppe i upline. De som har et nettverk hvor det selges mye til sluttforbruker har vært en flink lærer og bør derfor belønnes for det. Disse pengene plusses ikke på prisen, men er rett og slett tilgjengelig etter at all reklame er kuttet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er stikk motsatt. Selskaper som benytter seg av et vellykket NM konsept, behøver ikke bruke penger på reklame.

 

NM er svært dyr reklame. Den store forskjellen er at prosentene til de ulike nivåene i nettverket er en direkte kostnad som må plusses på salgsprisen på hvert eneste produkt. Dette forstår alle som har et minimum av innsikt i økonomi. Vanlig reklame er derimot en indirekte kostnad, ett fast beløp som budsjetteres av selskapets overskudd. Slike reklamekostnader må selvsagt også dekkes inn via dekningsbidrag, men det påløper ikke direkte kostnader knyttet til hvert eneste produkt som selges. Skal du ha 5% av alle mine telefonutgifter, så blir telefonregningen min 5% høyere. At telfonselskapet sparer noen millioner på reklame blir småpenger i forhold, dersom man fordeler beløpet på alle kundene. Ser man dette litt over tid, blir det enda verre. Å skaffe en telefonabbonement via TV-reklame er en engangskostnad, mens du skal ha prosenter av alle SMS-er jeg sender i all framtid.

 

Mange nivåer av forhandlere fører til høye priser. MLM er dyrere enn reklame på TV2 og helsides annonser i VG. Hvordan forklarer du ellers at alle store MLM-nettverk selger dyre, spesielle produkter, og gjør alt de kan for å unngå konkurranse?

 

Jeg er overbevist om at dette konseptet til Chess er dødfødt av de grunnene som jeg har nevnt, men det vil jo tiden vise.

 

De kundene jeg har, hadde ikke vært chesskunder uten at jeg hadde anbefalt dem chess. (...) Rett og slett ved hjelp av jungeltelegrafen.

 

Jeg ble også Chess-kunde ved hjelp av Jungeltelgrafen. Chess betalte ingen penger for reklame på TV2 for å få meg som kunde, og jeg betaler heller ikke prosenter til MLM-ere i X antall nivåer.

 

Produkter som er gode vil bli anbefalt gjennom sosiale nettverk, uten at noen får betalt for det, slik det alltid har blitt gjort.

 

Produktene blir ikke dyrere på grunn av disse bonusene, de taes ut ifra det eventuelle engangsbeløpet man betaler for å bli med på et slikt nettverk. Det har ikke noe med produktet å gjøre.

 

I så fall har vi et pyramidespill.

 

LeD

Lenke til kommentar

En Tv-reklame trenger ikke være vellykket. NM koster ikke penger, før det selges produkter.

 

Hvordan forklarer du ellers at alle store MLM-nettverk selger dyre, spesielle produkter, og gjør alt de kan for å unngå konkurranse?

Dette er ikke alltid tilfelle slik du påstår. De fleste produkter som selges via NM har en høyere kvalitet enn det konkurrentenes produkter har. At prisen er høyere, er ikke noe normalt trekk.

 

Jeg ble også Chess-kunde ved hjelp av Jungeltelgrafen. Chess betalte ingen penger for reklame på TV2 for å få meg som kunde, og jeg betaler heller ikke prosenter til MLM-ere i X antall nivåer.

Prisene på ditt abonnement, er de samme som prisene mine kunder betaler.

 

I så fall har vi et pyramidespill.

 

Nei, man har et franchisekonsept. Frachiseavgiften regnes som et produkt, på den måten kan man belønne sine nettverkere. Men ikke før representanten har sine kunder.

 

Så lenge det omsettes et reelt produkt er det ikke pyramidespill. Vi har jo selskaper som har hatt en penn til 10 000 kroner som produkt, jeg ville heller satt spørsmålstegn ved disse enn ved seriøse konsepter.

 

Endret en trykkleif.

Lenke til kommentar

Dette er ikke alltid tilfelle slik du påstår. De fleste produkter som selges via NM har en høyere kvalitet enn det konkurrentenes produkter har. At prisen er høyere, er ikke noe normalt trekk.

 

De fleste produkter som selges via NM er søppel. De største MLM-nettverkene selger slankepulver, ulike "medisinske" produkter, osv. Kvalitet blir et lite interessant begrep i den sammenhengen.

 

De nettverkene som selger mer fornuftige produkter, som klær, kjøkkenredskaper, sminke, etc. opererer med høye priser. Man spiller på det kjente knepet om at høy pris skal implisere høy kvalitet, og påstår at produktene skal ha spesielle egenskaper. De jeg kjenner som har erfaring med slike produkter, har imidlertid ikke opplevd det slik.

 

Men dersom du kjenner til store, vellykkede MLM-foretak, hvor det selges vanlige produkter til konkurransedyktige priser, er jeg fortsatt interessert i å vite hvilke MLM-foretak dette er.

 

Prisene på ditt abonnement, er de samme som prisene mine kunder betaler.

 

Ja, men slik kan det ikke holde på i lengden. Chess kan umulig ha noen høy avanse på sine tjenester. De prosentene du og alle andre ledd i nettverket skal ha, kommer i tillegg til beløpet Chess må betale Telenor, og Chess' egen avanse. Selv om Chess i framtiden ikke bruker en krone på annen markedsføring (de bruker vel neppe så mye i dag?), kan de ikke fortsette å holde så lave priser.

 

Absolutt minimal pris som jeg må betale for å sende en SMS = Prisen Chess må betale til Telenor + Dine prosenter + Din sponsors prosenter + Hans sponsors prosenter + ... + Evt. avanse dersom Chess vil tjene penger.

 

Mens med dagens modell, hvor jeg kjøper tjenester direkte hos Chess:

 

Absolutt minimal pris som jeg må betale for å sende en SMS = Prisen Chess må betale til Telenor + Evt. avanse dersom Chess vil tjene penger.

 

De pengene Chess evt. vil bruke på reklame tas av deres overskudd. Jeg håper at flere enn meg ser at den siste modellen er både mer konkurransedyktig og billigere enn MLM-modellen.

 

Så lenge det omsettes et reelt produkt er det ikke pyramidespill. Vi har jo selskaper som har hatt en penn til 10 000 kroner som produkt, jeg ville heller satt spørsmålstegn ved disse enn ved seriøse konsepter.

 

Det spiller ingen rolle hvilke produkter som selges, så lenge de store pengene ligger i vervingen. Får man mye penger for å rekruttere nye selgere, blir dette raskt hovedgeskjeften for de fleste. Får man derimot ikke penger for vervingen, men prosenter av salg i flere nivåer, vil det gå ut over prisen på produktene, slik at det blir umulig å selge vanlige seriøse produkter.

 

Ett seriøst MLM-konsept som fungerer har jeg fortsatt til gode å se.

 

LeD

Lenke til kommentar

syns dette virker litt merkelig av Chess å i det hele tatt gå inn på. Med de prisene de tilbyr er det jo helt latterlig å tro at de vil tjene mer penger på å drive med nettverkssalg. Det selger seg jo selv pga. den tidligere nevnte jungeltelegrafen og ikke en gjeng med "opplærte" selgere av abonnementet. Dette er tross alt noe helt annet enn naturprodukter eller andre produkter. F.eks. er man kunde hos Telenor idag er det ingen forskjell på tjenesten Chess kan gi i forhold(hvis man ser bort fra telefonforsikring kanskje). Prisen er rett og slett lavere hos Chess. Man trenger derfor egentlig ingen andre argumenter for å "selge" abonnementet til venner.

 

La oss si at jeg bestiller et abonnement av deg, Ander, og ringer for la oss si 6000 (seks tusen) kroner i løpet av ett år. Hvor mye tjener du på dette?

 

DET er noe som er interresant å vite, ikke hva fordeler og ulemper med MLM eller NM er, for det ser ut til at dette er godt dekket tidligere i denne tråden.

 

For min del håper jeg hvertfall at man skal slippe å selge abonnementer for å få lov å ringe med Chess :-)

 

bertie

Lenke til kommentar

Det er interessant å lese alt som skrives på forskjellige fora rundt omkring på nettet. I det siste har Chess vært tema på mange fora og mange ulike tråder, noe som vi som jobber i og for Chess selvfølgelig synes er positivt.

 

Selv har jeg deltatt på flere diskusjoner, på lik linje med at jeg ser at ansatte i konkurrerende selskaper reklamerer for sine abonnement.

Ser også at noen konkurrenter driver og legger inn usannsynlige negative kommentarer om Chess.

 

Skal her forsøke å svare på noen av de tema som blir tatt opp i denne tråden:

 

1. Chess driver ikke MLM

 

Chess har ingen organisasjon som driver MLM eller nettverksmarkedsføring. På lik linje med NetCom, Telenor, Sense og andre har Chess forhandlere. To av Chess' forhandlere driver nettverkssalg, hvor de fordeler provisjonen som kommer inn gjennom salget av Chess-abonnement.

 

Chess betaler ut provisjon til disse forhandlerne på samme måte som konkurrentene betaler provisjon til sine forhandlere.

 

2. Chess er ikke useriøse og går ikke snart konkurs

 

Chess har rett og slett en annen forretningsmodell enn sine konkurrenter, og har hatt stor suksess med dette. Lavere markedsføringskostnader, lavere systemkostnader, færre ansatte, stor fokus på media og mediepartnere har gjort at selskapet med 12 ansatte (eks kundeservice) i januar måned tjente over 1 million kroner (overskudd før skatt) på sine kunder.

 

Slik vil det fortsette, med stigende overskudd for hver måned, forutsatt at selskapet fortsetter å få kunder i samme mengder som i dag. (ca 4-500 nye kunder pr dag (!)) :p

 

At Chess opererer på en annen måte enn konkurrentene bør premieres av alle mobilbrukere i Norge. Jo flere som velger Chess, jo lavere blir prisen.

 

Bytt til Chess - Hva har du å tape?

Lenke til kommentar

To av Chess' forhandlere driver nettverkssalg, hvor de fordeler provisjonen som kommer inn gjennom salget av Chess-abonnement.

 

Det er betryggende å høre at Chess selv ikke driver med nettverkssalg. Men de bør kanskje vurdere om de ønsker at navnet deres skal forbindes med slikt, siden det tydeligvis oppfattes som useriøst av mange.

 

Det er positivt at Chess opererer med lavere kostnader enn sine konkurrenter, og kan tilby lavere priser. (Jeg er selv kunde hos Chess.) De provisjonene som Chess betaler til sine forhandlere kan likevel ikke være så veldig store. Er de store nok til å betale "forhandlere" i mange ledd? At produktet er tilgjengelig også utenfor nettverket, vil bidra til at disse MLM-forhandlerne neppe går noen lysende framtid i møte. Men det er fint at dette ikke får noen betydning for Chess og mitt telefonabbonement.

 

At Chess opererer på en annen måte enn konkurrentene bør premieres av alle mobilbrukere i Norge. Jo flere som velger Chess, jo lavere blir prisen.

 

Helt riktig. (Men det ville ikke fungert ikke slik i et MLM-nettverk.) Chess høres ut som en riktig solskinnshistorie, som viser at man kan tjene penger uten å ty til tvilsomme forretningsmodeller. Å tilby gode og billige produkter, uten unødvendige mellomledd og kostnader, er det som skal til. (Selv om det ikke er så enkelt å få til i praksis...)

 

Så lenge Chess er billigst, kommer jeg til å bruke dem, og "verve" mine venner -- helt gratis.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...