Gå til innhold

S-ATA Kontroller til Filserver (ARC-1220)

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge en filserver, men har ikke sett noe særlig på S-ATA kontrollerkort før nå. Etter litt lesing/prating med andre, tror jeg at jeg går får Areca ARC-1220 (8 Porter, PCI-E) (Areca er mest kjent som merket Tekram, men så vidt jeg forstår, er dette akkurat de samme komponentene som Areca).

Skal kjøre 8 disker i Raid 5 (evt Raid6, alt etter hvor 'paranoid' jeg er når jeg setter det opp).

Er det noen som har erfaringer med denne kontrolleren, eventuelt har forslag til andre kontrollere som vil fungere bra (krav: PCI-E, 8 Porter, bonus med mulighet for å utvide array ved å sette inn ekstra kontroller)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Highpoint 2220 http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2220.htm

...kan ha opp til 4 kontrollere i samme pc, 2stk kan linkes for array på 16stk hdd.

Highpoint kortet du linker til er PCI-X, han vil ha PCI-E. Det støtter heller ikke Raid 6 og har ikke onboard cache som har en del å si for ytelsen i enkelte tilfeller.

Ellers er vel Areca et relativt kjent merke uten at jeg har noen erfaring med det selv.

Du kan også se på 3ware 9650SE-8LPML, men det er vel en del dyrere og har multilanetilkoblinger.

Lenke til kommentar

Oi, den Adaptec'en var flott :) Må ikke linke til sånne godsaker vettu ;)

Vel, har bestemt meg for at jeg ikke trenger kontrollerdelen av kontrolleren :p, fordi planen er å kjøre Solaris med ZFS nå. Men trenger allikevel porter til mine 10 S-ATA disker (er bare 7 porter på hovedkortet jeg ser på). Og plutseligt kommer det flere disker som vil inn, så alt i alt tror jeg ikke dette kortet er dumt, selv om jeg bare skal bruke det uten RAID.

Har kikka litt på vanlige S-ATA kontrollere (uten RAID), men flesteparten av de krever PCI-X, og det er ikke det letteste å få tak i på et hovedkort i dag (i alle fall på et som jeg liker).

Takk for tipsa, hvis noen har flere gode tips, ikke nøl med å svare :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...