Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er ny til C# og har problemer med litt av den simple koden min :D lol

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication1
{
class Program
{
	static void Main(string[] args)
	{
		int a = 5;
		int b = 4;

if (a < b)
		{
			Console.Write("LOL");
			return 0;

}
	}
}
}

da får jeg feilkode

Error 1 Since 'ConsoleApplication1.Program.Main(string[])' returns void, a return keyword must not be followed by an object expression D:\Documents and Settings\Per Arne Andersen\Local Settings\Application Data\Temporary Projects\ConsoleApplication1\Program.cs 19 17 ConsoleApplication1

Hva er dette for no?

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er fordi du har definert main som void main, istedet for int main.

Bruke int Main hvis du har tenkt til å returnere en verdi til operativsystemet.

Hvis du bare har tenkt til å avslutte, kan du skrive "return;" istedet for "return 0;"

det jeg vil er egentlig at "CMD" vinduet ikke skal lukke seg :p. det er vell dette som må gjøres da?

Lenke til kommentar
Nei.

Du kan f.eks legge på en

Console.ReadKey(true);

Return har bare noe med hva funksjonen skal returnere...

litt merkelig igrunn. har ikke sett ett eneste tutorial som forklarer dete :)

takk skal du ha ! :)

Lenke til kommentar

Funksjon er et begrep fra matematikk, en funksjon er når man bytter ut et helt uttryk med en funksjon; f.eks.

f(x) = sin(x) * cos(x)

Deretter kan man si

g(x) = sin(f(x))

for å få til dette i programmering, må vi si at en funksjon kan ha en returverdi.

int Main(string[] args)

i C# forteller man også hva slags verdi som funksjonen skal returnere, f.eks. heltall (int)

En funksjon som forventer en returverdi, må også alltid få det

Så dersom en funksjon forventer en int, så må man skrive return minst et sted i koden til funksjonen.

Derimot hvis denne funksjonen ikke skal ha noen returverdi (void) så er det ikke nødvendig med return.

void Main(string[] args)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Den sa ikke så mye ang. spørsmålet om hvorfor det blir error på return 0; når funksjonstypen er satt til void, nei. Som forsåvidt er det vi snakker om her, så jeg vet ikke helt hva du snakker om.

men det har jo allerede grusom nevnt :p

men ok; void betyr at funksjonen ikke skal returnere en verdi (blir det samme som en sub routine i basic og pascal)

Application.Exit(int) vil avslutte programmet og returnere en verdi, og kan brukes i void main (eller et hvilket som helst annet sted for den saks skyld)

happy? :p

Lenke til kommentar
Kan jeg være med for å komme med sarkastiske kommentarer underveis? :p

Hehe.

Jeg mener det faktisk.Hadde garantert hevet nivået hos mange. Dine sarkastiske kommentarer er ofte morsome og har sikkert også gjort mange litt flaue.

Når jeg ser på hvordan mange av de nye bøkene er lagt opp, er jeg helt sikker på at dere tre hadde gjort dette mye bedre. BASTA

Lenke til kommentar
Jeg har nok litt for lite inngående kunnskap til å være med på noe slikt, så du får se på de to andre :p

Lite kunnskap? Ser ikk sån ut på innleggene dine.

Siden det er mitt forslag så påberoper jeg med retten til RABATT. Minst 50%

Lenke til kommentar

Jeg mangler dessverre dybdekunnskapen. Jeg har programmert mye og har mye praktisk erfaring, både fra C# og andre språk, men når det kommer til dybden av C#, og mekanikken under, ytelse osv så er jeg ganske fortapt. Jeg lærer fortsatt ting hver dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...