Gjest -anonym- Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 HEi, jeg har dårlig ånde i svelget som jeg ikke liker helt. Jeg er usikker på om andre merker det, men jeg merker det av og til. Jeg lukter det ikke til vanlig, men hvis jeg stikker fingeren i halsen og lukter på spyttet, så lukter det helt forj.. Lukten minner litt om bæsj igrunn ( ), og det har hendt noen ganger i løpet av livet at jeg har rota frem noen små, gulhvite klumper fra langt bak under tunga, som luktet slik. Lukten er ganske stram. Jeg tygger tyggiss etter stort sett alle måltidene, og pusser tenna fra 1-4 ganger om dagen og spiser passe ofte (hver tredje time ca pleier det å være). Har ikke dårlig ånde fra resten av munnen. Finnes det noen gode kjerringråd mot dette? Er det halskatarr eller noen sykdommer eller sånn som kan være årsaken?(er av og til uggen i stemmen og ofte kald på beina) Finnes det noe jeg kan gurgle som vil hjelpe, Vademekum kanskje? Takk for svar Lenke til kommentar
Gjest -anonym- Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Glemte å si at jeg ikke husker når det startet, men det har vært sånn en god stund ... Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Husker en episode hvor en kompis kostet opp en slik hvit "klump" fra bak i halsen og fikk halveis panikk. Det endte med at han satt med lommelykt og en q-tip foran ryggespeilet i bilen og pirket ut en til som satt fast langt bak i halsen, med en påfølgende liten fest av brekninger og småkvalte host. Uansett, jeg har selv hatt dette et par ganger og det kalles vist for "mandelpropper". Man kan få dette periodevis hvis man er forkjølet og har et redusert imunforsvar, men noen er såpass plaget med dette (kronisk betennelse) at det kan foreligge grunn for å fjerne mandlene helt. Hvis dette har vart lenge kan en ikke liten visitt til fastlegen skade. I de tilfellene jeg har hatt dette (2-3 ganger i mitt liv) har jeg bekjempet ånden med munnvann av typen "Vademecum" som fåes i alle dagligvareforretninger. SB12 brukte jeg for ikke så lenge siden da ånden min i en liten periode ble påvirket av en penicilinkur, og det funket også bra, men prisen er ikke like hyggelig. (150kr for en flaske som holder til 20 skyll.) Lenke til kommentar
Gjest -anonym- Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei, takk for at du svarte. Det er ytterst sjelden jeg får slike mandelpropper, men det har hendt. Jeg er ganske kald på beina til tider, (gulvkaldt kjellerrom), men opplever ikke at jeg er forkjølet. Det jeg derimot har merket meg er at lukten forsvinner etter jeg har spist, trolig fordi maten drar med seg det som lukter ned i magen. Jeg trener en del, og får derfor mye proteinrik mat som egg, kjøtt og melk. Kan det bety noe, eller ville det da luktet i selve munnhulen? Jeg skal prøve å gurgle med vademekum en gang om dagen, og se om det hjelper. Hvis ikke får jeg ta det opp med legen neste gang jeg er innom han. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei, takk for at du svarte.Det er ytterst sjelden jeg får slike mandelpropper, men det har hendt. Jeg er ganske kald på beina til tider, (gulvkaldt kjellerrom), men opplever ikke at jeg er forkjølet. Det jeg derimot har merket meg er at lukten forsvinner etter jeg har spist, trolig fordi maten drar med seg det som lukter ned i magen. Jeg trener en del, og får derfor mye proteinrik mat som egg, kjøtt og melk. Kan det bety noe, eller ville det da luktet i selve munnhulen? Jeg skal prøve å gurgle med vademekum en gang om dagen, og se om det hjelper. Hvis ikke får jeg ta det opp med legen neste gang jeg er innom han. jeg får sånne mandelpropper som det så fint blir kalt her, som oftest etter at det har vært kaldt i rommet mens jeg har sovet. vil ikke si de lukter bæssj, men lukter ikke lekkert hvis jeg knuser de med fingrene =) testa det eller? får også dårlig ånde når jeg sulten, og tror egentlig det er ganske normalt. tror ikke maten drar ned lukta når du spiser, mer at det ikke kommer opp vond lukt når magen har fått det den vil. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg vil nok tro SB12 er noe som fungerer veldig bra, da det fjerner lukten, og ikke bare "parfymerer" over... Men som det er sagt, så er det ikke nødvendigvis så rimelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå