Gå til innhold

Kostnad studieår i utlandet

dogcow

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre neste år, eventuelt videre generelt. Har lurt på å ta et år med noen ganske random samfunsfag for bare morro i f.eks USA. (Ja jeg vet det egentlig er for sent, men jeg har fått høre om folk som har fått søke ganske så sent). Jeg skal bestå eksamner og slikt, men jeg har så tenkt å bryte studie og i stedenfor søke meg til Norge.

Jeg vet at akurat USA kan være vanskerlig med stipend og slikt grunnet måten førsteåret er lagt opp. Men generelt, hvor mye mer vil jeg ha i lån etter et år med studier og beståtte eksamner kontra et år på folkehøyskole i Norge. USA eller Canada er vel mest interesant, men om andre har tall fra andre steder hadde det vært kult å se.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; om du ikke har tenkt å gjøre noe med utdannelsen, kan du like gjerne la være. Ikke noe vits i å dra på deg høye lån (og drar du til USA blir de meget høye!). For det andre vil du slite med å få det lånet, siden Lånekassen ikke støtter 1. året (og din holdning sier jo meget fint hvorfor de ikke støtter det ;) ).

Dessuten er du alt for sent ute til å ta SAT og TOEFL/IELTS, få resultatene og få sendt inn søknad.

Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at jeg ville hatt større nytte av det året enn jeg ville hatt av et år på folkehøyskole. Tenkte det kunne bli litt mer seriøst. Skal på NTNU på et tidspunkt tror jeg, jeg vet bare ikke helt når. Jeg vil gå ut fra tredjeklasse med mer enn 62 poeng, så ekstremt useriøst ville det ikke blitt. Skulle bare ønske jeg kunne fått studert noen samfunsvitenskaperlige fag uten å fullføre en grad. Kanskje gjør jeg det i Norge, men det skulle ha vært veldig gøy å gjøre det i det store utland et sted. Jeg mener personlig alle som faktisk er klar for det har godt av å studere litt samfunsøkonomi ol. Men hvis du mener lånet ville blitt så forferderlig stort så.

Om noen skulle ha enda mer konkrete tall er jeg kjempe happy!

Lenke til kommentar

Skal du til USA er det vel ikke verre enn at du må betale alt sammen selv, ettersom du verken får lån eller stipend. Da avhenger naturligvis kostnaden av hvor mye skolepenger du må betale, og hvor mye du bruker på å leve, og det avhenger igjen av hvilken by og hvilket universitet.

Skal du til England eller Australia eller noe blir det vel noe sånt som 100k i skolepenger(du betaler ca. 75k, ettersom du får halvparten av litt over 50k i stipend, resten blir lån) pluss levekostnader der du får av lånekassen 85k, lånet blir på ca 50k (40% av basisstøtten blir omgjort til stipend ved bestått eksamen).

Din gjeld etter et slikt år blir: ca. 125 000kr.

Muligens litt billigere i Australia, tror det er litt lavere skolepenger der.

Dette er selvfølgelig veldig spekulativt ettersom jeg ikke vet hvor du har tenkt deg, men da har du hvertfall noe å forholde deg til.

Canada vet jeg ikke noe om, men hvis det er støtteberettiget blir det vel sånn ca det samme som Australia eller noe.

Endret av Thoz
Lenke til kommentar

dogcow: Om du har godt språkøre, kan det være en idé å dra til Frankrike. Det er billigere enn i Norge å leve og bo (kanskje med unntak av sentralt i paris), og universitetet er veldig, veldig gratis. Lånekassen støtter opp til 6 mnd med språkkurs i studielandet.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å bare melde seg opp som hospitant og ta enkeltemner i Norge uten å måtte fullføre noen grad. Men forstår jo selvfølgelig at utlandet frister, men hva med å ta ex.phil i bali eller noe lignende. Lånekassen gir 15 000 i støtte om du vil lære deg et nytt språk i forkant at selve studiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...