Gå til innhold

Anbefaler dere Linux til skole-pc, om så; Hvilket?

Anbefalte innlegg

Våre lærarar nektar å ta imot open office-formatet, og eg går på ein allmenn skule. Mange lærarar gir også ut dokumentar i docx, og då har eg ingen moglegheit til å opne dokumentet. Det eg då må gjere er å bruke ei av nettsidene som konverterar for deg.

Det kan da vel ikke være lovlig for en skole å kreve at en har nyeste version av MS office? Noe de i praksis faktisk gjør ved å gi ut docx filer. Faktisk litt på kanten med .doc også, da det faktisk ikke er 100% i noen andre office-programmer enn MS office. .odf og .pdf burde være godkjente formater, da disse kan leses i alle OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Våre lærarar nektar å ta imot open office-formatet, og eg går på ein allmenn skule. Mange lærarar gir også ut dokumentar i docx, og då har eg ingen moglegheit til å opne dokumentet. Det eg då må gjere er å bruke ei av nettsidene som konverterar for deg.
Nye regler trådde i kraft 1/1, som pålegger alle offentlige å legge ut dokumenter i html, pdf eller odf. Gi denne linken til læreren din neste gang du har en innlevering:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=494810

lever selvfølgelig dokumentet i odf. Link til odf plug-in for office ligger i signaturen min, så læreren kan enkelt gjøre dette fra MS office. Krev også at lærerene gir ut dokumenter i odf. Du kan riktignok både lese og redigere docx formatet i openoffice, bare installer pakken odf-converter i ubuntu, men hvorfor skal du gi deg når læreren åpenbart er på bærtur.

Lenke til kommentar
Nye regler trådde i kraft 1/1, som pålegger alle offentlige å legge ut dokumenter i html, pdf eller odf. Gi denne linken til læreren din neste gang du har en innlevering:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=494810

lever selvfølgelig dokumentet i odf. Link til odf plug-in for office ligger i signaturen min, så læreren kan enkelt gjøre dette fra MS office. Krev også at lærerene gir ut dokumenter i odf. Du kan riktignok både lese og redigere docx formatet i openoffice, bare installer pakken odf-converter i ubuntu, men hvorfor skal du gi deg når læreren åpenbart er på bærtur.

Burde helt klart referere til linken, men de kravene gjelder 2009:

"Kravene vil tre i kraft 1. januar 2009 for statlige virksomheter. Fornyingsdepartementet setter nå i gang et forskriftsarbeid som skal gjøre kravet obligatorisk også for kommunale virksomheter. Regjeringen tar sikte på å gjøre forskriften gjeldende fra 1. januar 2009."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Del, du burde lese igjennom ein gong til

"Kravene vil tre i kraft 1. januar 2009 for statlige virksomheter."

Vi er endå i 2008 :( Men til neste år skal eg fortelje mine lærarar at dei må gje ut dokumentane sine i eit opent format. :)

Lenke til kommentar

Vel, uansett er du neppe aleine om å ikke ha "riktig" office-versjon (MS2007). Påpek dette, og be dem om å lagre i et annet format enn docx - dersom de selv sitter i word, så er rtf eller "gamle" doc muligheter. Kanskje skolen tom har distiller?

Dersom dette er for vanskelig, får vedkommende gå tilbake til gode gamle reinskogmasakreringen :) Lurer på hvor mange blokker jeg har skrevet ut de siste to ukene... (hjemmeeksamen ganger 3...)

Det kan uansett ikke være noe krav å måtte ha absolutt nyeste versjon av et dyrt program for å kunne lese hva læreren skriver, samt et dyrt os og en dyr datamaskin å kjøre dette på.

Lenke til kommentar
Del, du burde lese igjennom ein gong til

"Kravene vil tre i kraft 1. januar 2009 for statlige virksomheter."

Vi er endå i 2008 :( Men til neste år skal eg fortelje mine lærarar at dei må gje ut dokumentane sine i eit opent format. :)

Hallo, jeg leser da linkene jeg selv legger ut. Det betyr at de har ett år på seg til å legge om. Såvidt jeg forstod trådde dette kravet i kraft 1/1 2008 (ingen kan forventes å legge om over natta). Hvis andre har annen informasjon er jeg mottagelig. Uansett burde det være tilstrekkelig for din lærer, det er tross alt et offentlig påbud som er offisielt, jeg ser ingen grunn til å drøye til siste dag med å føye seg.

Lenke til kommentar

Så lenge du har en datamaskin med internett ved siden av så burde en installasjon av arch linux være relativt lett å komme seg gjennom. Vil anbefale deg å bruke linux så mye som mulig før du trapper opp på skolen etter sommeren. Bli kjent med å koble til prosjektor og litt andre ting, dumt å stå forran er forsamling av folk uten bilde på veggen og si at du ikke vet hvordan du fikser ekstern skjerm.

Du skal ikke se bort fra at de vil prøve å tvinge noen ms-only programmer på deg, da kan det være greit å ha dual-boot med XP eller kanskje installere xp i virtualbox. De som gikk IKT i fjor på skolen min programmerte i VB, da kan vel windows være greit å ha i bakhånd.

Kjører Linux på skolen, og det har hendt mer en en gang at læreren trapper opp med en eller annen CD med en exe-fil på og har basert undervisningen den dagen på det. Den enenste grunnen til at jeg har windows på den bærebare er pga. ett program, arcgis, som jeg må ha.

Lenke til kommentar
Men virkelig: Er egentlig "ikt-driftsfag" så veldig mye å trakte etter?
Får man ikke studiekompetanse via IKT? Da spiller det vel egentlig ingen rolle hvilken linje man tar. Det beste er å gjøre noe man har lyst til selv.

Jeg anbefaler helt klart Linux til skole-PC. Om du har lite erfaring med Linux fra før, anbefaler jeg Ubuntu, fordi Ubuntu er lett å få hjelp med om det skulle dukke opp noe.

Lenke til kommentar
Men virkelig: Er egentlig "ikt-driftsfag" så veldig mye å trakte etter?
Får man ikke studiekompetanse via IKT? Da spiller det vel egentlig ingen rolle hvilken linje man tar. Det beste er å gjøre noe man har lyst til selv.

Jeg anbefaler helt klart Linux til skole-PC. Om du har lite erfaring med Linux fra før, anbefaler jeg Ubuntu, fordi Ubuntu er lett å få hjelp med om det skulle dukke opp noe.

Du får vel stort sett lov til å gjøre det du har lyst til selv? Jeg gikk vanlig almen, og hadde et "fag" (dvs. fikk timer for det) hvor vi jobbet med et linux-nettverk. Lærte veldig mye av det, og vi kunne styret det stort sett helt fritt. Vi fikk etterhvert en lærling fra IKT-driftsfag som "lærling" hos oss - han skulle vistnok være blant de beste fra den linja, men for å være helt ærlig - jeg var veldig langt fra imonert. De hadde jo ikke lært *NOE* teori - f,eks. når ba jeg ham om å sette opp en ruter inn mot skolenettet, slik at vi kunne få vårt eget "lekenett" bak denne ruteren, gav ham en PC, ett ekstra nettkort, og en cd med smoothwall, ble han fullstendig satt ut - en ruter var jo en boks man hadde ut mot internett! Jeg skjønte etterhvert at de stort sett hadde drevet med utrolig ikke-utfordende oppgaver, og for det meste spilt CS og annet (nå er det vel WoW det går i)...

Så nei, jeg vil ikke anbefale den linja til noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...