Gå til innhold

Anbefaler dere Linux til skole-pc, om så; Hvilket?

Anbefalte innlegg

Hallo, akkurat nå går jeg skole som tittelen sier og har planer om å gå IKT linjentil neste år (+Jeg har alltid vært pc-frelst.) Uansett, skal ikke akkurat skrive livshistorien min her så jeg setter i gang med det jeg egentlig var ute etter;

Anbefaler dere Linux til en bærbar pc som skal med brukes i skolesammenheng samt litt programmering og "utforsking" av hva som ligger med bak operativsystemer og muligens andre programmer.(På fritiden)

Har lest en del om Linux operativsystemer og alltid vært fasinert av det, dog har jeg aldri prøvd det ut.

Har i det jeg har lest, lest at det går ann å bruke gamle versjoner (under 2007) av office på Linux, siden det er dette programmet som kommer til å bli mest brukt i skolesammenheng høres dette greit ut.

Eneste jeg er litt bekymret for er drivere til maskinvaren min og eventuelt småprogrammer som kanskje blir å trengs etterhvert, driverne kan jeg sjekke selv om er brukbare på linux forresten.

Er ikke noe nybegynner når det kommer til bruk av pc, det å finne løsninger på nermest alle problemer jeg har møtt i windows har jeg som oftes ordnet på egen hånd også så ikke tenk på brukervennligheten i Linux, venner meg for til dette.

Ellers, ut i fra det jeg har skrevet, anbefaler dere linux for meg? og i såfall, hvilket?

Om jeg ikke tar HELT feil er vel de mest brukte Ubuntu og Red Hat og har sett og vurdert disse litt, men vil ha noen som bruker/har brukt linux sin mening.

Takker og Bukker!

(Beklager om det ble litt rotete, men er nermest på vei ut døren^^,)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux burde passe fint, bare husk noe er fundamentalt annerledes. Spesielt gjelder dette drivere og installasjon av programmer. Hardware som er godt støttet har stort sett drivere i kjernen, så de virker ut-av-boksen, du trenger altså ikke installere drivere. Programmer ligger ferdig pakket på servere, de kan du søke etter og installere med brukervennlige pakkeprogram som Adept, Synaptic eller KPackage, eller fra kommandolinja med kommandoen aptitude. Jeg har forsøkt å samle en del tips i signaturen min.

Du får kjøpt laptoper med linux ferdig her:

http://www.linuxbutikken.no/

En del lokale forhandlere vil også kunne tilby deg linux, slik at du slipper å betale for XP/Vista. Hvis du reiser utenlands, og kunne tenkt deg en meget liten laptop er eeepc eller mindre kjente Cloudbook fine alternativer.

Hvis du ikke finner noe du vil ha som kommer ferdig med linux, så kan du ta en tur hit og sjekke før du kjøper:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Endret av Del
Lenke til kommentar

Ah, tror du misforstod litt her, skal ikke kjøpe noen ny bærbar, har en helt ny Acer Aspire 5100 som for tiden har Xp Professional installert og søker etter en liten forandring i hverdagen. :)

Endret av Colsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Linux fungerer helt greit, så lenge du ikke må bruke spesifikke programmer som tilfeldigvis bare fungerer i Windows til skolearbeid. Anbefaler å ha XP på en partisjon - trenger ikke være en stor partisjon - sånn i tilfellet dere må bruke programvare som ikke fungerer i linux.

Lenke til kommentar

Jeg har også en acer aspire 5100 på, kjører fedora og alt av hardware funker (ikke testet modem). trådløse nettverkskortet har atheros chipset, tror ikke ubuntu kommer med driver til denne ut-av-boksen, men er veldig enkel å legge inn. bare google madwifi.

Siden du er usikker hadde det kanskje vært lurt å dualboote xp og enellerannen linuxdistro, da har du noe å falle tilbake på om noe som ikke lar seg løse på et knips skal dukke opp.

Red hat koster penger så vidt jeg vet, men gratisversjonen heter fedora. både fedora og ubuntu er gode nybegynnerdistroer, kansje mest ubuntu. Jeg ville valgt en av disse.

Lenke til kommentar

Fedora er mer en kommunity version av Red Hat, som Suse sin openSUSE, CentOS er så og si Red Hat uten support.

Om all HW funker kan du bare laste ned og teste en Live-CD.

Hvordan distroen sjekker etter hva slags HW du har kan variere ... om Knoppix funker, funker nok Fedora. Om Ubuntu funker, funker sannsynligvis de fleste distroer basert på Ubuntu.

Om du er glad i å fikle med PC og ar lyst på noe mer utfordrende som du "lærer" Linux av bør du prøve noe alla Slackware, Arch eller Gentoo. Lettere distroer har "som regel" reservert plass blandt de du finner på topp 10 på distrowatch.

Lenke til kommentar
Har i det jeg har lest, lest at det går ann å bruke gamle versjoner (under 2007) av office på Linux, siden det er dette programmet som kommer til å bli mest brukt i skolesammenheng høres dette greit ut.

Noen grunn til at du ikke kan bruke OpenOffice, Koffice, eller en av de andre officepakkene som finnes til linux native?

Å legge inn linux for å bruke MS Office ville bare vært dumt om du har XP fra før.

Lenke til kommentar

Joda, skjønner hva du mener og det er kanskje ikke så dumt å heller bruke open office, eneste grunnen til at jeg ?vil/må/burde? bruke Ms Office er det at lærerne foretrekker å få innleveringer i dette. Så tror jeg bare blir å installere Office 2003 eller noe sånt =)

Lenke til kommentar
Joda, skjønner hva du mener og det er kanskje ikke så dumt å heller bruke open office, eneste grunnen til at jeg ?vil/må/burde? bruke Ms Office er det at lærerne foretrekker å få innleveringer i dette. Så tror jeg bare blir å installere Office 2003 eller noe sånt =)

Hvis lærerene foretrekker dokumenter laget i Office, så betyr det ikke annet enn at de av en mystisk grunn digger jalladokumenter som ser ut som et billig asiatisk sirkus. Du kan godt lage tivolidokumenter i OpenOffice også, men jeg ser like liten grunn til det som å bruke Office fordi "lærerene" liker Office-dokumenter.

Lenke til kommentar

Hmm, joda.... Blir både og det her, men kan jeg spørre hvorfor du mener at jeg burde bruke open office og ikke vanlig MS office. Selv om det ser ut som "jalladokumenter"?

For ser ikke helt hva som er problemet, tar ikke så mye ekstra krefter å installere office istede for Open Offive?

Uansett handlet ikke tråden helt om hvilket Office program jeg burde, men heller hvilket linuxprogramm jeg burde bruke. Hva jeg pakker inn i det i ettertid er vel mitt problem(?).

Lenke til kommentar

MS Office er ikke beregnet på å brukes på linux, det er et 100% Windows-program. Det finnes måter å få det til på likevel, men regn ikke med at det er like lett som legge inn et program beregnet på linux.

Uansett, OpenOffice både åpner og lagrer i formatet som MS Office (ihvertfall versjonene før 2007) bruker, og dette bør funke bra om du ikke bruker veldig avanserte/sære funksjoner (hvor du kan risikere små formateringsfeil etc).

Edit: ser nesten ut som du har misset en grunnleggende forskjell på linux og windows; nemlig det at du IKKE KAN, under noen omstendighet, kjøre et program kompilert for Windows på Linux, uten å gå gjennom ekstralag som WINE (som "lurer" programmet til å tro at det kjører på Windows, ved å mappe om alle API-kall til linux-biblioteker isteden)

Dette funker bra på noen, men langt fra alle windowsprogrammer. Jeg vil derfor råde deg til å bruke programmer beregnet på linux så langt det lar seg gjøre.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Litt artig, ei venninne av meg gikk på en skole der lærerne krevde odf.

Selv om du kan lagre som DOC i OOo, bør ODF av flere grunner være et godkjent format å levere inn arbeid i:

Det er ISO-godkjent, flere programmer på tvers av operativsystemer støtter formatet, det er gratis og grunnen til at MS ikke gidder å legge til støtte er vel kanskje innlysende?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hmm, skal ta en god titt på open office før jeg bestemmer meg, har aldri egentlig giddet å sette meg ned med det i min windows-tid.

Forresten har nettop lastet ned og brent Ubuntu på en DVD, skal få ordnet det senere idag:)

Lenke til kommentar

Oppen office er ikke noe man trenger å sette seg inn i dersom man har erfaring fra MS office. Det er enkelt å bruke og har stort sett de samme funksjonene. Dersom lærerne krever .doc format kan man lagre filene i dette formatet, men så vidt jeg vet er alle offentlige institusjoner nødt til å ta imot alle frie formater, så det skal kunne gå fint.

Lenke til kommentar

Om ønsket er å lære linux, prøv Arch linux, meget fin intro distro som legger listen midt på treet.

Du får en CLI-installer og når du har installert alt fra CD-en (~150mb) så henter du resten fra nett.

Madwifi ligger på CD-en om jeg ikke husker feil, har ikke wifi på PC-en jeg har arch på så har ikke 100% garanti for at det stemmer, men jeg mener å huske at jeg valgte den bort under installasjon.

det du bør kunne før å få arch opp å gå er.

partisjonering.

kjenne maskinen din(specs på skjerm, type skjermkort, tastatur type osv)

ta en titt på wikien til arch linux der vil det meste kunne besvares.

mvh tidligere IKT-Driftsfag elev ;) (dog en stund siden ^ ^ )

Lenke til kommentar

Hvis lærerene foretrekker dokumenter laget i Office, så betyr det ikke annet enn at de av en mystisk grunn digger jalladokumenter som ser ut som et billig asiatisk sirkus. Du kan godt lage tivolidokumenter i OpenOffice også, men jeg ser like liten grunn til det som å bruke Office fordi "lærerene" liker Office-dokumenter.

Lagre som PDF da... Lærerne mine på vgs aksepterte odt (forløperen til odf) for 4-5 år siden, og dette var en vanlig almenskole...

For litt større ting: Glem "skriveprogrammer", bruk LaTeX :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Våre lærarar nektar å ta imot open office-formatet, og eg går på ein allmenn skule. Mange lærarar gir også ut dokumentar i docx, og då har eg ingen moglegheit til å opne dokumentet. Det eg då må gjere er å bruke ei av nettsidene som konverterar for deg.

Lenke til kommentar
Våre lærarar nektar å ta imot open office-formatet, og eg går på ein allmenn skule. Mange lærarar gir også ut dokumentar i docx, og då har eg ingen moglegheit til å opne dokumentet. Det eg då må gjere er å bruke ei av nettsidene som konverterar for deg.

Blir nesten for dumt. Skolene "bør" ta i bruk det formatet flest operativsystemer støtter, og det som koster elevene og skolen minst! Da bør du i det minste ha krav til å låne bærbar av skolen med det du trenger, eller at skolen kjøper all den programvaren du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...