Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P5N-E SLI nekter å starte - nybygg.

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en ny maskin med følgende hw:

Asus P5N-E SLI

C2D E6750 - 2.66 GHz, boxed kjøler.

Mushkin 2048 DDR2 enkel brikke!

Corsair 450W psu

8500GT vifteløs

Har satt alt sammen, og skulle fyre opp.

Viftene rykker så vidt på seg, så jeg vet det er strøm der, men PC-en nekter å starte.

Jeg har resatt CMOS mange ganger, prøvd å sette i cpu på nytt, byttet DIMM-slotter, prøvd med kun IDE og kun SATA disk, koblet ut alt av vifter (unntatt cpu), med og uten mus og tastatur, men ingenting fungerer.

Jeg håper virkelig noen vet hva det kan være, og at jeg slipper å sende inn igjen HK/ram, som er mine favorittmistenkte.

Setter pris på all hjelp jeg kan få! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sånn i farten.

Er så typisk, sitter på en rigg med DDR, og en laptop med DDR2 SO-DIMM... hehe

Tenkte kanskje noen hadde en ide om hva det kunne være. Jeg vet at man har en tendens til å få litt tunnelsyn når man skrur sammen PC på egenhånd. Da hjelper det med 'friske' hjerner.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dobbeltsjekk om kontakter fra PSU (ATX, 4/8-pins "CPU-kontakt") er koblet rett til.

Dobbeltsjekk om SLI-slot er satt korrekt (single-card).

En siste sjekk er å ta ut hk og sette dette på esken det kom i og koble til PSU.

Bruk da en liten skrutrekker til å "shorte" Pwr-sw for å teste om det da skjer noe.

(Skjermkort må selvsagt også stå i).

Det kan være lurt å ha en ekstra "safe" DIMM, ett PCI-skjermkort, og en "Celly" (S775) liggende for feilsøk. :)

Det kan se ut som om hk'et/Bios er "dødt".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har dobbelsjekket 4pins kontakt mange ganger.

Tatt ut og satt inn igjen SLI-kortet, og kontrollert at det står på "single".

Har prøvd PCI skjermkort.

Det eneste jeg mangler er bytte av ram, og psu. Jeg tviler litt på at det er CPU som har sviktet meg, for det er høyst sannsynlig at maskinen ville postet, selv om cpu er 'litt' defekt.

Jeg prøvde også en annen psu, med samme feil.

F@*n ta Asus.

Vanvittig irriterende...!

Lenke til kommentar

da pcen min var nybygd hadde jeg samme problem. viftene startet såvidt, men ikke ''resten av pcen''. da var det kontakten fra cpuen til hk et som ikke var satt i...men siden du har dobbelsjekket disse flere ganger, er vel ikke det problemet. kanskje en av pinnene er knekt? :p

Lenke til kommentar

Alle pins er helt fine, ingen bøyd. Dessuten var jeg veeeldig forsiktig da jeg satte i cpu'en - begge gangene ;)

Jeg føler at jeg har tenkt på alt, med unntak av det jeg ikke får prøvd ut (ny ram, ny cpu og nytt hovedkort) fordi jeg ikke har delene. Men kan jo ta feil.

Håper det er noen supersmarte sjeler der ute som har et svar. :)

Tnx for feedback til dere som har svart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har du demontert/tatt ut hk og testet (på pappesken)?

Dersom du ikke får noe liv da, er jeg ganske sikker på at det er hk'et som er gåent.

Det pleier normalt å pipe dersom RAM-brikken ikke er kompatibel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du mener altså at jeg burde prøve hk, cpu og skjermkort - uten ram, utenfor kabinettet?

Litt seint svar, men, - ja.

Det er mildt sagt upraktisk å ha hk'et montert i kabinettet dersom du tror en (eller flere) komponenter er defekt.

Veldig fort gjort/enkelt å bytte skjermkort, ram, cpu.. ny PSU når hk'et er "montert" på en pappeske/trefjøl.

Og da får man også avklart om det er selve monteringen i kabinettet som skaper problem (kortslutning pga. feilmonterte skruer/løs skrue under hk'et).

Lenke til kommentar

Bare for å følge opp, og gi et svar for evt andre som kommer til å lese dette hvis de sliter med det samme;

Jeg har sendt inn hk'et, og venter et nytt i posten i løpet av et par dager. Regner med at det var det som var problemet, og skriver jeg ikke her igjen kan dere regne med det samme. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...