CapitalSheep Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) hei Jeg skulle gjerne lagd en USB vifte av en kabinett vifte, men jeg støtte på et lite problem. Da jeg skulle koble USB kabel til viften ville ikke vifte gå. Jeg fant fort ut at viften var 12v. Siden en vanlig USB port bare gir 5v ville ikke dette gå. Jeg kan ikke bruke de vanlige kontaktene siden jeg har bærbar pc. Det jeg egentlig lurer på er om det er en annen måte for å få viften til å gå eller om det er noen butikker i Bergensområdet som selger 5v vifte. Har sett etter det flere plasser, men finner ingenting. Jeg er ikke så glad i å bestille på internett, så det hadde vært greit med en vanlig butikk. Takk på forhond Endret 11. april 2008 av mazz_222 Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Veldig mange (de fleste?) 12V vifter klarer å starte på 5V så du var uheldig med den der. Har sett noen grafikkortvifter som var på 5V. Lenke til kommentar
CapitalSheep Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Hvis jeg klarere å kjøre 5v på en 12v vifte blir ikke turtallet så veldig høy da men er det mulig å kjøpe en 5v grafikkortvifte separat fra grafikkortet? Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Er det ikke bare og velge en vanlig 12v vifte med et veldig høyt turtall da? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hva er det du prøver på? Kjøle PCen? Lettere å hjelpe vist du forklarer hva du prøver på.. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 vel. om du bare kobla en kabinett vifte på usb'en er det ikke rart at den ikke starta. du får maks ut 100mA fra usb uten at du bruker en microkontroller. det vil si at du bare får en halv watt å forsyne vifta med som er langt i fra nok. om du skal få en kabinett vifte til å kjøre på spenning fra usb må du nok gjøre litt mer enn å bare koble på vifta. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Er du uheldig kan du også blåse usb portene dine. Nå er det 500mA pr.USB port på fleste maskiner jeg har vært borte i(ikke 100mA). På 5v er det 2.5W. Du kan se det i device manager - Universal Serial Bus -Controllers - Usb root hub - power Her er 1 USB printer , og 2 USB-Sticks tilkoplet: Endret 11. april 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du får mye mer ut av en USB enn det, minst 1A. Jeg har selv en USB koppevarmer som trekker 500mA og man får jo CD-brennere som går kun på USB. En microkontroller har ingenting med strømkapasiteten å gjøre. Strømmen er begrenset av en automatisk sikring på hovedkortet samt til en viss grad USB-kabelens tverrsnitt og lengde. En 12V vifte som kjøres på 5V trekker lite strøm og får et lavt turtall. Sikker på at du koblet den til riktige pinner og riktig vei? Vet ikke om norske sjapper fører reservevifter til grafikkort. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Ja , men går de sikringene kan man egentlig bare pælme hovedkortet. Det er slike bitte små sikringer som er påloddet PCB. Det er såvidt jeg vet to kategorier USB powered interne hubber .Hvor den ene kalles High powered. Min forrige Laptop hadde to USB porter bak hvor den ene var "high powered" og den andre normal. Ekstern USB disk (2'5") klarte kun å starte på den ene porten. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nå gir vel USB porten ut max 100mA,skal du ha ut mere så må det du kobler til "fortelle" usb porten at den skal sende mere strøm. http://en.wikipedia.org/wiki/USB Power The USB specification provides a 5 V (volts) supply on a single wire from which connected USB devices may draw power. The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.75 V (5 V±5%) between the positive and negative bus power lines.[11] Initially, a device is only allowed to draw 100 mA. It may request more current from the upstream device in units of 2 mA up to a maximum of 500 mA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå