Kvikksølv Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg er nå ferdig med trafikalt grunnkurs, og har begynt å øvelseskjøre(vanlig personbil) hjemme. Det første jeg lurer på er; må jeg ta/være med på mørkekjøring og glattkjøring (mm?) før jeg kan ta lappen? Jeg tok grunnkurset i august tror jeg, så vi fikk ikke mørkekjøring. Noe annet jeg lurer på er; dersom man leser og pugger teorien i en periode og føler at man kan alt, kan man da ta teori-prøven, og dermed vente (feks) 4 mnd før man tar oppkjøring eller må det være en spessiell rekkefølge/begrenset tidsrom i mellom? Kan noen lage en liste over ting/kurs som er obligatoriske for å få lappen? Og bare et lite praktisk spørsmål... Når jeg har stoppet og skal gasse(manuellt gir), blir det ikke en gjevn start. Noen ganger blir motoren nesten kvelt, og det rykker og napper de få første meterne. Når jeg spør hjemme sier de at det er noe man lærer seg etterhvert ( å meste det bra)... Og når man girer i fart, skal man slippe clutchen 100% før man begynner å gasse? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Glattkjøring er obligatorisk, men mørkekjøring kan utsettes om du kjører opp mellom mørkekjøringsperiodene. Er vel en 6-månedersperiode du kan ha mellom teori og oppkjøring. Gikk de ikke gjennom dette på trafikalt grunnkurs? For å få til en jevn start annbefaler kjøreskolene at du slipper kløtsjen helt til den nesten slipper, og kjører med den slik i ett par meter. Etterhvert går det ann å lære seg andre måter å gjøre dette på, men kan være greit å gjøre det på den måten til man har kjørt opp. Er vel egentlig mest økonomisk å vente til man har sluppet kløtsjen 100%, men det er egentlig ikke så nøye, såfremt den er godt på vei ut. Btw, vurder en to-tre kjøretimer tidlig, slik finner du fort ut litt mer om hva som blir forventet av sensor/kjøreskolene - hjalp mye for meg. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 klutsj er oppskrytt! brukes kun for å ta i gang Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Og bare et lite praktisk spørsmål... Når jeg har stoppet og skal gasse(manuellt gir), blir det ikke en gjevn start. Noen ganger blir motoren nesten kvelt, og det rykker og napper de få første meterne. Når jeg spør hjemme sier de at det er noe man lærer seg etterhvert ( å meste det bra)... Og når man girer i fart, skal man slippe clutchen 100% før man begynner å gasse? Det stemmer, sån må du berre bruke tid på å øve inn. BECMST: For oss andre som ikkje har lyst å øydelegge bilen fordi clutchen er "oppskrytt" kan det være ein fordel å nytte den. Når du skal gje gass varierer alt etter kvar du er. Om du er i ein oppoverbakke kan det absolutt være ein fordel for ikkje å miste farten. Er det beint fram eller nedover går det fint å vente til den er ute. Endret 8. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Spørs litt hva slags bil man har, om den tåler litt clutching uten å gi på gass, eller om den bare dør. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Når du skal starte å kjøre fra bilen står stille kan du slippe clutchen rolig samtidig som du gir litt gass. Du merker at bilen går rolig fremover, og da slipper du clutchen rolig ut mens du gir litt mer gass. Hopper bilen tar du antagligvis ut clutchen for fort. Du kan teorien 1 år før du har oppkjøring tror jeg, så å ta teorien tidlig er bare en fordel. Oppkjøring får du ikke tatt før du er 18 eller dagen du blir 18. Når du kjører på kjøreskole er det best å gi litt gass samtidig som du slipper clutchen når du girer i fart. Dette må du gjennom: -Kjøretimer hvor kjørelærer går gjennom grunnleggende ting for å se at du er dyktig nok til de neste stegene. -Obligatorisk veiledningstime trinn 2 -Obligatorisk veiledningstime trinn 3 -Teoriprøve -Glattkjøring -Langkjøring -Oppkjøring Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Teorien 6mnd før man er 18 er grensa. 1 år er feil. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Oppkjøring får du ikke tatt før du er 18 eller dagen du blir 18. Dette lurer jeg på... er du sikker på det? Hvorfor skulle jeg ikke kunne kjøre opp i perioden fra jeg har tatt teorien til jeg er 18? hva har det å si at jeg tar oppkjøringen før jeg er 18, så lenge jeg ikke får lappen før det? Lenke til kommentar
heismann Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Oppkjøring får du ikke tatt før du er 18 eller dagen du blir 18. Dette lurer jeg på... er du sikker på det? Hvorfor skulle jeg ikke kunne kjøre opp i perioden fra jeg har tatt teorien til jeg er 18? hva har det å si at jeg tar oppkjøringen før jeg er 18, så lenge jeg ikke får lappen før det? Du kan bare kjøre opp den dagen du fyller 18, eller senere. Ikke noe spørsmål. Det er nok flere grunner til dette, uten at jeg har hørt disse. Men jeg synes det er ganske rett og rimelig, jeg. Hadde man åpnet for oppkjøring før den dagen man fyller, hadde mange gamblet på å prøve seg på oppkjøring flere ganger, i og med at det ikke hadde konsekvenser om de fikk utsettelse. Da hadde flere meldt seg opp til oppkjøring uten å være egnet for det. Akkurat det samme gjelder 4-ukers-utsettelsen man får dersom man stryker. Hadde ikke denne vært der, hadde det jo ikke gjort noe å stryke, man kunne jo bare prøvd igjen dagen etter. Poenget er at biltilsynet ønsker skikkede sjåfører til oppkjøring, ikke folk som gambler, og kan være heldige, men egentlig ikke er egnet til å kjøre i trafikken. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Men hvorfor ikke tillate å ha oppkjøringen tidligst, si, 3 uker før 18-årsdagen, men man får ikke lappen før selve dagen? Da må man jo vente til man er 18 hvis man stryker, og da får det negative konsekvenser (lengre ventetid på lappen) hvis man stryker. Eller gjøre det slik at man må vente til fire uker etter selve 18-årsdagen hvis man stryker, selv om man stryker før? Endret 24. april 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
heismann Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Tja, ser ikke helt poenget her.. Det er 18-årsgrense på å ha sertifikat for bil, og når du ikke får kjøre før du blir 18, hvorfor skal du ha oppkjøringen? Oppkjøringen er en siste test for å sjekke om du er egnet for å ha lappen. Tenk på alle de som ville ha bestått oppkjøring 3 uker før, men ikke kunne kjøre likevel, selv om de vet at de er flinke nok.. Er ikke nødvendig å "leke" med reglene på den måten. Åpner man for å ha oppkjøring tidligere, vil neste skritt være at "hvorfor kan man ikke kjøre når man har bestått oppkjøring?" 18-årsgrense er 18-årsgrense. Ser ikke helt problemet her. Ellers får du ta opp dette med myndighetene som faktisk har noe med det å gjøre.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Takk for kjempelogiske svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå