Gå til innhold

Forskjell på Opera Mini og Opera Mobile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg lurer på hva forskjellen på Opera Mini og Opera Mobile er. Har prøvd å Google litt om det, men får ingen gode treff.

Og hva er best/hva foretrekker dere av de to leserne?

Opera Mini er en java midlet til "alle" telefoner og laster ned komprimert (mindre) data gjennom Opera sin server. I tillegg er programmet gratis. Opera Mobile finnes til Windows Mobile og Symbian, har flere funksjoner bl.a. tabbed browsing, men koster penger. Jeg liker Opera Mobile best, men Opera Mini er den mest brukte mobile browseren i verden. Har du ikke en Windows Mobile eller Symbian telefon er det vel i grunnen ikke noe å tenke over. :roll:

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Jeg har N95 8GB, og bruker faktisk Opera Mini til en del. Grunnen er at hvis jeg ikke har tilgang til WLAN, så må jeg da betale for datatrarfikken. Opera Mobile og den innebygde nettleseren laster jo sidene i store formater, og f.eks. på hovedsiden jeg bruker, så ville det kostet 8kr å bare komme til hovedsiden.

Med Opera Mini derimot, så går den som killerost nevner, via Opera sine servere. Jeg får samme siden, altså mer eller mindre 100% identisk som PC-versjonen, men til bare 0,24 kr. Valget er derimot soleklart hvis jeg ikke har tilgang til WLAN, og det er Opera Mini.

Du skal også merke deg at Opera Mobile 8.65 er bare tull og bullshit å betale for hvis du har Symbian Series 60. Innebygde nettleseren, i hvert fall i N95 8GB, er bedre enn Opera Mobile, og det er vel ingen argumenter som forsvarer å måtte betale for en ny browser.

Lenke til kommentar
Mange takk for gode svar. Vurderer å kjøpe en HTC Touch Dual (eller Cruise, ikke bestemt meg enda) og ville vite litt mer om de to nettleserne først...

Brukte selv først Opera Mini - gikk deretter over til Opera Mobile.

...men gikk etter en måned tilbake til Opera Mini igjen. Veldig brukervennlig, minimal nedlasting - og jeg har stort sett ikke behov for ekstrafunksjonene som følger med fullversjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har e65 og har begge! men bruker Bare opera mini, og det er på grunn av at jeg ofte får feil med opera 8,65 (build 9730). Siden kan int visas eller feil med html koden på siden. Men som sagt så har jeg opera mini og den virker 100% og som et stort pluss den er raskere og har ingen minne problemer som den som kommer fra Nokia.

Så sats på opera mini. den virker kjemmpe bra :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...