Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kraftige Migrene anfall - skyldes trening?

Footy

Anbefalte innlegg

Var I oppvekst og puberteten plaget med krafitg migrene, typen med auraer og hele pakka. Måtte legges inn ved mitt første anfall osv... Jeg trodde jeg hadde vokst av meg hele greia da jeg ikke har hatt et skikkelig anfall på nesten 10 år, er i dag 25 år...

I forrige uke derimot hadde jeg et anfall, hælt jævlig. Værste fysiske dagen min på 10 år. 100% ufør og måtte ha en som passet på meg. Jeg ble tatt på senga, hadde ikke noe kraftig nok smertestillende tilgjengelig da jeg trodde jeg ikke trengte det mer.

Jeg dro til legen 2 dager etterpå og fikk skrevet ut "Rizatripan". Dette var jo bare for sikkerhetsskyld da jeg ikke trodde jeg kom til å få flere anfall med det første..

Feil, i går kom anfall nummer 2. Like møkk som forrige gang. Syntes ikke "Rizatripan" hjalp noe, noen andre som har erfaringer der?

Men så, hvorfor får jeg disse anfallene igjen? Den eneste forandringen jeg har hatt i mitt liv de siste 2 ukene er at jeg har begynt å trene mer aktivt igjen etter noen års pause.

Kan dette virkelig være skyden? At jeg får migrene av å trene? Og hvorfor har jeg ikke fått det før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel forholdsvis kjent bland de som lider av migrene at typiske utløsende faktorer er; mat/drikke (vin, ost, sjokolade, kaffe, citrus, etc), stress, forhøyet blodtrykk, stimuli som nikotin og intense sansestimuli som blinkende lys, høyt lyd, etc. Hos kvinner kan hormonendringer også være utløsende.

Trening kan hos visse migrenepasienter utløse et anfall, hos andre kan det forebygge anfall. Du må nok bare finne en rytme der du er minst mulig preget.

Hvorfor du har begynt å få anfall etter 10 år trenger en nærmere ettertanke som ikke kan løses på et forum. Ta en prat med din lege eller be din lege om å bli henvist til smertepoliklinikken på ditt nærmeste sykehus.

Lenke til kommentar

Har selv hatt migrene da jeg var yngre. Er nå 20 og har ikke hatt det på en god stund, heldigvis. Var dog ikke like ille som dine migreneanfall. Kunne oppleve at jeg fikk anfall etter uregelmessig søvn og liknende, fikk det ofte på mandager/tirsdager etter en helg der jeg sov lenge. Med andre ord i forbindelse med en forstyrrelse av døgnrytmen. Noe liknende kan kanskje ha hendt deg, da treningen kan ha forårsaket en ubalanse i kroppen av et eller annet slag. Har treningsøktene vært harde? Kanskje du kan begynne mer rolig :)

Endret av Elvorn
Lenke til kommentar

øktene hard vært "medium" harde, men om det skyldes treningen, hvorfor har jeg da ikke fått anfall tidligere år når jeg har trent?

Aldri røyka, drikker ikke kaffe, te el. Søvnsyklusen min er den samme som den har vært de siste 5 år... Spiser ost og slike ting på matpakka hver dag, men tror egentlig aldri jeg har reagert på de sa jeg har spist generelt langt over gjennomsnittet ost hele mitt liv (glad i ost)...

Skal ringe legen i morgen da jeg er nødt å ha en sykemelding. Skal snakke med han om å prøve noen andre medisiner da denne ikke hjalp...

Lenke til kommentar

Har snakket med legen, og han ser egentlig ingen grunn til anfallene. Eneste han sa var at jeg skulle passe på blodsukkeret før og etter trning... noen tips til hva som er bra å spise før og etter trening for å være sikker på at blodsukkeret ligger på et bra nivå?

Lenke til kommentar

Hvis ingen av medisinene dine funker og anfallene kommer ganske ofte så fins det en alternativ medisin som fungerer overraskende bra. Det er litt vanskelig å si sikkert om det funker på alle da det er lite forskning på det, men for mange, inkludert meg selv, så fjerner det migrenen helt i mange måneder etter inntak. Medisinen er forøvrig magiske sopper (psilocybe-sopper, fleinsopp osv), LSD, LSA og lignende tryptaminer (en kjemisk familie av stoffer som inbefatter de nevnte stoffene og som kjemisk ligner veldig på strukturen til serotonin, en nevrotransmitter i hjernen).

Jeg har ikke migreneanfall veldig ofte, kanskje 1 gang hver andre måned, men en liten periode hvor jeg eksperimenterte med dette og spiste sopp en gang i måneden ca hadde jeg ikke migrene på et sted mellom 8 - 12 måneder. Det mest aktuelle er kanskje sopp, da det er lett å dyrke og LSD ikke vokser på trær. Fra du starter kan du høste dine første sopper om ca 2 måneder. Rent fysisk er psilocybe-sopper helt trygge, de fins ikke giftige, er ikke skadelig for hjernen eller kroppen på noen som helst måte, og er ikke avhengighetsdannende og du trenger heller ikke ta en så stor dose at du tripper, så du trenger ikke bekymre deg for det heller. Jeg kan skjønne hvis du er skeptisk til dette, men jeg hadde som sagt lest meg opp på dette hvis du har prøvd medisiner og ingen funker, jeg kan nesten garantere at dette funker.

Du kan forresten ta en titt her: http://www.clusterbusters.com/

Cluster headaches er en type hodepine som er litt lik som migrene selv om det er noe annet. Det er forøvrig annerkjent at cluster headaches er den verste formen for smerte et menneske kan oppleve og de fleste som har det ender opp med selvmord fordi nesten ingen medisiner funker, bortsett fra LSD og sopp og andre tryptaminer.

Uansett, hvis du lurer på mer, farer, risikoer, hvordan man dyrker osv så send en pm eller les på nettet. Google og erowid.org er behjelpelige.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Jeg hadde også migrene for mange år siden, og fikk tilbakefall ved et senere tidspunkt. Ofte er migrene stresstrigget, og kan også gå på psykisk stress (altså ikke nødvendigvis at du har mye å gjøre, men depresjoner, osv..)

Jeg husker jeg fikk anervan eller noe slikt, og det fungerte veldig godt hvis jeg tok de med en gang synsforstyrrelsene begynte.

Men jeg ble også tatt på sengen ved første anfall etter flere års opphold. Det var egentlig ingen grunn til at jeg skulle få de, og jeg satt på toget hjem. Jeg hadde da 2 timers togreise og 2 timers bussreise foran meg. Det var i tillegg et av de værste anfallene jeg har hatt, og husket lite fra turen etterpå, annet enn at det gjorde forferdelig vondt.

Men det er slik at ikke alle typer migrene-medisin fungerer på alle. Du kan be legen din om å prøve en annen type, siden denne ikke fungerer. Kanskje prøve å trappe treningen litt ned også, og se om du klarer å holde det på et godt nivå.

Når det kommer til blodsukker og trening, så er det veldig mye og raske karbohydrater i bl.a. bananer, som vil få opp blodsukkeret ditt mens du trener og etterpå.

Lenke til kommentar

Tror jeg står over sopp forslaget, men takk som byr..

Ja, skal trene igjen i morgen, nå som hodet er helt fint igjen, skal ta med meg litt proteinsjokolade og en banan, så får vi se om dette hjelper..

Ja, jeg har jobbet en del i det siste, men føler meg ikke stressa av den grunn. Har jobbet lengre dager, men jobber roligt. Deprisjon, tja... dama har stukket på 3 mdn'ers tur til Afrika, om jeg evnt. har lagra en deprisjon av denne grunn inni meg uten å legge merke til det vites ej....

Lenke til kommentar

Jeg fikk migrene for noen år siden etter følelsesmessige påkjenninger/psykisk stress. Jeg vet selv at smertestillende medisiner ikke virker til å ha noen betydelig effekt. Jeg var hos legen, og han skrev ut legemiddelet Imigran til meg. Det taes med en gang du merker symptomene til et migreneanfall (som f.eks. aura). Dette legemiddelet har virket veldig bra for meg og har stoppet anfallene før de slår ut. Jeg anbefaler deg å spørre om å få prøve dette. Det er også kommet et nytt som heter Imigran Radis som virker enda raskere enn de gamle.

For å holde blodsukkeret stabilt anbefaler jeg å spise grovkornet brød eller müsli før trening.

Imigran virker forresten mot cluster-hodepine og, så utsagnet om selvmord blant folk med clusterhodepine fra sopphuet virker temmelig loka. Dessuten er det store forskningsmiljøer som hele tiden forsker på nye medisiner, og de er heller ikke redde for å bruke stoffer fra sopp (eks. penicillin), så om det virkelig hadde vært en effekt i å spise magic mushrooms tror jeg nok eksperimenter med ekstrahering av stoffene i soppene hadde vært godt i gang.

Lenke til kommentar
Imigran virker forresten mot cluster-hodepine og, så utsagnet om selvmord blant folk med clusterhodepine fra sopphuet virker temmelig loka.

Vet du at det virker for alle som har clusterheadaches? Medisiner for migrene og cluster headaches er veldig selektive, altså de virker ikke på alle. Så jo, det er mange som tar selvmord når de har clusterheadaches og ingen medisiner funker.

Dessuten er det store forskningsmiljøer som hele tiden forsker på nye medisiner, og de er heller ikke redde for å bruke stoffer fra sopp (eks. penicillin), så om det virkelig hadde vært en effekt i å spise magic mushrooms tror jeg nok eksperimenter med ekstrahering av stoffene i soppene hadde vært godt i gang.

Litt av problemet er at psilocybin er ulovlig selv for medisinsk grunnlag, så det er ikke lov å forske på det. En annen ting er at de store legemiddelfirmaene ikke kan ta patent på psilocybin og tjener dermed ikke så mye penger på det. Men det er noen som muligens får lov til å begynne å forske på psilocybin som medisin mot dette nå, det har ikke alltid vært tilfelle dog. Så du kan prøve å utdanne deg litt først om ting du prater om og være litt mer ydmyk, så slipper du å framstå som en ignorant idiot.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ignorant idiot, men jeg vet at det har dukket opp mange rare forklaringer og placebos fra rusmiddelfronten.

"Det er forøvrig annerkjent at cluster headaches er den verste formen for smerte et menneske kan oppleve og de fleste som har det ender opp med selvmord fordi nesten ingen medisiner funker, bortsett fra LSD og sopp og andre tryptaminer."

Jeg skal ikke påstå at Imigran funker for alle tilfeller av clusters, men det fremkommer fra min side at det du skriver i sitatet er at ingen medisiner fungerer forutenom LSD og sopp. Det er jo heller ikke bevist at disse har en effekt, og det blir derfor feil å konstatere at de fungerer.

Jeg beklager om jeg leser innleggene dine dårlig og virker litt gretten, men er trøtt og bør egentlig legge meg. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ignorant idiot, men jeg vet at det har dukket opp mange rare forklaringer og placebos fra rusmiddelfronten.

"Det er forøvrig annerkjent at cluster headaches er den verste formen for smerte et menneske kan oppleve og de fleste som har det ender opp med selvmord fordi nesten ingen medisiner funker, bortsett fra LSD og sopp og andre tryptaminer."

Jeg skal ikke påstå at Imigran funker for alle tilfeller av clusters, men det fremkommer fra min side at det du skriver i sitatet er at ingen medisiner fungerer forutenom LSD og sopp. Det er jo heller ikke bevist at disse har en effekt, og det blir derfor feil å konstatere at de fungerer.

Jeg beklager om jeg leser innleggene dine dårlig og virker litt gretten, men er trøtt og bør egentlig legge meg. :)

Det skal være en helvetes placebo ja hvis det fjerner smerten fra cluster headaches, som faktisk er annerkjent til å være , hvis ikke den verste, en av de verste smertene et menneske kan oppleve.

Jeg var kanskje litt uklar når jeg sa at ingen medisiner virket bortsett fra LSD og sopp, jeg mente at mange har prøvd mange forskjellige medisiner uten hell, men LSD og/eller sopp virker bra.

Grunnen til at det ikke er bevist er som sagt fordi disse stoffene er ulovlig å forske på, det eneste man har er folk som lider av disse lidelsene (inkludert meg selv) som sier at det funker. Men som sagt forandrer ting seg nå og det er mulig at det snart blir satt i gang forskning.

Lenke til kommentar
Har snakket med legen, og han ser egentlig ingen grunn til anfallene. Eneste han sa var at jeg skulle passe på blodsukkeret før og etter trning... noen tips til hva som er bra å spise før og etter trening for å være sikker på at blodsukkeret ligger på et bra nivå?

Footy, har du snakket med en Nervolog?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt migrene i ca 8 år nå, har det alt fra 1-7 ganger i uka. har av og til perioder hvor jeg ikke får migrene på opp til 1 mnd. En medisin som ( tro det eller ei) funker for meg er vanlig paracet. jeg tar en eller to straks jeg føler symptomene slå til, da er det som regel borte etter 20- 30 min, av og til må jeg ta en ekstra. skal sies at døsigheten ikke går helt bort og jeg sitter ofte igjenn med en mild hodepine resten av dagen.

må også nevne at jeg spiste flein for ca 1 år siden. jeg hadde migrene nærmest hver dag i en 2 mnders periode fram til dagen jeg spiste soppen. etter dette hadde jeg ikke migrene på over 4 mnder, var overlykkelig og trodde migrenen var forsvunnet, helt til det en dag brått kom tilbake :( jeg skal ikke komme med noen påstander her, men jeg har tenkt å prøve det på nytt til høsten for å se om det samme skjer en gang til. skal sies at mengden sopp jeg spiste var svært liten og at jeg følte liten effekt av det jeg spiste :)

Lenke til kommentar
Har hatt migrene i ca 8 år nå, har det alt fra 1-7 ganger i uka. har av og til perioder hvor jeg ikke får migrene på opp til 1 mnd. En medisin som ( tro det eller ei) funker for meg er vanlig paracet. jeg tar en eller to straks jeg føler symptomene slå til, da er det som regel borte etter 20- 30 min, av og til må jeg ta en ekstra. skal sies at døsigheten ikke går helt bort og jeg sitter ofte igjenn med en mild hodepine resten av dagen.

må også nevne at jeg spiste flein for ca 1 år siden. jeg hadde migrene nærmest hver dag i en 2 mnders periode fram til dagen jeg spiste soppen. etter dette hadde jeg ikke migrene på over 4 mnder, var overlykkelig og trodde migrenen var forsvunnet, helt til det en dag brått kom tilbake :( jeg skal ikke komme med noen påstander her, men jeg har tenkt å prøve det på nytt til høsten for å se om det samme skjer en gang til. skal sies at mengden sopp jeg spiste var svært liten og at jeg følte liten effekt av det jeg spiste :)

Er det helt sikkert at det er migrene du har?

Hver dag i 2 mnd? Og jeg har aldri hørt at paracet hjelper mot migrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...