Avon657 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Hei er ganske grønn i forhold til RAM og hadde satt stor pris på litt hjelp. Har nå endelig bestemt meg for hovedkort og CPU (som jeg også har fantastisk hjelp til å velge ut. Stor takk til Nizzen, Tor-K-El, PerUlv2, vesleengen, minimum payne og tore_v1 Thanks guys! Her er skissen på oppsettet av min nye PC: Intels Q6600 (Vil gjerne overklokke til ca 3 mhz) https://prisguiden.no/product.php?productId=59739 Abit IP35 PRO https://prisguiden.no/product.php?productId=74567 CPU-vifte Os disk: Raptor 10.000 rpm 150GB eller 75 GB 2stk. Samsung SATA 7.200 rpm i RAID 1 Grafikk-kort 8800GT (kanskje vifteløst) DDR2 4 GB RAM ??? 500 w strømforsyning Lian Li PCV 1000B+II OS: XP pro 32 bit. (men klar til å oppdatere til Vista når driverene som jeg er ute etter har kommet.) Jeg lurer på hva slags DDR2 ram som funker til mit oppsett av PC. Jeg har tenk på å gå for 4 GB ram selv om jeg skal bruke OS XP Pro 32 bit. Blir vel til at jeg oppgraderer til vista når driverne til Midi-utstyret og diverse programmer har kommet. Først litt info om hva og hvordan jeg skal bruke maskinen: Jeg har tenkt til å bruke den til musikkprogrammer og da er Lav latency viktig jeg ser også på ram-spesifikasjoner at det er noe som heter Cas Latency, dette har ikke jeg så mye peiling på foreløpig men blir mere og mere opplyst som timene går. Jeg vet også at minne er meget billig for tiden som kanskje gjør at jeg kan få et fett oppsett i forhold til pris. Har fått masse god hjelp til å finne riktig HK og CPU, så jeg håper jeg får like god hjelp til dette også. Jeg ser at PC 8500 er det raskeste, men der ligger Cas latency på 5. Vet ikke om det utgjør stor forskjell i ytelse i forhold til mitt bruk med tanke på musikk-sampling osv. Kommer også til å spille endel COD4 men det er 2. prioritet. På forhånd all takk. Endret 8. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Det leses og regnes i krokene. Svar kommer snart. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Du kommer aldri til å merke forskjell uansett kva slags minne du velger. Det er som når du kjøper bensin, allt sammen kommer fra Mongstad eller Slagentangen, uansett om du kjøper hos Shell eller Esso er bensinen raffinert på samme oljeraffineriet. Eneste forskjellen er logoen på tankbilen som kjører bensinen til stasjonen. Forskjellen mellom forskjellige hastigheter på minne viser bare igjen på rene minnetester, ingen merker forskjell på PC6400 og PC8500 i praktisk bruk/spilling. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Du kommer aldri til å merke forskjell uansett kva slags minne du velger. Det er som når du kjøper bensin, allt sammen kommer fra Mongstad eller Slagentangen, uansett om du kjøper hos Shell eller Esso er bensinen raffinert på samme oljeraffineriet. Eneste forskjellen er logoen på tankbilen som kjører bensinen til stasjonen. Forskjellen mellom forskjellige hastigheter på minne viser bare igjen på rene minnetester, ingen merker forskjell på PC6400 og PC8500 i praktisk bruk/spilling. Takk for svaret. Jeg kan være enig med deg på det i dag når det kommer til likheten mellom de PC-numrene, men min microkunnskap har jo vært på et nivå hvor jeg ikke visste forskjellen på feks. DDR2 og DDR3 bortsett fra prisene. Har endelig lært litt her på forumet slik at jeg ikke er helt sylfersk når jeg skal punge ut. Bra å vite litt om hva man putter i kassa, og jeg vil ha bensin ikke diesel. Endret 10. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
ministian Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 hei ser at du skal bruke windows xp 32 bits, dersom du skal ha 4 gb ram er det bare 2,5-3 gb som "leses". når du skal oppgradere til vista bør du oppgradere til 64 bits. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 hei ser at du skal bruke windows xp 32 bits, dersom du skal ha 4 gb ram er det bare 2,5-3 gb som "leses". når du skal oppgradere til vista bør du oppgradere til 64 bits. Hei! Ja jeg har sett det og blitt litt skuffet. Jeg må nok vente til jeg får drivere til programmene mine. I dag finnes det ikke 64 bits XP-drivere til feks programmet Sequel (enkelt musikk-program), eller mitt midi keyboard som også har innebygget lydkort. Så jeg kjøper 4 nå, altså 2 x 2GB og oppgraderer til 4 til når jeg får driverne. Det blir enten Vista 64 eller XP 64 i fremtiden og 8 GB Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Du kommer aldri til å merke forskjell uansett kva slags minne du velger. Det er som når du kjøper bensin, allt sammen kommer fra Mongstad eller Slagentangen, uansett om du kjøper hos Shell eller Esso er bensinen raffinert på samme oljeraffineriet. Eneste forskjellen er logoen på tankbilen som kjører bensinen til stasjonen. Forskjellen mellom forskjellige hastigheter på minne viser bare igjen på rene minnetester, ingen merker forskjell på PC6400 og PC8500 i praktisk bruk/spilling. Dette var vel litt bastant. Det er faktisk forskjell på minne. Kanskje utgjør ikke forskjellen mellom 5300 og 6400 minne så mye i % men det er ikke bare frekvensen som teller. Timings er også viktig. Og det kan du faktisk merke. Sammenligningen med drivstoff er direkte feil. Tankbiler som henter på raffenerier tilsetter addetiver som er spesifikke for hvert oljeselskap. Jeg fikk testet en prøve diesel på et Shell laboratorium en gang, og de kom til og med opp med hvor og når dieselen var produsert.... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Dette var vel litt bastant. Det er faktisk forskjell på minne.Kanskje utgjør ikke forskjellen mellom 5300 og 6400 minne så mye i % men det er ikke bare frekvensen som teller. Timings er også viktig. Og det kan du faktisk merke. Så du kan sette deg ned ved en PC, bruke den litt og så fortelle om det er PC5300 eller PC8500 minne i den? Tror ikkje det nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå