k-ryeng Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg har tafset litt på en 450D og jeg synes faktisk at grepet er dårligere enn 350D. Det er sikkert fordi jeg ikke har så lange fingre (mer kjøttpølser enn wiener, for å si det slik ).Jeg er fremdeles ikke overimponert over grepet, men noen liker det og da er jo alt i orden. Noen liker jo Coop-skoene de selger på Obs! også, jeg klarer ikke bruke dem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Very sorry for all the people who upgraded from 350D to 30D and who still try to sell their former 350D. It was not the meaning to undermine your second hand sale. Takk for idéen. Kanskje jeg skulle benytte sjansen til å oppgradere fra 300D til 350D? Så får jeg to kameraer og kan ha begge objektivene klare til bruk hele tiden. 350D bør vel være mulig å få tak i til rundt 2000 kr brukt med en sånn nypris. Men aller helst hadde jeg ønsket meg et supertilbud på 40D til f.eks 4995 kr. Eller Nikon D300 til 8999 kr. Da bytter jeg system! Fra 300D til D300. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Det er nettopp derfor grepet til 450D er betraktelig bedre enn 350D, IMHO. Det ser nesten helt likt ut i utformingen, men takket være et bedre gummibelegg, en liten gummiflekk på baksiden til tommelgrepet, og sist men ikke minst den lille bulen på baksiden som øker avstanden mellom tommelen og "fingerkroken" på fremsiden, blir 450D MYE bedre å holde. Jeg har tafset litt på en 450D og jeg synes faktisk at grepet er dårligere enn 350D. Det er sikkert fordi jeg ikke har så lange fingre (mer kjøttpølser enn wiener, for å si det slik ). Tom De jentene som har prøvd mine to kameraer (inntil 350D ble stjålet) fant at grepet på 350D var bedre enn 30D. Regner med at veldig mange små japanere mener det samme. Lenke til kommentar
Fre_ZZe Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Gjelder dette tilbudet kun på nett, eller kan jeg gå i butikken og kjøpe kameraet til denne fine prisen? Tenkte legge turen innom Japanfoto i sentrum av Bergen etter jobb, noen som veit om dei har det kameraet inne der? Litt usikker på om skjermen kjem til å føles litt for liten, spennande å se. Om den er veldig liten (1.8) så er det mulig jeg går for D40 istedet. Noen som har innspill på hva som er best av 350D og Nikon D40 til en særdeles ny nybegynner? Endret 10. april 2008 av Fre_ZZe Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Noen som har innspill på hva som er best av 350D og Nikon D40 til en særdeles ny nybegynner.Akkurat hipp som happ (det gjelder også de andre innstegsmodellene, Olympus E-410/420, Pentax K100D/K200D, Samsung GX-1L/GX-10, Sony A-100/A-200 etc). Velg det du liker best å holde i, du får gode bilder med begge, og begge gir deg i praksis den samme funksjonaliteten. Ja, det er noen små forskjeller, men de slår begge veier, og som helt nybegynner vil du ha mer enn nok med basisegenskapene og forstå eksponering. Endret 10. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Fre_ZZe: Hvis du har planer om å kjøpe flere objektiver så kan det være en fordel å velge Canon på grunn av utvalget. Ellers så er begge merkene og andre merker godt nok i massevis for en nybegynner de første årene med fotointeresse. Merk også at Nikon og de andre merkene har fordeler som ikke Canon har. Det er altså ikke noe fasitsvar på hva som er best. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Fre_ZZe: Hvis du har planer om å kjøpe flere objektiver så kan det være en fordel å velge Canon på grunn av utvalget.Man har byttet ut det kamerahuset kanskje flere ganger før objektivutvalg blir noen begrensning med noen av merkene. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 De har nok både 350D og D40 inne hos JP i Bergen. D40 mangler nedblendingsknapp og fokusmotor i huset (kan gi problemer om du skal kjøpe fastoptikk o.l. en gang i fremtiden) Bildekvaliteten er nok den samme uansett hva du kjøper, altså like god. Dra innom JP og prøv begge kameraene, sammenlikne pris og bestem deg etter magefølelsen. Pass også på å sjekke menyer og funksjonsknappplasseringer, er litt forskjell på dette. Men for all del, ikke la deg lure av selgerne der som prøver å selge oppover, selge deg mer utstyr eller hardnakket står på at det ene er mye bedre enn det andre. De er flinke selgere. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Når du er innom butikken, er det ingen grunn til ikke å kikke på Olympus E-410/420/510, Pentax K200D eller Sony A200/300 dersom dette passer ditt budsjett. Fortsatt velger du det kamera som gir deg den beste følelsen. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Når du er innom butikken, er det ingen grunn til ikke å kikke på Olympus E-410/420/510, Pentax K200D eller Sony A200/300 dersom dette passer ditt budsjett. Fortsatt velger du det kamera som gir deg den beste følelsen. Så absolutt. Sett deg et klart budsjett og hør hva de har inne til under denne prisen. Lenke til kommentar
Fre_ZZe Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Takker for glimrende svar. Var innom JP idag formiddag. Kjente på D40, EOS350, Pentax K100 og Olympus 510. Sånn rent grepsmessig var 510 det klart beste, tett fulgt av D40. EOS 350 blei rett og slett litt for knapt for meg, har relativt store hender. Pentax k100 og satt veldig bra, men pris og størrelse trekker littegrann ned der. Er mye jeg liker med D40 egentlig, så nå heller jeg mer og mer mot det. Grepet er finfint, skjermen er stor (sammenliknet med EOS350 vertfall) og byggekvaliteten virker å være bra. Veldig OK service på JP, prøvde ikke selge meg noe over midt budsjett som er på 35- 3600kr for hus+kit. Tenkte dessverre ikke på å be dem starte opp kameraene så jeg kunne se på menyene. Er det noe dei gjør? Har sitt litt videoreviews av D40 bla, der ser det ut som menyene er litt "old style", eller bare innbiller jeg meg ting her? Men men, tipper det fortsatt går noen uker til jeg bestemmer meg. Kanskje kommer det et kanontilbud på D40 nå som P80 kommer og EOS350 er så billig. Håper på det. Et spm, hva er nedblendingsknapp. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Et spm, hva er nedblendingsknapp. De fleste speilreflekskameraer har en knapp du kan trykke inn slik at objektivet blender ned til den blenderåpningen du har valgt. Dermed kan du se effekten dette har på bildet, f.eks dybdeskarphet o.l. Kan være greit i enkelte tilfeller, noen bruker dette veldig mye, andre aldri i det hele tatt. Ellers mangler D40 fokusmotor i huset, noe som gjør at du ikke vil få autofokus med enkelte objektiver. Om du er sikker på at du ikke kommer å kjøpe disse objektivene til ditt kamera eller det ikke er så farlig om du må fokusere manuelt, så har ikke dette noe å si for ditt valg. Objektivene til Canonkameraene har fokusmotor i selve objektivet, så der vil du ikke få dette problemet. Hvordan det er med Pentax og Olympus vet jeg ikke. Jeg syns menyene til Nikon er litt kronglete, men så har ikke jeg brukt de så alt for mye. Litt på et D80, litt på D50, men det er det. Alt i alt er nok det viktigste hvordan kameraet ligger i hånda og hvordan du føler det er i bruk. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Pentax A, FA, DFA, DA og DA* har autofokus. Pentax M objektiver har manuell fokus, og selvfølgelig har eldre objektiver også manuell fokus. I tillegg har (hvertfall) DA objektivene Quick-Shift som gjør at man kan fokusere manuelt uten å stille om til MF. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Tenkte dessverre ikke på å be dem starte opp kameraene så jeg kunne se på menyene. Er det noe dei gjør? yes, in all shops. From 350D up to 1DS MK III... Have a nice evening :-) Stephan Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 (endret) FotoKnudsen har forøvrig tilbud på Nikon D40 ink 18-55 og 55-200 objektiv. Kr 3999,- Endret 11. april 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Et spm, hva er nedblendingsknapp. Ellers mangler D40 fokusmotor i huset, noe som gjør at du ikke vil få autofokus med enkelte objektiver. Om du er sikker på at du ikke kommer å kjøpe disse objektivene til ditt kamera eller det ikke er så farlig om du må fokusere manuelt, så har ikke dette noe å si for ditt valg. Objektivene til Canonkameraene har fokusmotor i selve objektivet, så der vil du ikke få dette problemet. Hvordan det er med Pentax og Olympus vet jeg ikke. Tror ikke mangel på fokusmotor i huset til d40 har noe å si for deg. som du kan se her finnes det en rekke objektiver som er kompatible mtp autofokus med d40, og utvalget øker stadig Endret 11. april 2008 av deep750 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Objektivene til Canonkameraene har fokusmotor i selve objektivet, så der vil du ikke få dette problemet. Hvordan det er med Pentax og Olympus vet jeg ikke. Pentax har fokusmotor i huset slik at "alt" av gammelt skræp og gull fungerer, og Olympus har utelukkende fokusmotor i objektivet. Lenke til kommentar
Ragish Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 De jentene som har prøvd mine to kameraer (inntil 350D ble stjålet) fant at grepet på 350D var bedre enn 30D. Jeg er jente, og jeg liker grepet på 30D langt bedre enn grepet på 350D. Følte at 350D var passe stort da jeg hadde det, men etter at jeg fikk 30D, som har ganske mye mer å gripe rundt, synes jeg 350D/400D blir litt "knapt" å holde i. Fin pris med 2999,- for Canon EOS 350D m/kitobjektiv. Det er det så absolutt verdt! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg hater grepet på 350D/400D mer enn regntunge dager med mye stress. Mens andre liker det. Det er fullstendig irrelevant for andre enn individet hvordan grepet på et kamera er. At det passer noen dårlig og andre bra er ikke viktig, det er hver enkelt som må finne et grep som passer dem. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hater du Nikon så ille altså stephan? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå