Gå til innhold

En million amerikanere overvåkes for terrorisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.politicallore.com/uncategorized...le-terrorist/63

1 in every 350 Americans is considered a possible "terrorist".

Flere som begynner å tvile på at Patriot Act er ment å beskytte mot terrorisme? En million amerikanere overvåkes, og utfra den kjappe økningen de siste årene ser dette ut til å være bare begynnelsen.

Jeg ser ikke problemet. Bare den som har noe å skjule har noe å frykte. Den kjappe økningen de siste årene er et resultat av the patriot act og 9/11. Selvfølgelig ser man en økning.

Lenke til kommentar

Forstår godt at amerikanske myndigheter setter i gang slike tiltak. Terrorisme er fryktelig, og det er enda bra noe gjøres utenom krig for å nedkjempe det. bedre å være forklok enn etterklok når det er snakk om terroraksjoner som 9/11.

Lenke til kommentar

En million potensielle terrorister bare blant Amerikanere? Jeg kjøper det ikke, og argumentet med at "den som ikke har noe å skjule har intet å frykte" kjøper jeg ikke. Vil du ha en logg på PC-en din som sender rapport over alt du foretar deg på maskinen din? Kameraer montert overalt i huset ditt slik at vi kan overvåke at du ikke lager en bombe i et hjørne på badet eller soverommet?

Med det utrolige tempoet som vi bytter ut personvern og privatliv mot økt falsk sikkerhet forundrer det meg ikke om dette skjer i min levetid.

Med den kjappe økningen vil de nok om noen år overvåke en tidel av den amerikanske befolkning, er dette egentlig nødvendig? Vil vi ha dette? Veien er ikke lang fra USA til EU, eller EU til Norge.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet. Bare den som har noe å skjule har noe å frykte.

Jeg blir lettere oppgitt da dette historieløse utsagnet alltid dukker opp i slike diskusjoner. Det slår aldri feil.

Også uskyldige vil kunne ha noe å frykte. Dette har historien lært oss. Til og med enkel sannsynlighetsregning kan være til hjelp for å forstå at en av vår tids største floskler er det jeg nettopp siterte deg på. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet. Bare den som har noe å skjule har noe å frykte. Den kjappe økningen de siste årene er et resultat av the patriot act og 9/11. Selvfølgelig ser man en økning.

Selv om jeg låser døra når jeg driter, betyr ikke det at jeg gjør noe ulovlig...

Vi har rett på et privatliv, og privatlivet skal alle ha rett til å ha privat.

Lenke til kommentar
En million potensielle terrorister bare blant Amerikanere? Jeg kjøper det ikke, og argumentet med at "den som ikke har noe å skjule har intet å frykte" kjøper jeg ikke. Vil du ha en logg på PC-en din som sender rapport over alt du foretar deg på maskinen din? Kameraer montert overalt i huset ditt slik at vi kan overvåke at du ikke lager en bombe i et hjørne på badet eller soverommet?

Med det utrolige tempoet som vi bytter ut personvern og privatliv mot økt falsk sikkerhet forundrer det meg ikke om dette skjer i min levetid.

Med den kjappe økningen vil de nok om noen år overvåke en tidel av den amerikanske befolkning, er dette egentlig nødvendig? Vil vi ha dette? Veien er ikke lang fra USA til EU, eller EU til Norge.

Er du klarer over hvilke ressurser det krever for å overvåke 1/10 av befolkningen? Ihvertfall aktivt. Om noen vil loggføre hva jeg gjør på PCn, driter jeg i det, siden jeg som sagt ikke driver med noe lugubert uansett. Kameraer montert overalt i huset? Hvem gidder å ta seg bryet med slikt. Dette er hysteri.

Selv om jeg låser døra når jeg driter, betyr ikke det at jeg gjør noe ulovlig...

Vi har rett på et privatliv, og privatlivet skal alle ha rett til å ha privat.

Ingen vil vite hva du gjør på dass, men man vil ha en viss oversikt over hva visse elementer av samfunnet foretar seg. For eksempel om man reiser mye til Irak samt overfører en del penger til kontoer i landet syns jeg det er NATURLIG at staten sjekker innom for å finne ut hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg blir lettere oppgitt da dette historieløse utsagnet alltid dukker opp i slike diskusjoner. Det slår aldri feil.

Også uskyldige vil kunne ha noe å frykte. Dette har historien lært oss. Til og med enkel sannsynlighetsregning kan være til hjelp for å forstå at en av vår tids største floskler er det jeg nettopp siterte deg på. :)

Historieløst? Nice one. Hva som skjedde i Tyskland(regner med det er det du sikter til) skal ikke ha noe å si for hvilke sikkerhetstiltak som gjøres nå om dagen. Jeg føler meg ihvertfall tryggere om noen passer på potensielle farer.

Men bare sitt her du, i kardemommestaten Norge hvor ingenting skjer med noen. Om 9/11 hadde inntruffet i Norge hadde nok folk skreket etter lignende forebyggende tiltak.

Lenke til kommentar
Er du klarer over hvilke ressurser det krever for å overvåke 1/10 av befolkningen? Ihvertfall aktivt. Om noen vil loggføre hva jeg gjør på PCn, driter jeg i det, siden jeg som sagt ikke driver med noe lugubert uansett. Kameraer montert overalt i huset? Hvem gidder å ta seg bryet med slikt. Dette er hysteri.

Nå var det 1/350 del av befolkningen da.

At du driter i hva som blir loggført fra din PC er greit helt til det kan brukes mot deg.

Etterhvert sitter man på flere GB sensitiv privatinfo om mennesker, og satt sammen kan man få et ganske helhetlig bilde av personen det måtte gjelde.

Alt i fra sykdomstegn, feriereiser, meningsytringer etc etc.

De færreste har motforestillinger om å fortelle ukjente om de har et vondt knee, men de foretrekker å vite hvem de sier det til.

Derimot med mer tabubelagte sykdommer som psykiske lidelser, så snakker man knapt nok om det til andre. Hvorfor skal staten da ha en ytterligere kontroll av oss om det, når det er snakk om et forhold mellom privatpersonen, legen sin og en evnt psykolog.

Lenke til kommentar
Men bare sitt her du, i kardemommestaten Norge hvor ingenting skjer med noen. Om 9/11 hadde inntruffet i Norge hadde nok folk skreket etter lignende forebyggende tiltak.

Effekten av å være redd for 9/11 er betydelig mye større enn effekten av 9/11 i seg selv.

Så du la deg ned, og lot terroristene vinne!

Kanskje vi lever i en kardemommestat, men det er for faen vår kardemommestat hvor vi kardemommemenneskene bestemmer og ikke Al-Quida!

Lenke til kommentar

Nå var det 1/350 del av befolkningen da.

At du driter i hva som blir loggført fra din PC er greit helt til det kan brukes mot deg.

Etterhvert sitter man på flere GB sensitiv privatinfo om mennesker, og satt sammen kan man få et ganske helhetlig bilde av personen det måtte gjelde.

Alt i fra sykdomstegn, feriereiser, meningsytringer etc etc.

De færreste har motforestillinger om å fortelle ukjente om de har et vondt knee, men de foretrekker å vite hvem de sier det til.

Derimot med mer tabubelagte sykdommer som psykiske lidelser, så snakker man knapt nok om det til andre. Hvorfor skal staten da ha en ytterligere kontroll av oss om det, når det er snakk om et forhold mellom privatpersonen, legen sin og en evnt psykolog.

Staten har, såvidt jeg vet, tilgang til mine lidelser gjennom logger i helsevesenet. Dermed er også helsevesenet, i statlig regi, en trussel mot personvernet. Overvåkning er underlagt strenge restriksjoner om hva som kan lagres. Dessuten vil de som driver med slikt arbeid ha taushetsplikt.

PS, eksempelet som jeg quotet antydet at man snart ville overvåke 1/10.

Lenke til kommentar

Effekten av å være redd for 9/11 er betydelig mye større enn effekten av 9/11 i seg selv.

Så du la deg ned, og lot terroristene vinne!

Kanskje vi lever i en kardemommestat, men det er for faen vår kardemommestat hvor vi kardemommemenneskene bestemmer og ikke Al-Quida!

Jeg holder meg fremdeles til føre var prinsippet. Og jeg lot terroristene vinne? Ved å innføre økt overvåkning er jeg faktisk for å ytterligere prøve å stemple radikale muslimske elementer ut av samfunnet.

Lenke til kommentar
Staten har, såvidt jeg vet, tilgang til mine lidelser gjennom logger i helsevesenet. Dermed er også helsevesenet, i statlig regi, en trussel mot personvernet. Overvåkning er underlagt strenge restriksjoner om hva som kan lagres. Dessuten vil de som driver med slikt arbeid ha taushetsplikt.

Men da er det helsevesentet og de som har grunn for å vite noe om deg som har tilgangen. Og ikke en etterforsker som kun er ute etter å lage en karakteranalyse av deg.

Jeg holder meg fremdeles til føre var prinsippet. Og jeg lot terroristene vinne? Ved å innføre økt overvåkning er jeg faktisk for å ytterligere prøve å stemple radikale muslimske elementer ut av samfunnet.

Ved å bruke "førevarprinsippet" så innskrenker man uskyldige menneskers handlefrihet og tramper inn i deres privatliv.

Og det er nettopp det som er intensjonen ved terrorhandlinger.

Bin Laden gir hundre-null om det var 3, 3000 eller 300k som gikk med 9/11.

Konsekvensen av det han gjorde er at store deler av den vestlige verden sitter med frykten i halsen og er livredde for alle som har en turban.

Og at vi som "førevar" gir oss selv jevne innskrenkninger for å tilfredsstille en mer eller mindre ubegrunnet frykt.

At 3000 mistet livet sitt i WTC er ingenting i forhold til drepte i trafikken, som samme år i 2001 var 42.196 i USA.

I tillegg så kan du ta med antall døde pga tobakk, drepte av skytevåpen etc etc.

Og hva sitter vi igjen med?

Økt fokus på trafikksikkerhet, eller invasjon av privatlivet til 1.000.000 amerikanere?

Lenke til kommentar
Ingen vil vite hva du gjør på dass, men man vil ha en viss oversikt over hva visse elementer av samfunnet foretar seg. For eksempel om man reiser mye til Irak samt overfører en del penger til kontoer i landet syns jeg det er NATURLIG at staten sjekker innom for å finne ut hva som skjer.

Ta f. eks dette datalagringsdirektivet.

Her vil de bla. lagre hvem jeg ringer til, når, hvor lenge, og hvor jeg oppholder meg.

Det er unødvendig overvåkning.

Hvis de skal overvåke meg for å finne ut om jeg drar mye til Irak, så vil de også overvåke meg hvis jeg drar andre steder, dvs hele tiden.

Ingen andre enn meg har noe med privatlivet mitt å gjøre.

Lenke til kommentar

Å bytte ut privatliv og personvern for økt falsk sikkerhet er ikke akkurat noe sjakktrekk, men ved hjelp av propaganda fra massemediene er dette det samfunnet mange ønsker seg. Minst mulig privatliv og personvern i bytte mot falsk sikkerhet - ikke tro at samfunnet vil bli tryggere av disse sikkerhetstiltakene. Dette ser jeg fra innsiden og stort sett er det enorme beløp som brukes på sikringstiltak som det er såre enkelt omgå, det er vanvittig.

Hvis du vil kapre eller krasje et fly men er nervøs på sikkerhetskontrollen kan du kjøpe alt du trenger i en restaurant eller på tax-free etter å ha spasert "clean" gjennom kontrollene. Kontrollene er der mye for at passasjerer skal føle seg trygge og tørre å reise, og for å øke salget på innsiden av kontrollen.

Det var ikke mulig å stoppe 19 terrorister som skjuler seg i huler i Afghanistan fra å lure hele etteretningen i USA og gjennomføre et vellykket angrep. Enten er ikke terroristene så primitive som myndighetene sier at de er, eller så er etteretningen bare bortkasting av penger.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Jeg holder meg fremdeles til føre var prinsippet. Og jeg lot terroristene vinne?

Ja, terrorisme har ikke som hensikt å drepe. Terrorisme har som hensikt å skape frykt. Din frykt er et bevis på at terrorismene vant.

Ved å innføre økt overvåkning er jeg faktisk for å ytterligere prøve å stemple radikale muslimske elementer ut av samfunnet.

Hva med andre radikale elementer? Både i Europa og USA er det vestlige ikke-muslimer som begår majoriteten av terrorismen.

Lenke til kommentar

Historieløst? Nice one. Hva som skjedde i Tyskland(regner med det er det du sikter til) skal ikke ha noe å si for hvilke sikkerhetstiltak som gjøres nå om dagen. Jeg føler meg ihvertfall tryggere om noen passer på potensielle farer.

Trenger da ikke gå til Tyskland sin historie, selv om den også er flust av eksempler. Man trenger strengt talt ikke å gå lenger enn til norsk historie.

Og ettersom jeg har hatt en jobb hvor jeg har sett hva som loggføres om privatpersoner og har gode kunnskaper på området så vet jeg hvor landet ligger. Du serverer en gedigen floskel og det er en fordel å forholde seg til virkeligheten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...