Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor høyt kan jeg overklokke pc-en min?Hw i tråden.

Anbefalte innlegg

HK: ASUS A8R32-MVP Deluxe

PSU: bZerk 500 w

CPU: AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz 4200+

GPU: Radeon X1900 series (512mb)

Rammen fant jeg ikke navnet på men de er 2x 1024. (Crucial er merket).

Brukte Everest Ultimate for å finne infoen men vis noen vet om ett program som viser navnet på rammen så vær så snill å gi meg link ^^

Da følger spørsmålet, hvordan overklokke dette oppsettet? Jeg er ganske nybegynner så trenger kanskje en guide vis ingen kan greie å forklare meg det her i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå klokker vel man ikke akkurat selve pcn, men komponentene. Når det kommer til prosessoren så vil jeg tro at du kan overklokke den til 2.5-2.6ghz før du må stille opp på volten. Alt skjer vanligvis fra BIOS og du burde laste ned et program som heter CPU-Z og et program for overvåking av temperaturer. Husk på at kjøling er viktig for å ikke ødelegge cpu'en!

Jeg tror du burde lese dette før du setter igang :)

Jeg hadde også en gang 4200+ og overklokket den til 2,45ghz uten noe ekstra kjøling og cpu'en lå på rundt 35 Grader Idle og opp i 50 med tunge spill kjørende. Kunne sikkert fått det høyere hvis jeg hadde hatt et bedre hovedkort, siden systemet mitt crashet og ble ustabilt når jeg nådde 2,5ghz.

Endret av Gemi9
Lenke til kommentar

Jeg hadde nesten samme cpu som du hadde tidligere, jeg hadde i alle fall Toledo kjernen, og kjørte den på 2,85ghz 24/7 og maksa den på litt over 3,2ghz.

Benytter du luftkjøling bør du følge med temperaturene (Everest), siden dette i de fleste tilfeller stopper videre klokking. Regner med at du har boxed kjøleren? Prøv å klokk alt så langt du greier før du øker vcore, det er siste utvei, jo lavere vcore jo bedre.

Gjør deg også kjent i biosen og prøv å forstå hva du gjør, og hvorfor. Hvis ikke hjelper det ikke at jeg skriver her hva du skal gjøre, siden du da ikke henger med. Så første steg er å lese gjennom en eller gjerne flere guider, og les de gjerne flere ganger. Det synker som oftest ikke inn den første gangen du leser de.

Lenke til kommentar

Jøsses, sparer du hybelkaniner eller? Under CPU vifta ser jo ikke ut.... Skru CPU vifta av, 1 skrue i vært hjørne, og fjern all skiten under, bruk Q-Tips og støvsuger/trykkluft på boks. At man ikke ser kjøleribbene på CPU kjøleren er ikke noe godt tegn.

Så er det vel nevnt at vifta bak SKAL suge luft ut av kabinettet, målet med viftene i kabinettet er at like mye luft skal ut som det som kommer inn, og dette bør skje med at innluften kommer fra front/sidedøren, mens utluften skal ut bak, helst oppe..... Støvfilter skader heller ikke på alle innsugs vifter.

Når det gjelder overklokk av CPU, så bør du kun klokke opp frekvensen på CPU uten voltøkning, siden du kun har orginalkjøler/standarkjøler, siden denne ikke strekker til når volt økes..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er vel heller bedre å ha en vifte for mye som blåser inn, enn motsatt. Har du flere vifte tilsammen som blåser ut, enn de som suger inn, ja da har du skaffet deg selv en støvsuger. støv blir det av begge tilfellene, men sistnevnte vil gi mer støv inne i PC-en.

Lenke til kommentar
Det er vel heller bedre å ha en vifte for mye som blåser inn, enn motsatt. Har du flere vifte tilsammen som blåser ut, enn de som suger inn, ja da har du skaffet deg selv en støvsuger. støv blir det av begge tilfellene, men sistnevnte vil gi mer støv inne i PC-en.

Eg mener det du sier er feil.

Det er aldri noe problem å få luft inn i kabinettet, problemet er alltid å få varm luft ut igjen. Riktig plasserte ut-vifter har alt å si, mens inn-vifter betyr veldig lite, med mindre du har noe spesifikt som viften blåser mot, som for eksempel harddisker.

Lenke til kommentar
Det er aldri noe problem å få luft inn i kabinettet, problemet er alltid å få varm luft ut igjen. Riktig plasserte ut-vifter har alt å si, mens inn-vifter betyr veldig lite, med mindre du har noe spesifikt som viften blåser mot, som for eksempel harddisker.

Med kun vifter som trekker ut av kabinettet, vil man få et lite undertrykk, og støv suges inn i alle sprekker og åpninger i kabinettet.

Legger man til noen vifter med filter som blåser inn i kabinettet, kan man slippe mye av støv problemet. Og luftflyten i kabinettet kan gjøres enda mer kontrollert og effektiv enn det er mulig å få til med kun ut-vifter. Men dersom de plasseres helt feil, kan de selvsagt gjøre mer skade enn nytte.

Lenke til kommentar

Eg mener det du sier er feil.

Å si det er feil er å gå litt langt.. Og bare irriterende for den som postet. Det han sier er ikke feil. Men det fins mange måter å gjøre det på. Det kommer helt an på kabinettet og hvor mye åpne områder det fins i det. Mye luft kommer seg ut selv ved å ha vifter som blåser mot åpne griller eller lignende. Luftflyt er et viktig begrep i overklokking, men det kan være mange riktige måter å gjøre det på. Varm luft stiger opp og da er det riktig med avtrekk høyt oppe. Og innsug nede hvor det er kaldest luft å hente. Det er akkurat like viktig å hente kald luft som å kvitte seg med varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...