stoffix Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 jeg har vært ute etter akkurat det samme, men har lagt det på is, siden jeg har som krav å sende lyden tapsfritt over nettverket. det finnes en driversak til windows tror jeg, som heter viritual audio cable. om den virker, så er det ikke så kjekt for deg, fordi den koster penger hvis du skal bruke mer enn 2 kanaler. det viritual audio cable gjør er å sende utgangen til inngangen, så kanskje pulseAudio kan ta det videre derifra? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Hvorfor skulle det vere vanskelig å sende lyd tapsfritt over et lokalt nett? Jeg ser ikke den teoretiske hindringen for dette, da det lokale nettet er ganske raskt... Mener du at microsoft sin "virtual audio cable" kan hjelpe meg til å bruke pulseaudio? isåfall hvordan? I og med at det står på siden til pulseaudio at det går an å bruke det, burde det vel gå? eneste problemet mitt der var at jeg ikke skjønte hvordan det skulle kjøres. Lastet ned en .rar-fil som jeg pakket ut, og da hadde jeg 20-30 .exe-filer, men fant ikke ut hvilken (om noen) som skulle kjøres... noen av dere som har fått til dette programmet i windows? igjen: kom gjerne med andre alternative løsninger Lenke til kommentar
robgar Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 En løsning på dette : Ta en jack - jack kabel fra Line out til Line in på lydkortet (pc2). Stream så line in med VLC til pc 1 som motar streamingen. Da får du all lyd som blir spilt av på pc2. Men ulempen her er at det da blir stereo, og det går fra digitalt->analogt->digitalt over wlan -> analogt. Noe som kan lage forsinkelser og støy, avhengig av maskinvare og kvalitet på kabel. Det å streame lyd over en trådløs forbindelse er i utgangspunktet en dårlig ide dersom kvaliteten er avgjørende. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) det er ingen teoretisk begrensning, men man må bruke en egen driver, som alle programmer (og windows selv) kan sende lyden til. det er dette jeg tror viritual audio cable kan hjelpe med, på den måten at pulseAudio ikke er en driver, men kanskje kan sende lyden videre ifra den virituelle lydinngangen. grunnen til at pulseAudio ikke kan hjelpe deg alene, er nettopp på grunn av dette driverproblemet. (Jeg spurte på irc kanalen deres.) jeg vet ikke om drivergrensesnittet til windows (XP) er fritt tilgjengelig heller, men uansett om det er det eller ikke, så burde man kunne få hjelp hos MSDN hvis man først har fått tak i det, ikke det at jeg tror du er klar til å sette deg ned å programmere noe, det er i allefall ikke jeg. *edit* ang. pulseaudio programmene du har lastet ned, så må du kjøre dem ifra komandolinja, og så er de veldig utdaterte.. */edit* Endret 10. april 2008 av tha stoffi Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 fikk med meg det at jeg måtte kjøre det fra command-linja, men lurer på hvile av filene jeg skal kjøre derfra... Lenke til kommentar
dakri Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Tror du kan gjøre dette enkelt i VLC ved å velge lydkortet som "Capture Device" og streame det til VLC på maskin 2. Jeg har ikke 2 maskiner her nå så jeg får ikke testet om det fungerer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Dette kan løses med remote desktop connection. Man stiller inn at lyden skal spilles av på den fjernstyrte PC-en, og så logger man på, og blar seg inn der musikken ligger og starter den. Noe tungvint måte, men det funker. Selv med fulle instillinger er lyden over RDP markant dårligere, ihvertfall når jeg har prøvd. Ellers er det underlig det ikke finnes en enkel og grei løsning for dette, skulle jo tro slikt var meget nyttig. Hadde man hatt 10 Gbit kunne man streamet skjermsignaler også, og bare hatt alle PCer i samme server-rom, da snakker vi tynnklient. Men selv lyd har mange gode bruksområder. AtW Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du kan jo starte filmen samtidig på begge pcene og håpe at de går relativt likt Da får du lyd fra den ene og bilde fra den andre hehe... Men uansett..... Du kan bare gi opp prosjektet ditt og enten kjøpe en VGA kabel eller digitalt lydkort... hvorfor ... Enkelt, alle forslag over krever buffer... Så lyden vil alltid være forsinket på PC1... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Du kan jo starte filmen samtidig på begge pcene og håpe at de går relativt likt Da får du lyd fra den ene og bilde fra den andre hehe... Men uansett..... Du kan bare gi opp prosjektet ditt og enten kjøpe en VGA kabel eller digitalt lydkort... hvorfor ... Enkelt, alle forslag over krever buffer... Så lyden vil alltid være forsinket på PC1... Lyd kan fint bufres ned mot 5 ms uten at man får noe særlig hikke, og jeg ser ikke det store problemet med det, selv 50 ms bufring er jo i praksis et ikke-problem til musikkavspilling i mine øyne. 5 ms bufring tilsvarer forsinkelsen ved å sitte 1.7 meter unna høyttalerene. AtW Endret 11. april 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 altså, hensikten er jo nettop det at jeg ikke vil bruke den maskinen som skal spille av lyden (PC1). Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Har skjønt det, det du vil med den er at den skal stå "passiv" og ta i mot streaming fra pc2 og sende det ut på anlegget... Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Stemmer... virket bare som at ikke alle hadde fått det med seg... Endret 11. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
robgar Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Alle forslag nåtil kan gjøre seg nytte av det oppsettet med pc1 passiv pc2 aktiv. Les! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 for alle lyder? inkl. systemlyder og spillyder? jeg har prøvd selv med vlc en gang, og da klarte jeg kun å streame sanger. den der direct input saken som jeg egentlig burde ha brukt fungerte ikke, men det kan jo ha forandret seg i ettertid.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Alle forslag nåtil kan gjøre seg nytte av det oppsettet med pc1 passiv pc2 aktiv. Les! vel, grunnen til at jeg skrev det, var at wabby skrev Du kan jo starte filmen samtidig på begge pcene og håpe at de går relativt likt smile.gif Da får du lyd fra den ene og bilde fra den andre tongue.gif hehe... Hvis dette forslaget (som muligens ikke var ment helt serriøst) skulle bli gjennomført, ville det krevd at jeg måtte betjene pc1, og det var derfor jeg skrev det, bare for å være sikker Forsto imidlertid at det ikke var det han mente i posten etterpå... Tha stoffi: Ja, såvidt jeg også har forstått det, fungerer det vlc-greiene bare med "fysiske sanger", og ikke bare lydsignalet fra sangen. Dette vil gjøre at jeg ikke kan gjøre det jeg prøvde å forklare i et eksempel tidligere. Jeg snakker om all den lyden jeg trenger for å kunne høre lyden i surround 5.1... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 vi snakker om det samme, bare med forskjellige behov. du har behov for 3 ganger så mange kanaler som meg, noe som ikke burde gjøre noen forskjell, hvis man ser bort ifra krav til nettverket. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Linux + Xterminal = Problem solved Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Linux + Xterminal = Problem solved Solved som i Remote Desktop "solved" dvs at du får lyder, men med makrant dårligere kvalitet, eller solved på skikkelig vis? AtW Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 skal det isåfall være linux på servermaskinen, eller klientmaskinen? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Mener å tro at lydkvaliteten skal være like god. Men dette tør jeg ikke svare på. Google litt rundt xterminal om du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå