r2d290 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Hallo Har en maskin som er koplet til en anlegg, og ønsker å få en annen maskin til å kunne spille av lyden sin på dette anlegget. Ja, jeg vet at det går an å flytte over sanger osv, men jeg vil bare at LYDEN skal sendes over, så jeg slipper å måtte belaste harddisken, til pc-en som er koplet til forsterkeren, med plass. Hastighetsmessig burde ikke dette være no problem, men lar dette seg gjøre i praksis? hvordan fungerer det eventuelt med trådløs forbindelse mellom maskinene (via en trådløs router)? Takk for svar... edit: spør meg hvis dette ble litt uklart Endret 8. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Redman Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Er ikke noe problem. hardiskene som inneholder musikken deler du på nettverket, så legger du de til som nettverksdisker på den andre maskina og vips så er de som hvilken som helst andre disker på maskinen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Altså, jeg skal ikke bruke den maskina som er koplet til lydanlegget... dette må kunne betjenes fra maskina med musikken/lyden. Og igjen: er ikke nødvendigvis bare .mp3-filer som skal spilles av. kan være lyd fra youtube osv, eller lyd til en film jeg skal se... edit: det vil altså si at det er lyden jeg er ute etter å sende, ikke fila Endret 8. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Eller man kan sette opp streaming på den ene PC-en. VLC støtter for eksempel dette via multicast. Da setter man VLC til å spille av og streame over nettverket på den ene maskina. På den andre maskina så setter man opp VLC til å spille av multicast-streamen. edit: Ser dette blir litt utenfor det du lurte på. Endret 8. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Eller man kan sette opp streaming på den ene PC-en.VLC støtter for eksempel dette via multicast. Da setter man VLC til å spille av og streame over nettverket på den ene maskina. På den andre maskina så setter man opp VLC til å spille av multicast-streamen. edit: Ser dette blir litt utenfor det du lurte på. Her kan det hende vi begynner å nerme oss en løsning for den ene oppgaven (altså spille av musikk som jeg alerede har på maskinen). Dette vil altså være slik at jeg styrer musikken fra den maskinen jeg har musikken på? les editen for min forrige post. jeg vil egentlig at bare lydsignalet skal sendes, ikke at maskinen med forsterker henter info fra en fil på pc-en med musikk (da det ikke nødvendigvis er en FIL jeg vil ha spilt av) edit på editen til l4rs: ja, det stemmer Endret 8. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Du styrer musikken fra PC2 ja. PC1 (som er koblet til anlegget) blir bare satt opp til å motta streamen. Den må selvsagt dekodes så helt uten belastning på den maskina som er tilkoblet anlegget blir det ikke. Nå er det ikke alt av "billigroutere" og switcher som støtter multicast da. Selv har jeg bare satt dette opp på dyrere utstyr, men dette går jo også an å kjøpe billig brukt. edit: Klargjøring av hvilken pc. edit2: Denne løsning hjelper bare på filer du har på maskina. Det være seg mp3 eller film. Annen lyd må nok noen andre hjelpe deg med. Det finnes sikkert en løsning på det også uten at jeg kjenner til de. Endret 8. april 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Dette kan løses med remote desktop connection. Man stiller inn at lyden skal spilles av på den fjernstyrte PC-en, og så logger man på, og blar seg inn der musikken ligger og starter den. Noe tungvint måte, men det funker. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) PulseAudio er en god løsning på dette, den kan sende lyd over nettverk uten noe særlig ekstra styr (funker på windows, linux og unix). EDIT: Så nå at det er noe avansert hvis du skal bruke det på windows Endret 8. april 2008 av Shurom Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 PulseAudio er en god løsning på dette, den kan sende lyd over nettverk uten noe særlig ekstra styr (funker på windows, linux og unix). EDIT: Så nå at det er noe avansert hvis du skal bruke det på windows starter med å prøve dette, og gir tilbakemelding takk for alle svar Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 sikkert et dumt spm, men er inne på http://pulseaudio.org/wiki/AboutPulseAudio men finner ikke ut hvor jeg laster ned windowsversonen :S Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 http://www.cendio.com/pulseaudio Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 http://www.cendio.com/pulseaudio danke Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) ja, du hadde rett... det virket litt vanskelig å installere det, men det virker som akurat det jeg er ute etter... det sto på siden at det i teorien er det samme som http://cvs.gnome.org/viewcvs/esound/ . noen som har erfaring med det? edit: fint om noen som får til å installere et av disse programmene, kan gi meg en liten guide på hvordan jeg kommer igang... edit2: finnes det andre programmer som fungerer på samme måte? Endret 8. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke helt poenget her; Musikk/film må spilles av på den maskina som er knytta til anlegget. Hvorvidt du sender inndata til denne som en datastrøm eller lar maskina lese det fra ei fil (på et delt område) blir hipp som happ ressursmessig. Dersom du er ute etter betjenings bekvemmelighet finnes det ulike løsninger, alt fra RDP til f.eks foobar2000 (musikkavspiller) og ulike multicast/streaming løsninger. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke helt poenget her; Musikk/film må spilles av på den maskina som er knytta til anlegget. Hvorvidt du sender inndata til denne som en datastrøm eller lar maskina lese det fra ei fil (på et delt område) blir hipp som happ ressursmessig. Dersom du er ute etter betjenings bekvemmelighet finnes det ulike løsninger, alt fra RDP til f.eks foobar2000 (musikkavspiller) og ulike multicast/streaming løsninger. la meg komme med et eksempel, pc1: dette er pcen som er koblet til anlegget (digitalt for å få suround) pc2: her har jeg en film jeg vil se, og denne maskinen er koblet til en projektor. pc 2 har ikke digital lyd utgang, ergo jeg kan ikke få suround. VGA kabelen er ikke lang nokk til å rekke til pc1. der ser du mitt store problem Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 der ser du mitt store problem Ouch! Den var ei nøtt, ja. Hmm... det du trenger er altså; En lyd-driver i pc2 som sender signaler til pc1 hvor lyden blir satt sammen og sendt til valgt ut-lyd-enhet. Altså en driver på en pc som spiller av på en annen pc. Skal forhøre meg litt i morgen så får vi se hva jeg finner (om noe). Morsomt konsept forresten. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Kjempefint... Takk for det Ja, virker som du har forstått det nå edit: har du hørt noe? Endret 10. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det finnes enheter som du kobler til strømkontakten sånn at lyden blir overført her. Kanskje det er noe for deg? Husker ikke navnet på dem i farta, men så det i siste Hjemme PC. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Har ingen planer om å bruke penger på dette... dessuten hadde det vært veldig fint om jeg ikke var avhengig av noen strømkabel (altså om jeg bare kunne sende lydsignalet over det trådløse nettet, bort til routeren, og så til pc1 som skal spille av lyden) det virker som at pulseaudio var akkurat det jeg var ute etter, men det virka litt vansklig å installere... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 edit: har du hørt noe? Jeg har selv ikke fått noen tilbakemelding enda (fra folk "i dypet" av musikk/underholdings bransjen). Har alltid fått svar etthvert på sånne forespørsler, uansett om det er neagtivt eller positivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå