Danny92 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan se hvor mange som har postet i et emne på forume mitt. Jeg har prøvd og søke litt men fant ikke noe særlig. Vis det er 2 poster så skal det printes 2 da. Håper dere skjønner hva jeg menner! Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Har du skrevet forumet selv eller bruker du noe annet? Hvis du bruker MySQL database til lagring av postene kan du se på funksjonen mysql_num_rows() Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Ja, har lagd helle forume selv.. Skal prøve meg frem jeg.. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Å bruke mysql_num_rows vil være rimelig hårete. Først og fremst henter du ut alle rader, noe som ikke akkurat er ideelt. SQL-funksjonen COUNT() er nok et mye, mye bedre forslag. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Kan du gi meg et eksempel Ernie? Eller noen andre? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Vel, det kommer litt an på hvordan tabell-strukturen er. SELECT COUNT(*) AS antall FROM tabell Vil gi antall rader i tabell. Dette kan såklart begrenses. F.eks SELECT COUNT(*) AS antall FROM tabell WHERE felt = 'verdi' vil gi antall rader i tabell hvor felt er satt til verdi. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Ahh, takk, skal teste straks Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Er det ikke en bedre løsning å hente ut id'en til det siste innlegget, da det er praktisk å sette id som primary key i table'n? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Da vil man få ut antall poster som har vært tilsammen. Men tenk om et innlegg er slettet (kan jo være at dette løses ved at et felt settes til å ikke vise posten da), da vil jo tallet man får ut være minst én feil. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ikke om du leser i førsteposten hva han ønsker. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Åja, det var snakk om et emne, leste bare emnetittelen jeg. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Jeg gikk over til en annen måte jeg. Når jeg legger til et svar så plusser den på 1 i emne felfte. Fikk ikke helt til det andre.. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 På mitt "forum" bruker jeg mysql_num_rows(). Funker helt fint. mysql_query("SELECT * FROM forum WHERE id < '1'"); Databasen min er dårlig laget tror jeg. Alle emnene får en egen id, mens svarene få ikke id, men bruker id'en til emnene som "SvarID" Som det heter i db'en. Litt rotete forklart kanskje, men det funker hos meg (link) Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 På mitt "forum" bruker jeg mysql_num_rows(). Funker helt fint. mysql_query("SELECT * FROM forum WHERE id < '1'"); Databasen min er dårlig laget tror jeg. Alle emnene får en egen id, mens svarene få ikke id, men bruker id'en til emnene som "SvarID" Som det heter i db'en. Litt rotete forklart kanskje, men det funker hos meg (link) Selvsagt funker det, men er utrolig ressurskrevende. Som Ernie sier, COUNT() er utvilsomt korrekt måte å gjøre dette på. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hmm oki, får prøve det da. Vil det bli slik da? $query = mysql_query("SELECT COUNT (*) FROM forum WHERE ID > '1'"); echo $query; Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hvorfor ikke lagre antall innlegg i raden for hver tråd/forum? På den måte slipper du å kjøre COUNT() hver gang, og heller fetche ´num_posts´. Når noen da skriver et innlegg så øker du bare verdien i ´num_posts´. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå