Gå til innhold

Fjerne bakrunn i photoshop, uten å klippe ut hver eneste detalj? [LØST]

Anbefalte innlegg

Kan jeg fjerne denne bakgrunnen i photoshop, uten å måtte bruke flere timer på å klippe vekk hver del med pen tool?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2056717687_e57e9de0c1_b.jpg

Dere ser jo de forskjellige mastene, trappene og lignende. Jeg vil fjerne bakgrunnen for å kunne sette inn bildet i ett annet. De som er drevne i photoshop har vel en måte å gjøre dette på.

Har sett noen forskjellige lærevideoer, men ingen som lager en video med store, detaljerte objekter.

Noen effektive tips til meg?

Endret av canavasman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett noen forskjellige lærevideoer, men ingen som lager en video med store, detaljerte objekter.
Vil tro denne videoen: http://www.haraldbjellvag.com/quicktime/ps_extract.mov

kan hjelpe deg noe på vei i hvert fall. Ellers er det en utfordrende oppgave, spesielt med så lite kontrastrike motiver som her. Det er klart magic wand kan hjelpe deg langt på vei, men pga. den lave kontrasten er faren stor for å velge objekter du ikke vil fjerne.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det er akkurat dette jeg er redd for å gjøre.

Jeg har blant annet sett noen videoer der de har ett glass med isbiter, som de greier å plassere på hvilken som helst bakgrunn, samtidig som de får bakgrunnen til å skinne igjennom.

Så har tenkt på alle markeringsverktøyene som pen tool, magic wand osv, men det tar jo så inni hampen lang tid.

Lenke til kommentar

Prøvde nettop. Tok meg rundt 3 minutter.

- Nytt lag( kopi)

- På det nye laget, øk kontrast til maks.

- Konverter til sort/hvitt.

- Gjør båten mørkere( dra den røde kanalen til venstre)

Det du ønsker er å lage så stor kontrast som mulig mellom bakgrunn og elementene du ønsker å beholde.

- Gå til select-color range. Sett preview mode på grayscale. Da ser du hva du velger som en maske. Klikk flere steder du ønsker å beholde. Øk " fuzziness" til så mye som mulig av båten er hvit, men ingen del av himmelen er grå( grå områder blir delvis valgt). Klikk ok.

- Med lasso tool, velg de områdene i båten/vannet som fortsatt ikke er valgt( husk å holde caps tasten nede når du gjør det, hvis ikke fjerner du det du allerede har valgt).

- Klikk på select-all layers. Da blir det aktivt i alle lag.

- Slett sort/hvitt laget du har jobbet med. Nå er din selection activ i originalbildet, og du kan flytte det til hvilket som helst bilde du skulle ønske...

Det tar lite tid( som sagt, brukte jeg 3 minutter på det; alt av stolper, kabler og tau kom ut perfekt)

Hilsen, Buitre

Endret av buitre
Lenke til kommentar
Det tar lite tid( som sagt, brukte jeg 3 minutter på det; alt av stolper, kabler og tau kom ut perfekt)

Hilsen, Buitre

Høres genialt ut, gjorde det på den tungvinte måten, men er ikke 100% fornøyd med resultatet! Skal prøve din løsning når jeg kommer fra jobb!

Takk takk!

Edit: kanskje du gidder å laste opp en screenshot?

Endret av canavasman
Lenke til kommentar
- Med lasso tool, velg de områdene i båten/vannet som fortsatt ikke er valgt( husk å holde caps tasten nede når du gjør det, hvis ikke fjerner du det du allerede har valgt).
Liten glipp der, det er shift, ikkje caps lock, ein må halde nede.

Ouch.....stemmer. :blush:

Lenke til kommentar
Steike ta!

Du er genial!

Ble jo 70 ganger bedre med den måten der :D

som du sa, perfekt!

noen områder som ikke skulle bli slettet, ble slettet, men brukt 15 sekunder med history brush og alt var i orden! :new_woot:

Bare hyggelig.

Color range er en genial måte å kutte ut ting. Det er ikke for alt, men i utrolig mange tilfeller vil det gjøre jobben mye bedre og enklere enn de vanlige photoshop verktøy( magic wand, lasso, osv...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...