Gå til innhold

Mats Molèn - Kreasjonist

Anbefalte innlegg

God ettermiddag!

Noen som har hørt om Mats Molén?

Jeg har selv ikke hørt på han men har noen bekjente som sier han skal ha noen interessante meninger og teorier, hvor han forklarer vitenskapelig om hvordan jorden er skapt, om dinosaurer, syndefloden etc med bibelen som utgangspunkt.

Så ville bare i samme slengen opplyse for spesielt interesserte om at 2-4 mai, vil Mats Molén ha foredragshelg i Tromsø.

Siden det er så mange her inne som er så veldig interessert i evolusjonen, kreasjonismen osv, så er vell slike foredrag interessante å høre på. Da vil det være rom for spørsmål og diskusjon med han og flere andre.

Seminarene blir holdt på Fjellheim bibelskole i Tromsø.

Programmet for helgen ligger her

Tenkte dette kunne passe fint for mange av dere her inne som sitter inne med spørsmål, eller har deres egne teorier om skapelsen og utviklingen.

Så istedet for å bare sitte framfor Religionsforumet her og diskutere det samme om og om igjen, og ikke komme noe lengre ta med dere jakka og stikk innom. Vil være masse forskjellige folk som har mange syn der og det vil garantert bli noen fine samtaler der!

Er ikke helt sikker på om det er lov til å opplyse om slike ting her, men så ikke noe galt i det ut ifra retningslinjene.

Punkt 6. Ikke reklamer for websider, butikker, etc. Dette gjelder særlig bedrifter

og deres ansatte.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk låne en video serie fra en på jobben, hvor en sør afrikaner tror jeg det var, gjorde noe tilsvarende (tror jeg). Det jeg fikk ut av dem, var "siden vitenskapen har hull eller ikke kan forklare alt, så må biblen være riktig". Han hadde en del interessant ting å komme med, med tanke på hva vitenskapen må jobbe videre med, men kom ikke noe hvorfor bibelens løsning/fasit var noe bedre eller mer riktig.

For min del så blir det litt langt å dra til tromsø, men sikkert litt god underholding i å få synspunkter fra "den andre siden".

Lenke til kommentar
Det jeg fikk ut av dem, var "siden vitenskapen har hull eller ikke kan forklare alt, så må biblen være riktig".

Ja, jeg klarer ikke få meg til å forstå hvorfor å sette opp en slik falsk dikotomi skal hjelpe for noe som helst. Det er svært vanskelig å få "vitenskapen har hull" til å bli "Bibelen har rett" uten at det samtidig kan bli "Koranen har rett", "Bhagavaghita har rett" eller hva som helst annet.

han forklarer vitenskapelig om hvordan jorden er skapt, om dinosaurer, syndefloden etc med bibelen som utgangspunkt.

Hvorfor med Bibelen som utgangspunkt?

Lenke til kommentar

Men for å ta det litt seriøst, så har jeg ikke inntrykket av at de som "brenner" for sin tro, og prøver å forstå verden ut i fra de rammene som troen setter, helt klarer å tenke "Hvorfor med Bibelen som utgangspunkt?", eller "hva om bibelen er feil".

Lenke til kommentar
Men for å ta det litt seriøst, så har jeg ikke inntrykket av at de som "brenner" for sin tro, og prøver å forstå verden ut i fra de rammene som troen setter, helt klarer å tenke "Hvorfor med Bibelen som utgangspunkt?", eller "hva om bibelen er feil".

Men det Mats Molèn gjør er jo å bruke samme retorikk på oss tilhengere av evolusjons teorien. Altså, per idag er vi ikke istand til å fremstille håndfaste beviser for hvert ledd av en arts evolusjon - det er endel hull. Disse hullene fyller vi med en antatt "missing link", som vi "tror" vet hvordan så ut osv.

Det hele er jo en ganske fin måte å overtale tvilende kristene på...

Lenke til kommentar

Jeg mener at dette med kristne som liksom skal motbevise vitenskapen blir en bjørnetjeneste mot kristendommen, det får jo folk til å tenke at det er et kriterium å fornekte alminnelige vitenskapelige teorier for å kunne bli kristen. Men det står jo ikke et eneste sted i bibelen at dinosaurer ikke har funnes, at mennesker ikke kan ha utviklet seg fra noe annet, eller at universet ikke kan ha tatt form etter ett stort smell. Det er heller ikke ting som er verd å basere livet sitt eller evigheten på, og ikke viktig for hvordan vi lever livene våre i det daglige. Det er min mening at når vi snakker om ting som har skjedd for millioner eller milliarder år siden, så vil det være en hel del usikkherheter, og da kan vi heller ikke si noe annet enn at det vi snakker om er en teori og ikke en absolutt sannhet.

Lenke til kommentar
Slike seminarer går vel under stand-up og tråden kan vel derfor sendes til humor-seksjonen.

Hvorfor skal vi kristne akseptere andre når vi får dritt i trynet?

Fordi det er det eneste riktige å gjøre.

De viktigste egenskapene jeg mener et menneske har, er kjærlighet og gjensidig respekt, i mine øyne.

Folk må ha muligheten til å si noe uten å bli brent. Om folk vil lære dette, kan de få lov til å gå. Om du ikke vil vite noe om det, kan du bare la være. Folk som går på et slikt seminar, har mest sannsynlig hjernekapasitet til å avgjøre om de vil tro på det eller ikke.

edit: Jeg så den siste setninga blir dengt med en gang, siden kristne tydeligvis har mindre hjerne og er laverestående individer.

Endret av Knofle
Lenke til kommentar

Så er jo ikke alt han sier som er sikkert da.

Man må ta alt med en klype salt, men jeg syntes det er litt spennende å høre hva slike folk mener og sette meg bedre inn i det, for så å sette det opp mot guds ord. Og deretter kan man la tankene flyte litt og tenke videre om det kanskje kan ha skjedd slik han sier eller slik andre teorier er.

Men det er ting vi mennesker ikke skal vite, og som jeg tror vi en dag vil få vite.

Men han prøver å forklare det, og se det ut fra et bibelsk perspektiv. For så å komme med sine teologiske teorier etc.

Han har satt seg veldig dypt inn i noen ting og kan komme med ting som vi ikke vet, som media har dysset ned etc. For noen mennesker ikke vil at det skal se dagslyset, slik som det fungere med mye annet her i verden.

Ikke alt er sikkert om hvordan verden ble skapt slik som du sier Bellicus, ikke alt er gitt menneske å ha viten over. Men syntes du ikke det er interessant å høre hva folk som har arbeidet hele livet med en ting har å si?

Og når jeg sier det neste, sier jeg det til deg som en bror, som vil det beste for deg. Men jeg tror du bør tenke deg litt bedre om når du som kristen, åpner opp for at mennesket kan ha vært utviklet fra noe annet.

Tror du ikke på det som står i bibelen, og tror du ikke det er guds ord?

For når du sier det slik virker det jo nesten som om du plukker det du vil ut fra bibelen og velger å tro på noe og forkaster det andre.

Vil bare minne om en av flere plasser det står om menneskets skapelse.

1.Mos kap 1. 26-27.

26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Ikke alt er sikkert om hvordan verden ble skapt slik som du sier Bellicus, ikke alt er gitt menneske å ha viten over. Men syntes du ikke det er interessant å høre hva folk som har arbeidet hele livet med en ting har å si?

Jeg har heller ikke sagt at det er noe som er sikkert.

Og når jeg sier det neste, sier jeg det til deg som en bror, som vil det beste for deg. Men jeg tror du bør tenke deg litt bedre om når du som kristen, åpner opp for at mennesket kan ha vært utviklet fra noe annet.

Det står jo ikke i bibelen at menneskene ikke har utvilket seg fra noe annet? Min mening angående dette er at det ikke er godt å vite noenting sikkert om ting som skjedde for så lenge siden. Men oppfatningen min er at det er Gud som har skapt universet og og menneskene.

Tror du ikke på det som står i bibelen, og tror du ikke det er guds ord?

For når du sier det slik virker det jo nesten som om du plukker det du vil ut fra bibelen og velger å tro på noe og forkaster det andre.

Hva får deg til å tro at jeg plukker noe ut fra bibelen og forkaster noe annet?

Lenke til kommentar
For meg virker det litt sånn. Når jeg leser det du har skrevet så virker det som om at du er skeptisk til om bibelen er sann, og at du ikke ikke tar alt det som står i bibelen for sant.

Nei, det jeg sier at det ikker er noen særlig grunn til å diskutere mot vitenskaplige beviser hvis man ikke har noen bedre vitenskaplige beviser å komme med, for vitenskapsmenn er jo ikke intressert i hva bibelen mener. Så hvis man ikke har noen vitenskaplige beviser så mener jeg at det er bedre å bare si at man baserer meningene sine angående universet og menneskenes skapelse på hva som står i bibelen og ikke på hva som står i andre bøker.

Lenke til kommentar
Han har satt seg veldig dypt inn i noen ting og kan komme med ting som vi ikke vet, som media har dysset ned etc. For noen mennesker ikke vil at det skal se dagslyset, slik som det fungere med mye annet her i verden.

Er Kristendommen basert på en konspirasjonsteori?

Lenke til kommentar

Men han har ting han vil kalle for vitenskapelige beviser, han motbeviser evolusjonsteorien ved hjelp av andre ting enn bare å si at slik og slik er det for det står slik i bibelen.

Han har beviser som bygger opp om bibelen, og dens ord.

Lenke til kommentar
Men han har ting han vil kalle for vitenskapelige beviser, han motbeviser evolusjonsteorien ved hjelp av andre ting enn bare å si at slik og slik er det for det står slik i bibelen.

Høres intressant ut. Noen sånne beviser hadde virkelig vært noe servere her på forumet. Har du kanskje en link til en side der denne mannen forklarer seg?

Lenke til kommentar

Er Kristendommen basert på en konspirasjonsteori?

Selvfølgelig er det noen folk som ikke vil at kristendommen skal ha rett. Du vet selv at mange av de som driver med utgravninger o.l er hardbarka Ateister/agnostikere og mer til. Så tror du at de vil innrømme at de tar feil når de finner noe som går imot det de forgjeves kjemper for? Er det ikke slik med alle andre ting.

F.eks en som er leder i sukkerindustrien og lever av det.

Vil han komme å si at alle de som drikker cola har noe å frykte, og at stort sukkerinntak er skadelig.

Jeg tror selv du forstår godt hvilket poeng jeg prøver å komme med her.

La nå ikke denne tråden bli til det samme som alle andre tråder her på forumet, hvor alt som er sagt i de kommer opp igjen her.

Lenke til kommentar

Høres intressant ut. Noen sånne beviser hadde virkelig vært noe servere her på forumet. Har du kanskje en link til en side der denne mannen forklarer seg?

Hjemmesiden hans har ikke sjekka den noe særlig ut. Men det var det jeg fant.

Mange vil sikkert "flame" han og hans budskap, noe som er blitt en vanesak her på forumet, men jeg syntes at dere først burde sette dere godt inn i hva han har å komme med og kanskje dra på et seminar før dere selv kommer med kommentarer. For det er først der dere virkelig får høre hva han har og si, og der kan dere stille spørsmål og diskutere.

Jeg er ingen forsvarer av han, jeg bare vil gi de interesserte en mulighet til faktisk å være med på noe slikt, det blir sikkert interessant.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...