Gå til innhold

Minnekort problem, HPE-filer?


Anbefalte innlegg

Heisann, har et 2gb minnekort som alltid har funka heilt okei, men nå har det skjedd et problem med det, istedenfor JPG filer inne på det har det lagt seg mange, mange HPE-filer som er umulige å slette. JPG filene er der fremdeles og når jeg tar minnekortet på kameraet mitt funker det fint, men disse HPE-filene er fremdeles der med merkelige navn som: DQA] og mye annet merkeligt. Noen som har noen ideer? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Er med på at det kanskje må gjøres innimellom, men hver gang man setter kortet i kameraet igjen?

Hvorfor ikke? Det tar lenger tid å slette hvert enkelt bilde. Det er normalt ikke nødvendig å gjøre det hver gang, men det kan sikre mot problemer hvis kameraet eller PC'en nettopp har skrevet noe tullball til kortet.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at man bør formatere kortet?
Se på filtabellen på minnekortet som et ark. Når du lagrer filer, skriver du navnet på med blyant i tabellen. Når du sletter filene, visker du det ut med viskelær. Du kan gjøre det ganske mange ganger med et ark, men når du visker ut med viskelær, er det en viss fare for at noe blir igjen. Til slutt vil du ikke klare å lese det du skriver når du har visket tilstrekkelig mange ganger.

 

Når du formatterer minnekortet derimot, blir det som at du tar et nytt ark hver gang. Dermed er faren for korrupte filer og mapper betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Se på filtabellen på minnekortet som et ark. Når du lagrer filer, skriver du navnet på med blyant i tabellen. Når du sletter filene, visker du det ut med viskelær. Du kan gjøre det ganske mange ganger med et ark, men når du visker ut med viskelær, er det en viss fare for at noe blir igjen. Til slutt vil du ikke klare å lese det du skriver når du har visket tilstrekkelig mange ganger.

 

Når du formatterer minnekortet derimot, blir det som at du tar et nytt ark hver gang. Dermed er faren for korrupte filer og mapper betydelig mindre.

Har aldri tenkt på det sånn, men det var faktisk en god forklaring syntes jeg. Den skal jeg huske, og referere til når jeg får lignende spørsmål av kunder eller her på forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...