Gå til innhold

x32 x64 x86 ?

EDW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

x86 er prosessortypen. Ellers er 32 og 64 hvor store minneadresseringer(?) prosessoren kan ta. En 32bits prosessor kan ikke kjøre et 64bits operativsystem. En 64bits prosessor kan kjøre et 32bits operativsystem.

Lenke til kommentar
x86 er prosessortypen. Ellers er 32 og 64 hvor store minneadresseringer(?) prosessoren kan ta. En 32bits prosessor kan ikke kjøre et 64bits operativsystem. En 64bits prosessor kan kjøre et 32bits operativsystem.

har en vistaversjon det står x86 på, hvordan vet jeg om jeg kan kjøre denne?

Lenke til kommentar

har en vistaversjon det står x86 på, hvordan vet jeg om jeg kan kjøre denne?

x86 betyr at det er 32-bits OS (ikke spør meg hvorfor det heter det :p ) Da kan du etter all sannsynlighet kjøre det ;)

Lenke til kommentar

x86 er vel betegnelsen på 32bits. eller ville det nok stått x64 om det var 64bits versjonen av Vista. La noen andre enn meg bekrefte dette, da jeg er lite kjent med merkingen til Vista, og de forskjellige versjonene :)

Lenke til kommentar
Er visst flere her som er i villrede om hva x86 betyr. Det har ingenting med 32-bit å gjøre.

x86 er en betegnelse for arkitekturen, dvs instruksjonsettet.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86

x64, eller x86-64, er 64-bit utvidelse av x86 instruksjonsettet.

http://en.wikipedia.org/wiki/X64

Trådstarter må først finne ut hvilken prosessor modell han har.

ja, jeg vet det ikke var 100% riktig, men jeg tenkte at det kanskje ville hjelpe han jeg svarte på litt ;)

var en liten tur inne på wiki jeg og, og skjønte at det var mer enn som så at x64 = 64-bit og x86 = 32-bit

Endret av a-z
Lenke til kommentar
x86 betyr at det er 32-bits OS (ikke spør meg hvorfor det heter det :p ) Da kan du etter all sannsynlighet kjøre det ;)

X86 sier bare hvilket instrukssett prosessoren din er kompatibel med. Hvorvidt programvaren eller operativsystemet man kjører er kompilert for 8-, 16-, 32- eller 64-bits minneadressering (eller x86 i det hele tatt) er en helt annen sak. :)

Skal man være veldig pirkete heter det X86-32 og X86-64, hvor dette er 32- og 64-bits utvidelser av x86-intrukssettet.

Forvirrelsen er det Microsoft som står bak. De fant det logisk at X86 henviser til operativsystemer kompilert for X86-32-kompatible prosessorer, mens X64 henviser til operativsystemer kompilert for X86-64-kompatible prosessorer.

En bedre løsning hadde vært å kalle de ulike utgavene av Windows for x32 og x64 respektivt istedet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...