Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privatlivetsfred i leilighet

relaps3

Anbefalte innlegg

Hei.

Leier hos noen utrolig hyggelige mennesker nå, men leiligheten er for stor for min del.

Så skal flytte ut. derfor har jeg et spørsmål i tilfellet "Gale utleiere" :p

* utleier har alltid nøkkel til leiligheten, hva hvis utleier går inn uten mitt samtykke?

Hva slags rettigheter har jeg, hva hadde dere gjort i dette tilfellet?

Er det i mot privatlivetsfred?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleier har bare lov til å låse seg inn uten ditt samtykke i nødstilfeller. Ellers må han si fra i forkant, og du skal være tilstede. Hvis han plutselig står på døra og vil inn og det ikke passer for deg akkurat da, er det du som bestemmer.

Lenke til kommentar
Utleier har bare lov til å låse seg inn uten ditt samtykke i nødstilfeller. Ellers må han si fra i forkant, og du skal være tilstede. Hvis han plutselig står på døra og vil inn og det ikke passer for deg akkurat da, er det du som bestemmer.

Og i lovverket finner man dette i husleielovens § 5-6, http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6

Slik loven vinkler det, har eier eller hans representant adgang for tilsyn og nødvendig vedlikehold. Annen grunn for eier til å gå inn i leiligheten nevnes ikke, og dermed er det vel underforstått at det ikke er tillatt.

Dersom du opplever at utleier har vært inne i leiligheten uten å varsle (uten at det var noe krise som kunne skade huset/leiligheten og at utleier ikke fikk tak i deg for å gi varsel) bør du vennlig be om at utleier gir deg varsel på forhånd neste gang han/hun skal inn. Og om nødvendig henvise til husleielovens § 5-6.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Leie av bolig er en total bruksrett. Som leietager overtar du en den eksklusive faktiske råderetten over boligen. Det innebærer at du i utgangspunktet har enerett til å avgjøre hvem som får lov til å oppholde seg der. Det er unntak som må ha hjemmel i lov eller avtale. Din eksklusive faktiske råderett over eiendommen gir deg også rett til å stenge eier ute, med de unntak som eksplisitt fremgår av husleieloven.

Uten at det står i avtalen, har antagelig ikke utleier lov å beholde nøkkel til leiligheten engang, jf. juridisk teori.

Lenke til kommentar
Uten at det står i avtalen, har antagelig ikke utleier lov å beholde nøkkel til leiligheten engang, jf. juridisk teori.

Det høres litt rart ut. Det er jo mange tenkelige tilfeller hvor dette kan være rimelig, for eksempel hvis naboen oppdager en vannlekkasje og leietaker er bortreist.

Lenke til kommentar

Det høres litt rart ut. Det er jo mange tenkelige tilfeller hvor dette kan være rimelig, for eksempel hvis naboen oppdager en vannlekkasje og leietaker er bortreist.

Mhm. I følge teorien må dette avtales. Jeg har ikke gjennomgått øvrige rettskilder for å foreta en selvestendig vurdering. Prinsipielt ser jeg lite i veien for et slikt utgangspunkt og at partene kan avtale andre løsninger. Så lenge bruk av nøkkel ikke misbrukes, skal det vel imidlertid mye til for at det blir tvister av slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men leid er leid og du som leier har full bruksrett. Utleier har å holde seg borte!

Greit nok at du som leier plikter å gi tilgang til leiligheten hvis for å gjennomføre vedlikehold etc. men du må likevel slippe han inn frivillig. Hvis du sperrer utleier ute så har ikke utleier en rett til å ta seg bare fordi han tilfeldigvis har tatt vare på et ekstra nøkkelsett! Det for være grenser. Utleier må i slike tilfeller med en vrang leier faktisk gå til namsretten og få en midlertidig forføyning.

Utleier kan godt ta vare på et sett av ekstranøkler, men lov til å bruke de som han vill har han ikke.

De tilfellene det er nevnt er med vannskader osv. kan jeg ikke se begrunner at utleier skulle ha noen rett til å ta seg. Fosser vannet og det blir vannskade og skaden blir større fordi utleier nektes lovlig tilgang, blir bare leiers erstatningsansvar større. Ved andre kriser som brann, gasslekasjer etc. har uansett brannvesenet en universalnøkkel. Eller brannøks som det også blir kalt.

Lenke til kommentar
Slik loven vinkler det, har eier eller hans representant adgang for tilsyn og nødvendig vedlikehold. Annen grunn for eier til å gå inn i leiligheten nevnes ikke, og dermed er det vel underforstått at det ikke er tillatt.

Jeg korigerer meg selv litt på den på den: Det finnes en grunn til at fremmede kan komme inn i ens private sfære, nemlig visning.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#10-1

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

Dette er kanskje ikke relevant for utgangspunktet for denne tråden, utleiere som snoker omkring som om de var i sitt eget hjem, men det relevant innenfor emnetittelen, og jeg tenkte jeg skulle nevne det. Det er også litt pussig at det nevnes at visning kun nevnes i med kapittel 10 forbindelse med at man selv sier opp leiligheten, men ikke i forbindelse med § 8-6, eierskifte. Når huset selges, er kjøpere rimeligvis interessert i å se hele huset, inkludert eventuell(e) utleieleilighet(er).

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men leid er leid og du som leier har full bruksrett. Utleier har å holde seg borte!

Greit nok at du som leier plikter å gi tilgang til leiligheten hvis for å gjennomføre vedlikehold etc. men du må likevel slippe han inn frivillig. Hvis du sperrer utleier ute så har ikke utleier en rett til å ta seg bare fordi han tilfeldigvis har tatt vare på et ekstra nøkkelsett! Det for være grenser. Utleier må i slike tilfeller med en vrang leier faktisk gå til namsretten og få en midlertidig forføyning.

Utleier kan godt ta vare på et sett av ekstranøkler, men lov til å bruke de som han vill har han ikke.

De tilfellene det er nevnt er med vannskader osv. kan jeg ikke se begrunner at utleier skulle ha noen rett til å ta seg. Fosser vannet og det blir vannskade og skaden blir større fordi utleier nektes lovlig tilgang, blir bare leiers erstatningsansvar større. Ved andre kriser som brann, gasslekasjer etc. har uansett brannvesenet en universalnøkkel. Eller brannøks som det også blir kalt.

Leieboerforeningen: utleiers adgang til leilighet

Utleier har ikke adgang til leiligheten uten utleiers samtykke. Men som fremgår av linken kan det anses som mislighold om utleier nekter leietaker adgang etter forutgående varsel.

At utleier/huseier ikke kan ta seg inn i leiligheten i tilfelle lekkasje, brann osv er sprøyt. Han har en opplagt plikt til å avverge skade på sin eiendom, og kan i verste fall få bot og/eller avkorting i forsikring om han ikke gjør det.

Edit:rettet skrivefeil

Endret av konungr
Lenke til kommentar

Kamerat av meg har noen skikkelige gærniger som utleiere.

En dag kom han hjem fra skolen og fant rommet sitt vasket, med puter i sengen, ny lampe på bordet og slikt. Dagen etterpå kom hybelverten ned og sa: "Slik kan du ha det hver dag", tok med seg putene og lampen igjen og forsvant.

En annen venn av meg skulle hente en tripod der på mandag mens han som bor der var på skolen. Hybelverten kom ned og stoppet ham i gangen. Han påsto at de hadde skrevet under på kontrakt hvor de sa at de ikke hadde lov til å ha uanmeldt besøkt, samt at leiligheten alltid måtte være åpen for inspeksjon av hybelverten. Når vennen min begynte å protesterte, fikk han klar beskjed:

"Pell deg vekk, ellers ska eg pryla deg gul og blå!".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...