Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har hovedkortet tatt kvelden?

Anbefalte innlegg

Her forleden så knelte maskinen min, en P4 3 GHz i et Asus hovedkort. Det som skjedde var:

Maskinen var i standby, jeg bevegde musen og brakte den ut av standby, skjermen hang så på bildet før logon skal vises i XP. Etter å ha ventet i 5 minutter fant jeg ut at det var like greit å resette maskinen. Etter boot fikk jeg beskjed om at det var feil på disken, og checkdisk ble kjørt automatisk. Når dette var gjort og den skulle boote så feilet den på en systemfil før logon. En ny reboot og det var nye feil på disken, og den feilet så på en annen fil. Flere ganger bluescreenet boot'en med tilhørende instant reboot.

Av frykt tenkte jeg at det kanskje var virus på gang så jeg skrudde av, koplet av disken og koplet på en annen disk som også hadde XP (forrige install). Da skjedde akkurat det samme, filer var korrupt, checkdisk, og feil på pålogging på denne disken også!!!

Siden det skjedde på begge diskene så kom jeg fram til at det ikke var diskene som hadde konket (hva er sannsynligheten for at OSet på begge skulle ta kvelden på samme tidspunkt). Det minnet om en annen hardware feil, PSU, CPU, minne eller hovedkort...

Spørsmålet er bare hvilken av disse? Jeg har en aning om at det kan være chipset for jeg har tidligere hatt problemer med at alle USB portene har ramlet ut pga varme. Jeg kjører nemlig en Mist 500w PSU som er støysvak, samt en Zalman flower 100% kopper kjøler på CPU. I lang tid hadde jeg denne på laveste RPM og det så ut som CPU holdt seg fint på aksepatabel temp. Men det kan virke som at generell luftgjennomstrømning ble for dårlig og at chipset ble for varmt og derav USB port failure? Ligger USB delen under chipset eller southbridge? Jeg har ikke nok peiling på slikt. Og diskcontroller, hvor er den?

Jeg klarte å redde ut dataene fra diskene på et annet system så de funkerte helt fint. Da jeg prøvde å reinstallere XP på maskinen som feilet så fikk jeg beskjed om at det var feil på filen som var nettop kopiert over fra XP CD-en min (original). Jeg prøvde så å kopiere alle filene fra CDen på et annet system og det fungerte fint, så CDen er i hvertfall ok. Dette indikerte enda engang at disk controller har konket.

Jeg prøvde også å skru av maskinen i noen timer før jeg startet opp for å se om det var varme, men det feilet igjen på samme måte, noe som indikerer at skaden er permanent.

Jeg har bestilt nytt kort, CPU og minne nå for å bygge en ny PC og har tenkt å bruke min "gamle" Mist 500w PSU. Men kom da til å lure på om kanskje det er PSUen sin feil. Hvis den leverer for høye spenninger så er det vel fare for at komponentene blir fried? Hva er akseptabel volt ut av PSUen egentlig? Jeg så at f.eks. 3.3 volt'en viser 3.4 volt hos meg, og 12 volten er muligens litt høyere også.

Kjipe greier. Håper minne og CPU kan resirkuleres i et annet system i det minste.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...