Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skal på date for første gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altfor lite ridderlighet blandt gutta idag.. Skal da ikke være spørsmål om man skal spandere første daten eller ikke vel? Det er da en selvfølge!

Den er jeg helt enig i. :)

 

Den er jeg helt uenig i. :)

 

Har damen penger til å betale selv, bør hun gjøre det.

 

Evt kan jeg begynne å betale middager osv når vi er nesten inni et forhold. Da føles det mer rikitg å begynne å spandere noe som helst.

 

Er noe annet hvis mannen er mangemillionær og damen vaskekone da...men u catch my drift.

Lenke til kommentar

La oss si at du og ei jente er på deres første date, dere har spist middag o.l. Hva gjør du når regningen kommer? Sier du "Vi får dele regninga" ? Det er litt turn-off i mine øyne. Mener ikke at gutten skal bla opp flere tusen heller da.. men kan han ikke ta vare på regninga på første daten engang, ja da er ikke det ett godt inntrykk for senere..

 

jatta: :love: er det vi jenter smelter av..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Virker bare kleint å begynne å splitte regninga etter at dere har delt 2 cappuchino og en kake liksom, if you catch my drift.

Man tar det selvfølgelig litt som det passer seg, 20 kr fra eller til har liksom ikke så mye å si. Hvis det derimot dreier seg om en dyr middag, og kvinnen tar en biff til 300 kr, da synes jeg man kan splitte regningen.

 

Til de som synes at det virker rart å si dette, trenger man ikke å gjøre så mye ut av det. Før man setter seg ned, kan man si: "jeg vil at du betaler for deg selv, for jeg har ikke så mye penger."

 

Åpne dører kan man likevel gjøre, dersom situasjonen passer seg :)

Lenke til kommentar

Hvis en gutt hadde sagt det til meg på første daten, så hadde jeg tenkt "fy for en kjip fyr, en som sier sånt allerede i starten er ikke noe for meg" TURN-OFF så det holder.. Men nå er ikke jeg spesielt fan av veldig direkte mennesker som sier ting uten å ta hensyn til omgivelsene eller situasjonen eller personen de sier det til heller da.. Og på de første datene, så synes jeg gutten kan grave litt ekstra langt ned i lommene. Det viser at han er interessert i å gi ett godt inntrykk..

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være gitt at gutten skal betale for første daten? Å føle at gutten liksom ikke skal bry seg om jenta hvis han ikke vil spandere? Hva er det for noe håpløst å komme med! Jeg blir oppgitt! Faktisk veldig. Det er så på tide å legge bak seg alle gamle latterlige normer som samfunnet liksom skal pålegge oss å følge. Å hevde noe annet synes jeg er dobbeltmoral hvis du samtidig mener at kvinnen skal ut i arbeid, og ikke være hjemme å passe på barna og vaske huset. Satt på spissen litt såklart.

 

Foreslå at du betaler bowlingen, og så kan hun spandere kaffe og en matbit på cafe etterpå.

Lenke til kommentar

Men er jo ikke snakk om å snu hele verden på hodet av den grunn da.. Er bare snakk om å ta vare på en romantisk skikk! Her er det noen gutter som faktisk lurer på om de skal betale de første datene, og det synes jeg er litt rart. Trodde at man ville gi ett godt førsteinntrykk på datene jeg! Og det gjør man ikke hvis man ber dama betale for seg.. Det kan jeg så og si garantere.

 

Hvis du skal på date, dere spiser middag, og du sier "hmm, la oss se.. du spiste det og drakk det, da skal du betale 150.." Det ødelegger så veldig.. synes du ikke?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være gitt at gutten skal betale for første daten? Å føle at gutten liksom ikke skal bry seg om jenta hvis han ikke vil spandere? Hva er det for noe håpløst å komme med! Jeg blir oppgitt! Faktisk veldig. Det er så på tide å legge bak seg alle gamle latterlige normer som samfunnet liksom skal pålegge oss å følge. Å hevde noe annet synes jeg er dobbeltmoral hvis du samtidig mener at kvinnen skal ut i arbeid, og ikke være hjemme å passe på barna og vaske huset. Satt på spissen litt såklart.

 

Foreslå at du betaler bowlingen, og så kan hun spandere kaffe og en matbit på cafe etterpå.

 

Ekstremt enig.

 

Stor turn-off? Seriøst? Da vet jeg hva du er ute etter og kommer ikke til å følge dette opp^^

Lenke til kommentar
Men er jo ikke snakk om å snu hele verden på hodet av den grunn da.. Er bare snakk om å ta vare på en romantisk skikk!

Vi må nesten ta vare på de andre skikkene fra denne romantiske tiden også, da. Du vet vel at grunnen til at den skikken har oppstått er at damer ofte ikke hadde så mye å rutte med, for betalt arbeid var noe mannfolk drev på med?

 

Trodde at man ville gi ett godt førsteinntrykk på datene jeg! Og det gjør man ikke hvis man ber dama betale for seg.. Det kan jeg så og si garantere.

Jenta gir ikke akkurat et godt inntrykk hun heller, da, som insisterer på å nærmest få betalt bare for å velsigne en stakkar med sitt nærvær.

Lenke til kommentar
Du vet vel at grunnen til at den skikken har oppstått er at damer ofte ikke hadde så mye å rutte med, for betalt arbeid var noe mannfolk drev på med?

 

Hva vil du frem til her egentlig?

 

Jenta gir ikke akkurat et godt inntrykk hun heller, da, som insisterer på å nærmest få betalt bare for å velsigne en stakkar med sitt nærvær.

 

Hvis du spør jenta så er det sikkert få som sier "nei, det er DU som skal betale".. Men inni jenta kan det være en helt annen respons.. Det blir liksom som om at det er jenta som holder opp døra for gutten, drar frem stolen og ja.. du skjønner tegninga håper jeg.. "Rules of dating"

 

Men for all del, klarer man ikke spandere de første datene på jenta de er interessert i, så får man bare håpe at jenta ikke får dårlig førsteinntrykk.. Er noen situasjoner her i livet man må legge vekk denne likestillinga. Jenter liker å føle seg som jenter i dating situasjoner. Og gutten føler seg vel sikkert mere mann når han kan gi dama litt mat og drikke vel? Nei, det blir bare pinlig om man skal telle penger på daten.. er ikke der fokuset skal være.

Lenke til kommentar

Her var trådstarter short på penger. For mange studenter så blir det rimelig dyrt å alltid betale første date. Har man et par dater i uken så går husleiepengene fyken etter andre uke, og da har du nedprioritert å gå ut i helgene. Småpenger er ikke alltid småpenger for alle.

 

Det er helt greit å være ridderlig i form av små søte ting som å dra ut stolen, eller åpne opp døren, men jeg liker ikke at jentene så til de grader skal settes på en pidestall, der vi må ofre all verden for at hun skal bruke sin verdifulle tid på oss.. Hun er minst like heldig som får delta i min dyrebare hverdag, som jeg er for hennes, og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal vise det på tilnærmet lik måte.

Fra nå av skal jeg begynne å foreslå på hver date at siden jeg dro ut stolen og åpnet dørene, kan hun betale for maten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...