Gå til innhold

Noen spørrsmål om vannkjøling!

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å kjøpe thermaltake aquarius 2.

1 : Er det ikke litt usmart med så kraftige magneter såpass nært hdd`ene?

2: Annen måte jeg kan feste ting på da!

3: Åssn gjør man det når man skal ha tank og pumpe , der pumpen ikke er intergrert i vanntank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Definer nært og definer kraftig.. For og være ærlig vet jeg ikke. Tror det var tatt opp i tråden etter testen her. Men hvis du er skeptisk finnes det garantert andre måter og feste den på. Dobbeltsidig tape? Skruer? Popnagler? Lim? Braketter? Strips?

2. Sikkert :D

3. Man kobler egentlig det hele i sammen. Slange fra pumpa til radiator, fra radiator til vannblokk osv. ala dette: http://mywebpages.comcast.net/dfall/Comp/W...le%20system.JPG

Lenke til kommentar

Har hørt at man må kjøpe sånn rele`kit for at pumpa skal starte når du slår på maskina hvorfor det?

Og hvordan slår jeg da på pumpen etter at maskina er igang? Og når mann har vannkjøling , så fyller mann opp vanntanken , men når det begynner å suse rundt omkring blir det jo nesten tomt i tanken?

Skal det være slik eller?

Kan jeg ta vanlig vann fra springen ?

Lenke til kommentar

Hei :=) Andre mer erfarne har sikkert noen bedre råd, men jeg kan kanskje nevne hva jeg brukte på min første vannkjøling?

- Destilert vann (ikke vanlig butikkvann fulle av mineraler), fås kjøpt på apoteket til en billig penge

- Bland inn litt Water Wetter, kan fås kjøpt relativt billig på http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=RLOWW til 50kr..holder til flere liter :) Jeg brukte dette hovedsaklig for å jevne ut overflate spenning da det surklet en god del og bråkte litt, men det skal visst også forhindre korrosjon og liknende?

- Mange pumper er vel heller små akvariepumper, eller basert på samme prinsipp. Disse skal kjøres 24/7 kontinuerlig og ikke skrus av og på hele tiden, de tar svært lite strøm, og kan dempes med å sette pumpen oppå skumplast, gummi eller liknende. Har selv et 325l akvarium jeg akkurat satte opp i den 'nyoppussede' gamle leiligheten, med intern og ekstern pumpe av merket Eheim. Disse liker lite godt å skrus av / på (en kan høre sjokket, "smellet"), og kjører egentlig non-stop år inn og ut. Pumpen i vannkjølingen min er også en Eheim :yes:

- Jeg brukte tape til å feste pumpen min nederst i kabinettet i fronten (radiator på toppen bak). Pumpen sitter oppå en god del bobleplast, og pakketapen er lagt rundt og ned til kabinettet for å holde pumpen på plass.

Lenke til kommentar

Jeg brukte dette hovedsaklig for å jevne ut overflate spenning da det surklet en god del og bråkte litt, men det skal visst også forhindre korrosjon og liknende?

Overflate spenning? Hva er det , har det noe med strøm å gjøre?

Den microplex linken fungerer ikke !

Men i det kittet jeg skal kjøpe er pumpa intergrert i tanken så jeg får nå se med sånn skumgummiplast.

Takker for alle hjelpsomme svar!

Men når pumpa går natt og dag , øhm , åssn gjør den egentlig det sånn som i aquarius , der man kan koble til pumpa på hk , siden det er 3 pinns kontakt . Og når man bruker rele`kit og gir 230v pumper 12v , senker ikke det ytelsen?

Lenke til kommentar

"Overflate spenning? Hva er det , har det noe med strøm å gjøre? "

Nei, vann. Gå på kjøkkenet, fyll et glass vann, og hvis du er forsiktig klarer du og fylle "kul" på vannet. Det er overflatespenningen som gjør det. Water wetter forhindrer dette til en viss grad, og det øker kjølinga bittelitt.

230 - 12 volt relét senker _ikke_ ytelsen. Pumpa for fortsatt 230 volt som den skal ha. Reléet er bare en strømdrevet av/på bryter.

Lenke til kommentar

Er pumpa på dagen lang da?

Selv om du slår av pcen? Siden du sa det ikke var godt for pumpa å bli slått av?

Når du har sånn rele`kit gjør det at pumpa starter med en gang du slår på maskina , gjør den ikke det uansett når den står plugga i veggen?

Så nå du har i rele`kit , trenger du da å ha den kobla i veggen?

Men i det thermaltake settet , kan man jo koble pumpa til hk , og da starter den jo uansett når pc slår seg på så da er det ikke viktig!

Lenke til kommentar

Linken fungerer ikke? Det var som bare!

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?U...D=5490&GID=5400

Deretter går du på Redline Oil Water Wetter.

Hos meg går pumpen nonstop, selv når maskinen er skrudd av. Pumpen er en standard Eheim 1046 hvis jeg ikke husker helt galt, og kobles direkte inn i stikkontakten ved siden av PCen. Det virker bare naturlig for meg, da akvariepumpene mine har surret i flere år og verken bråker mer eller har mindre trykk :D

Lenke til kommentar

jo derfor etterfyller du til det destillerte vannet har kommet hele veien rundt.

bare pass på at det hele tiden er vann der som vannet går fra tanken og ut i systemet så får du mindre luftbobler i systemet.

Når du har fått vann gjennom hele kjølingen tetter du igjen lokket på tanken og så snur og vender du på hele kabinettet for å få ut luftbobler.

Du må sikkert etterfylle mer vann, men det ser du.

Det releet er til for at pumpen skal stoppe når du slår av maskinen og starte når du skrur den på igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...