Gå til innhold

Snutebag til skitur med DSLR

Anbefalte innlegg

Jeg er stadig vekk på toppturer og klatreturer med sekk og med speilreflekskameraet på toppen av sekken. Det er naturligvis tungvint å spenne av seg hele sekken hver gang man skal ta bilder, og jeg føler at jeg går glipp av endel blinkskudd på grunn av dette.

Jeg vurderer nå å kjøpe en "snutebag" til kameraet som jeg kan ha spent fast på brystet/hofta - enten med eget festesystem som er lett å behandle med mye klær og votter, eller med muligheter for å feste i brystbeltet/hoftebeltet på sekken min.

Er det noen som har prøvd slike vesker og som vet hva som er godt egnet? Det finnes jo utallige modeller.

Mine krav:

- MÅ ha plass til D70 m/Tokina 12-24mm + solblender, eller D70 m/Nikon 18-70mm + solblender

- BØR være enkel å behandle (spenne på seg, åpne/lukke etc) selv om man bruker tjukke hansker eller evt votter.

- lettest/enklest mulig og ikke med altfor mange detaljer, smålommer etc (plass til ekstra batteri er greit, men dette kan jeg også ha i sekken)

Takker for all hjelp jeg måtte få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos Thinktank finner du det du vil ha. Digital Holster-serien er snutebaggene deres. Er ikke helt sikker på hvilken størrelse du må ha. DH20 vil nok være grei.

Du finner hele serien HER

Og sper du på med Digital Holster harness, så tror jeg du skal bli fornøyd.

Ingen i Norge selger ThikTank, men du kan bestille direkte fra www.Thiktankphoto.com. Ellers så finnes den hos adorama.com Eller fra Sverige.

Disse snutebagene kan også inngå som elementer i et modulsystem som festes i et meget smart belte rundt hofta.

Lenke til kommentar
Hos Thinktank finner du det du vil ha. Digital Holster-serien er snutebaggene deres. Er ikke helt sikker på hvilken størrelse du må ha. DH20 vil nok være grei.

Du finner hele serien HER

Og sper du på med Digital Holster harness, så tror jeg du skal bli fornøyd.

Ingen i Norge selger ThikTank, men du kan bestille direkte fra www.Thiktankphoto.com. Ellers så finnes den hos adorama.com Eller fra Sverige.

Disse snutebagene kan også inngå som elementer i et modulsystem som festes i et meget smart belte rundt hofta.

Takk for tips, den finnes jo faktisk i prisguiden her også (men uten priser):

https://prisguiden.no/product.php?productId=69270

Hos ATphototech koster bagen 550SEK + frakt 250SEK = 680NOK.

Hos adorama blir det 55USD + frakt 45USD = 505NOK.

Hos thinktank.com blir det 55USD + frakt 40USD = 480NOK.

For alle alternativene kommer tollgebyr/mva i tillegg, så det blir relativt dyre greier...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det finnes selvsagt billigere alternativer. Jeg har ike oversikt over alt. Men til ditt bruk pass på å kjøpe en som er solid, og mest mulig vanntett. I tillegg må den kunne spennes ordentlig fast til brystet ditt.

Og husk at ingenting er dyrere enn det som ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Lowepro sine beltevesker (spesielt Off-Trail-modellene) er ganske greie. Objektivholderne som følger med kan tas av og settes på etter behov.

Jeg synes i hvert fall Off Trail 2 med en objektivveske var helt grei å ha med på skitur.

Off Trail 2 så jo ikke så dum ut, både litt billigere og litt mer fleksibel. Når man tar av objektivholderne får den omtrent samme dimensjon (både ytre og indre) og vekt (?) som ThinkTank-veska. Også kan man sette på disse holderne ved behov.

Den ser kanskje litt mindre solid ut med plastspenner og slikt, pluss at den ikke har "pop down"-muligheten..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Jeg har brukt en Ortlieb Aqua-Zoom på tur i snart 10 år nå, og er veldig fornøyd med den. Vanntett, enkel i bruk, og solid. Kommer ikke med veldig fancy festesystem, men har nok D-ringer til at den kan festes til hva som helst.
Den likte jeg! Solid og vanntett, lett å feste på den måten man foretrekker. Og den selges hos amfibi (norsk nettbutikk) ser jeg...

Ser ut som den er lett å åpne/lukke med hansker, men den er ikke så dyp som alternativene, spørs om det blir plass til 12-24mm m/solblender.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Den ser kanskje litt mindre solid ut med plastspenner og slikt, pluss at den ikke har "pop down"-muligheten..
Karabinkrokene som holder skulderremmen er nok ikke av de mest robuste, men jeg mistenker at hvis du utsetter deg for påkjenninger som kan skade dem så ville jeg vært mer bekymret for kamerautstyret :p

Selv bruker jeg den mest med bare hoftereimen (og spennen er minst like solid som noe du vil se på en ryggsekk), siden jeg har litt problemer med skuldrene. Den sitter helt greit, selv med ganske mye vekt (for min del D80 m. batterigrep, Tamron 17-50/2,8 og Nikkor 80-200/2,8). Den blir litt knotete å ha på siden av hoften hvis du har på begge objektivveskene, men med bare en går det greit. Og da er det heller ikke noe problem å ha en lett tursekk på ryggen. Skal du ha på begge objektivveskene er det bedre å ha den bak på hoften, men da blir det også litt vanskeligere å komme til kameraet.

Den er mer upraktisk hvis du skal ha på en større ryggsekk med hoftereim. Da ville jeg heller lett etter noe som lar seg spenne fast på magen, gjerne integrert med ryggsekken. Jeg er for så vidt halvveis på leting etter noe sånt selv, så hvis folk har tips til en god ryggsekk (gjerne 50+ liter) som lar seg integrere med kameraveske frempå brystet, så er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Ser ut som den er lett å åpne/lukke med hansker, men den er ikke så dyp som alternativene, spørs om det blir plass til 12-24mm m/solblender.

Vet ikke hvor stort det objektivet er, så det vet jeg ikke. D80 med Sigma 18-200 OS går helt fint, hvis det hjelper... :)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Toploader 75 AW, den er meget bra og leveres med rem/sele slik at du har en reim over hver skulder, disse går ned på ryggen og møtes i ett krys

med to andre reimer som går frem rundt midjen.Dermed blir den festet fremme på magen, høyden kan selvsagt reguleres etter hvor høyt/lavt du ønsker å ha den,  og holdes helt inn til kroppen når du feks kjører på ski, den har også regntrekk som std .

http://products.lowepro.com/product/Toploa...5-AW,2058,8.htm

18-2058-IMG5.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...