Gå til innhold

Sigma 14mm F2,8, noen som har erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

ganske ok pris på tokina'n. høyere blender men halve prisen tho.. hmm :hmm: ikke lett dette altså..
Har du litt tid, kan du jo vente litt på Tokina 11-16 f/2.8. Kommer på litt over fem lapper - og gir deg både mer og mindre vidvinkel... Den forventes å komme når som helst, men det kan jo fort ta en måned før du har den, likevel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres også veldig spennende ut.. har jo faktisk sagt at jeg ikke skal bruke annet enn 50mm denne mnd på grunn av aprilfesten så jeg kan jo godt vente også ;) hehe

11-16 frister faktisk ganske mye også for den blir vel breiere enn sigma 14mm

Lenke til kommentar

Klarer ikke se at dette var det smarteste kjøpet du har gjort.

Ultravidvinkler er vanskelig nok å bruke fornuftig nok som de er, om du ikke skal kaste bort muligheten for litt fleksibilitet i en zoom. Flere av alternativene dine er like gode/bedre optisk sett enn den Sigmaen- og kan i tillegg bruke filtre. Sigmaen er heller ingen dans på roser med tanke på motlysegenskaper. Personlig liker jeg ikke fargebalansen heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Klarer ikke se at dette var det smarteste kjøpet du har gjort.
På den annen side burde det ikke være umulig å få solgt det igjen til omtrent null tap. Prisen han har fått er slett ikke ille. Men jeg er enig i deg, og til Nikon eller Canon hadde jeg ventet på Tokina 11-16 hvis jeg skulle ha ultravidvinkel (kan være jeg hadde nøyd meg med 12-24 også).
Lenke til kommentar

Skulle ikke være så galt å kjøpe en linse uansett.. skjønner ikke at det skal bli så mye oppstyr rundt det egentlig.

Noe av problemet er jo faktisk det at man ikke veit hva man vil ha før man kan få prøvd det eller testet det på en eller annen måte.

Så hvorfor ikke kjøpe en ting billig og brukt for så å kanskje bytte det ut med noe annet senere som kan være bedre.

Jeg vil jo uansett ikke være fucked, for jeg kan alltids selge mitt objektiv for å kjøpe noe annet.

Prisen jeg fikk er heller ingen upris, han jeg kjøpte den av hadde faktisk nesten ikke brukt den og linsa er strøken.

Ultravidvinkler er vanskelig nok å bruke fornuftig nok som de er, om du ikke skal kaste bort muligheten for litt fleksibilitet i en zoom. Flere av alternativene dine er like gode/bedre optisk sett enn den Sigmaen- og kan i tillegg bruke filtre. Sigmaen er heller ingen dans på roser med tanke på motlysegenskaper. Personlig liker jeg ikke fargebalansen heller for den saks skyld.

Godt jeg har noe å glede meg til da. Jeg har jo faktisk ikke kastet bort noe som helst for jeg har da nesten en kilo med glass og stål liggende her å vente på å bli brukt. ;)

Ingenting er som en utfordring, og hadde alt vært en dans på roser hadde ingen lært noe som helst.

All erfaring er god erfaring.

Din personlige mening om fargebalanse har dessuten lite og si i forhold til meg. Man velger selv hva man liker og det er sant som man sier at smaken er som baken, delt som bare fan. (|)

Jeg kan vel bare spare noen kroner den tiden jeg lærer å bruke'n (eller lærer hvor rævva den påståes å være) så kan jeg kanskje kjøpe en zoom hvis jeg mener at det er det som skal til.

"Nesten" den eneste fordelen ved zoom generelt at man slipper å flytte på seg :p

Ken Rokcwell

Your camera has NOTHING to do with making great photos.

Dessuten:

Det kan da også være artig for de som står rundt og se en fotograf krabbe rundt som en full ape for å få motivet helt riktig.

Fargefiltre har heller intet å si da det eksisterer ganske gode muligheter i Photoshop og lignende.

Og det viktigste av alt er jo: Førnøy sjæl ;)

Takker til alle som har kommet med tips og alternativer til Sigma 14mm f/2.8 Dette vil garantert hjelpe andre enn akkurat meg også.

Kanskje noen kjøper seg en Tokina 11-16 på grunn av egenskaper og funksjoner som er nevnt her. (til og med meg selv)

Snakkes!

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

KR:

Your camera has NOTHING to do with making great photos.

Ken Rockwell overdriver for å få fram meningene sine.

Man kan ikke forvente å ta et godt bilde selv om man kjøper Nikon D300, men bildekvaliteten vil være bedre enn hos D50 eller D40.

Kameraet hjelper deg ikke se motiver, komponere og eksponere (Jeg kjører "m" så for meg har kameraets lysmåling lite å si, da jeg heller vil se på bildet hvordan det blir, og vurdere ut ifra det)

Men han vil ha frem at objektiv gjør mye mer enn et nytt kamera, og det er jo sant, skal man tro tester osv.

Allikevell, pola-filter er noe du ikke får lagt på i PS :)

Til det tilbudet ditt kan jeg ikke si du har dreti på leggen. Om objektivet ikke passer deg og du vil heller ha en zoom klarer du helt sikkert å selge det så du går i 0, og derretter kjøpe Tokina 11-16mm eller 12-24mm.

Lenke til kommentar

trådstarter:

Her har vi et anfall av dårlig selvinnsikt spørr du meg.. Know when to stop!

Poenget er at du trosser alle svært gode anbefalinger fra forumbrukerne- som i mage av tilfellene også later til å ha langt mer erfaring enn deg selv. Spørr du meg oppleves det som om du har falt for brennvidden, lysstyrken, og macho-effekten på objektivet; For optisk er det bare så som så for en crop-DSLRskyter.

Forøvrig burde vi for lengst legge "Det er ikke utstyrt det kommer an på" i en boks, og senke den i marianegropen.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Først og fremst:

aad589_450.jpeg

I probably don't know when to stop, be aware and sorry to all.

trådstarter:

Her har vi et anfall av dårlig selvinnsikt spørr du meg.. Know when to stop!

Poenget er at du trosser alle svært gode anbefalinger fra forumbrukerne- som i mage av tilfellene også later til å ha langt mer erfaring enn deg selv. Spørr du meg oppleves det som om du har falt for brennvidden, lysstyrken, og macho-effekten på objektivet; For optisk er det bare så som så for en crop-DSLRskyter.

Forøvrig burde vi for lengst legge "Det er ikke utstyrt det kommer an på" i en boks, og senke den i marianegropen.

Litt Selvinnsikt:

Godt vi har noen som klarer å irritere seg over mitt "dårlige valg av optikk" og noen av mine meninger.

At innlegget mitt ble litt langt og beveget seg kanskje over til kanskje litt krenkende ovenfor Schnoodleboy så må jeg vel beklage litt.. Men jeg kan ikke la være når det ramler inn kritikk som kun virker negativ til andres valg og meninger.

Litt macho er nå objektivet men hadde ikke trodd objektivet var så digert som det var.

Erfaring:

Uheldigvis har jeg ikke all erfaring i verden nei. Mulig det er grunnen til at jeg

?

Liten forklaring på problemstillingen fra mitt synspunkt:

Jeg ønsket å høre fra folk som har erfaringer fra sigmaen for å kunne se om den passet meg. Det klarte dere som har postet her og bilder fra optikken kom også.

Jeg ville også ha en mening om hva som kunne være bedre enn denne.

Jeg har ikke trosset noen anbefalinger da jeg ikke har sagt at jeg aldri kommer til å bruke tipsene eller erfaringene her ved en senere anledning.

Snarere tvert i mot:

Takker til alle som har kommet med tips og alternativer til Sigma 14mm f/2.8 Dette vil garantert hjelpe andre enn akkurat meg også.

Kanskje noen kjøper seg en Tokina 11-16 på grunn av egenskaper og funksjoner som er nevnt her. (til og med meg selv)

Dessuten kommer den linsa jeg ble anbefalt å kjøpe ikke før senere så jeg kan jo da i mellomtiden kjøpe noe "billig drit", kun for å se om typen utstyr passer meg.

Jeg vil heller ikke ha store tapet på optikken jeg har kjøpt.

"Det er ikke utstyrt det kommer an på"

Jeg er jo også noe uenig i hva Ken Rockwell sier, for uten et kamera blir det intet fotografi.

MEN:

Et bilde er så mye mer enn et bra kamera og optikk.

Følelser, hvordan bilde oppleves, hva bildet forteller spiller større rolle enn hva slags kamera som er brukt.

Bedre utstyr er bare et verktøy som kan forbedre hva man ønsker å formidle.

Så hvorfor legge den meningen i et hull ca 11000 m under Stillehavets overflate, mellom Stillehavsplaten og den filippinske platen. (Marianergropen) (OLD!)

(Nå svarer jeg igjen med unyttig informasjon, beklager)

Er enig i at polafilter ikke er mulig i ps ja. Det var fargefilter som ble nevnt, tenkte dessverre ikke på polarisasjons filter.

Hvis man må, (Man burde ikke) kan det i beskyttelses lokket foran på sigmaen kan man feste filter med diameter 72mm, ikke ideelt da man vil miste lys i hjørnene fordi den kommer innenfor synsvinkelen.

Til slutt: Må beklage hvis dette får meg til å høres ut som et skikkelig A**hole men føler at noe måtte jeg si. Jeg står for det jeg sier og hva jeg mener.

Ble veldig langt dette inlegget må bare beklage. Håper på forståelse for noe av min frustrasjon og at jeg ikke er helt på jordet når det gjelder svarene mine.

No hard feelings, okay?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...