Gå til innhold

Sigma 14mm F2,8, noen som har erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Vidvinkel men usikker på hva jeg skal velge.

Lurer litt på Sigma 14mm F2,8 EX HSM. men aner ikke hvor stor vinkel o.l. hadde hvert fint om noen har bilder som viser hva denne linsen kan..

jeg har en Nikon D80.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

godt med noen svar her ja.. satte virkelig fart dette. lurer litt på zoom oxo men de blir vel dyrere igjen. Med fast optikk vil man bli mer aktiv mener jeg.? skal titte litt på Tokina 12-24mm..

takker for svar hittil..

Lenke til kommentar

http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all.asp

http://www.sigma-imaging-uk.com/lenses/index.htm

I flg. nettsidene deres, produseres ikke 14mm lenger.

"Wide Lenses

8mm F3.5 EX DG

15mm F2.8 EX DG

20mm F1.8 EX DG

24mm F1.8 EX DG

28mm F1.8 EX DG

For Digital Camera (DC)

4.5mm F2.8 EX DC Circular Fisheye HSM

10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM

30mm F1.4 EX DC HSM

Mr. Olsen Lagt til I dag, 10:35

Tenker jeg på 16mm'ern jeg da?

Har Sigma hatt 16mm ?

Lenke til kommentar

Hehehe.. :cool:

Bare for å skjære igjennom med litt konkret informasjon - Sigma 14mm 2.8 EX eksisterer i aller høyeste grad. Den er erstatningen for Sigma 14mm 3.5 som bl.a Thom Hogan har testet, og Petteri Sulonen testet den for en tid tilbake. Om den ikke er i produksjon nå er ikke overraskende, ultravidvinkeltilbudet til fullrammefotografer har jo fått seg en ny favoritt i Nikon 14-24mm, så alt annet er steinalder i forhold..

Jeg brukte min under Oktoberfesten her på forumet, så der finner du noen eksempler på hva en stakkar kan få til i en presset situasjon.. :)

Forøvrig ble jeg veldig glad i den etterpå - ~20mm er en klassisk brennvidde fra filmdagene, og kombinert med kort nærgrense, stor blender og en DOF-skala som lar meg teipe den fast så alt er i fokus ved f8 gjør det den til en særdeles hyggelig lekekamerat.

Når det kommer til hva en foretrekker av zoom og fastoptikk er det individuelt. Som nevnt er 14mm på APS-C en brennvidde som passer meg bra, men om du ville velge akkurat det oftest om du for hvert motiv fikk velge hva du ville mellom 12 og 24mm vil bare din erfaring i etterkant vise!

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all.asp

http://www.sigma-imaging-uk.com/lenses/index.htm

I flg. nettsidene deres, produseres ikke 14mm lenger.

"Wide Lenses

8mm F3.5 EX DG

15mm F2.8 EX DG

20mm F1.8 EX DG

24mm F1.8 EX DG

28mm F1.8 EX DG

For Digital Camera (DC)

4.5mm F2.8 EX DC Circular Fisheye HSM

10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM

30mm F1.4 EX DC HSM

Mr. Olsen Lagt til I dag, 10:35

Tenker jeg på 16mm'ern jeg da?

Har Sigma hatt 16mm ?

Roter fælt i dag... Mente Nikkor 16mm Fisheye...

Lenke til kommentar

Kjekt. mye god info her. lurer nok på om det blir en slik altså. har funnet en her

skikkelig niceprice på nesten 10.000kr.

Mye bra lesning her også. Takk til Kjetil-H for eksempel bilder og litt klarhet i "rotet" her.

Valget mellom fast optikk og zoom vil vise seg med tiden hva jeg kommer til å foretrekke.

Har allerede en nikon f1.8 50mm fast som er ganske ok å bruke. Bruker den nå i min Aprilfest så vi får se.

Man blir (heldigvis) aldri utlært og jeg håper på å lære mye ved å bruke fast optikk, er ganske fersk i gamet så jeg håper på at det går kun en vei...

Spent på denne linsa og det blir nok en sånn.

woohoo. Takk alle sammen...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Mye bra lesning her også. Takk til Kjetil-H for eksempel bilder.

Spent på denne linsa og det blir nok en sånn.

Lurer du på objektiver i denne prisklassen, gjør du veldig lurt i å vurdere Nikkor 14-24. Det er _det_ råeste vidvinkelobjektivet for småbildeformatet (fullformat og mindre) nå. Kjøp gjerne fra USA, $1550 koster den der, altså rett på oversiden av 10000-tallet. Den vil dog nærmest garantert holde verdien mye bedre om du skulle finne på å selge den. Selv Canon-brukere har funnet ut at det er det beste, og bruker det på 1Ds Mk III...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...