Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Det er visst noen som mener det er helt iorden, ja endog rosverdig, at innvandrere bruker sine respektive eks-hjemlands flagg på 17. mai. Det er i og for seg en ærlig sak. Men jeg har ennå til gode å se et eneste overbevisende argument for at dette skal være akseptabelt på Norges nasjonaldag.

17. mai er som tidligere sagt ikke en internasjonal flaggdag eller noe slikt, det er Norges nasjonaldag. Norge er ett av veldig mange land i verden, og de fleste land har en dag hvor de feirer seg selv. 17. mai er denne dagen for Norges vedkommende.

Da er det NORGE som skal feires, og det kan vel alle være enige om. Så: Hvis en mener at en feirer Norge ved å vifte med et *utenlandsk* flagg, får en vær så god å mene så, men hvordan man klarer å komme frem til en slik konklusjon, er over min forstand.

Analogien om bursdagen er etter min mening god: Å skulle vifte med utenlandske flagg på 17. mai er som å skulle synge hurra for deg til ens søster når det er ens bror som har bursdag. Det er altså såre enkelt, og det er derfor underlig at dette spørsmålet overhodet kan skape slik debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes bildene dine fra USA's 4Juli feiring blir feil for å illustrere denne saken. På bildet er det en Marinesoldat som representerer USA og en Gardist som representerer Norge. Norge er invitert av USA for anledningen som et representant for "vertslandet" som USA's ambassade befinner seg i.

Vel, jeg og mange andre etnisk norske inviterer gjerne innvandrere til å feire med oss og benytte flaggene de måtte ønske.

Norge a la 2008 består av mange innvandrere. Innvandrerene er en viktig del av definisjonen Norge. Mange lever i en slags fornektelse og gir et helt absurd og uriktig bilde av hva norsk kultur er for noe i dagens Norge. Skulle nesten tro de er reist i tid fra 30-tallet. Man kan slutte å leve i en illusjon og forholde seg til virkeligheten. Samfunnet utvikler seg, enkelte står igjen i forrige årtusen.

Ganske utrolig at folk lar seg provosere av slikt. Det er irrasjonelt og man baserer det på følelser og ikke fornuft. Det er konservativ og gammeldags nasjonalisme som forhåpentligvis vil tilhøre fortiden. Prøv nå å se det positive i dette :)

Det er jo like irrasjonellt og basert på følelser det du sier. Du mener at man er gammeldags dersom man ikke har den samme meningen som deg, men dette har jo heller ikke noen rot i logikk.

Lenke til kommentar

Man sier man skal feire Norge. Norge er blant annet summen av dets innbyggere. Det er irrasjonelt å ikke forholde seg til dette. Så når en god del av våre innbyggere er innvandrere så feirer vi et land som består av etnisk pakistanere, nordmenn, svensker, dansker, irakere osv.

Jeg er fornøyd så lenge jeg kan spise den mat jeg ønsker og går med det flagget jeg ønsker. Det har jeg mulighet til grunnet et Norge som er såpass fritt. Å anse det som respektløst og provoserende om noen bruker friheten sin til å gå med flagg fra sitt opprinnelige hjemland er i så måte fullstendig ulogisk. Et tog med flere forskjellige flagg viser langt bedre hva dagens Norge er enn et tog kun med norske. Det siste blir jo falskt, det viser kun en illusjon. Et tog skal være summen av individene i den, toget skal representere den samlede identiteten til deltagerne. Da blir det i mange tilfeller kunstig å ha et tog kun med norske flagg, spesielt i storbyer. Resonnementet er bygget på fornuft fremfor følelser. Jeg føler heller lite relatert til det hele.

Velkommen til Norge anno 2008. Jeg håper mer enn noensinne på en stor variasjon av flagg på nasjonaldagen slik at jeg lettere kan se virkeligheten vi lever i :)

Lenke til kommentar
Jeg håper så mange innvandrere som mulig tar med seg sine flagg i toget så jeg får gleden av å se at hodene til de fremmedfiendtlige gærningene eksplodere.

Hehe... Vel undertegnede kommer til å kjøre det opp i anus på den som bærer noe annet flagg en det loven tilater...

Loven tillater heldigvis alle flagg, så da blir ingens anus tvangspenetrert av flagg :)

Lenke til kommentar
Man sier man skal feire Norge. Norge er blant annet summen av dets innbyggere. Det er irrasjonelt å ikke forholde seg til dette. Så når en god del av våre innbyggere er innvandrere så feirer vi et land som består av etnisk pakistanere, nordmenn, svensker, dansker, irakere osv.

Det at Norge er summen av dets innbyggere blir litt for enkelt (skjønt du skriver jo "blant annet"). Norge er dels en stat, dels en nasjon. Og hva gjelder sistnevnte, så er man ikke norsk simpelthen fordi man bor her i landet. Norsk kultur er ikke den kultur som til enhver tid utøves innenfor landets grenser. Hvis alle i landet flyttet til Svalbard, og 4,7 mill pakistanere flyttet til Norge, ville ikke Norge som nasjon overhodet befinne seg innenfor landets grenser - nasjonen ville befinne seg på Svalbard. For å si det på tabloidspråket: Man blir ikke en hest av å bo i en stall.

Derfor blir det kunstig og misvisende å betrakte f.eks. pakistansk kultur (eller dansk, for den del) som en del av Norge, som kan feires på 17. mai like så naturlig som det norske. Selv om Norge (etter min mening beklageligvis) i en viss grad er blitt kulturelt heterogent, forblir utenlandsk kultur fremmedartet. Derfor er det ikke riktig å fremheve denne på 17. mai - det man da gjør, er å hylle andre kulturer enn den norske.

Og selv om man nå skulle mene at alle kulturelle innslag i landet må regnes som norske, vel, så er like fullt det norske flagget som må anvendes - det er jo det som symboliserer det norske.

Jeg er fornøyd så lenge jeg kan spise den mat jeg ønsker og går med det flagget jeg ønsker. Det har jeg mulighet til grunnet et Norge som er såpass fritt. Å anse det som respektløst og provoserende om noen bruker friheten sin til å gå med flagg fra sitt opprinnelige hjemland er i så måte fullstendig ulogisk. Et tog med flere forskjellige flagg viser langt bedre hva dagens Norge er enn et tog kun med norske. Det siste blir jo falskt, det viser kun en illusjon. Et tog skal være summen av individene i den, toget skal representere den samlede identiteten til deltagerne. Da blir det i mange tilfeller kunstig å ha et tog kun med norske flagg, spesielt i storbyer. Resonnementet er bygget på fornuft fremfor følelser. Jeg føler heller lite relatert til det hele.

Velkommen til Norge anno 2008. Jeg håper mer enn noensinne på en stor variasjon av flagg på nasjonaldagen slik at jeg lettere kan se virkeligheten vi lever i :)

At man har frihet til å gjøre A eller B, betyr ikke at A og B er likeverdige alternativer. Selv om du har frihet til å vifte med andre lands flagg på 17. mai, betyr det ikke uten videre at det er klokt eller "riktig."

Du mener visst at å vifte med alskens flagg er greit fordi det viser at Norge til dels består av mange ulike folkeslag. Vel, det er kanskje et poeng. Men man må jo ta et valg: Enten mener man at man er del av den norske nasjon, eller så mener man at man - helt eller delvis - tilhører en annen nasjon. Og hvis man er innvandrer og mener seg fullt ut norsk, så er det det *norske* flagget som er det riktige symbolet. Hvis man er innvandrer og i større eller mindre grad har tilhørighet til en annen nasjon, blir det galt å fremheve dette, altså tilhørigheten til det ikke-norske, siden 17. mai jo er Norges dag. Så uansett blir det galt å skulle bruke utendlanske flagg.

Lenke til kommentar
Nei, den gjør ikke det! Kun Samiske, Norske og FN sine flagg er tilatt i toget på 17-mai...

Loven sier ikke noe om det, men 17. maikomiteen i Oslo har sagt. Meg bekjent så har ikke de lovgivende makt :)

Men det er vel 17-mai toget vi snakker om her? Og da er jo det som 17-mai komiteen har utalt og bestemt loven for toget? Med andre ord det er ikke lov med andre flagg.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Pakistansk kultur er blitt del av norsk kultur. Ikke i like stor grad som amerikansk, men realiteten er at innvandrere har tilført og endret det som går under definisjonen "norsk kultur". Norsk kultur er også blitt endret av de mange nordmennene som har seilt på verdenshavene og tatt med seg ny kultur hjem.

Dette ser vi i matkultur, filmkultur, litteratur, byggverk, sanger osv. Det er realiteten og det er virkeligheten. Ikke noe kunstig med det i det hele tatt. Det er dette Norge man feirer, ikke et kunstig et.

Lenke til kommentar
Pakistansk kultur er blitt del av norsk kultur. ...

Vel, det er nøyaktig det jeg mener den ikke er. Pakistansk kultur er i utgangspunktet pakistansk, hva enten den utøves i Norge eller i Pakistan. Så må man spørre hva som skal til for at noe fremmed skal regnes som norsk. Etter min mening er det rimelig klart at det må noe mer til enn at kulturen utøves innenfor landets grenser.

Men det er egl. ikke poenget. Poenget er at det uansett er det *norske* flagget som må anvendes, siden det er DET som symboliserer den norske kulturen.

Lenke til kommentar
Nei, den gjør ikke det! Kun Samiske, Norske og FN sine flagg er tilatt i toget på 17-mai...

Loven sier ikke noe om det, men 17. maikomiteen i Oslo har sagt. Meg bekjent så har ikke de lovgivende makt :)

Men det er vel 17-mai toget vi snakker om her? Og da er jo det som 17.mai komiteen har utalt og bestemt loven for toget? Med andre ord det er ikke lov med andre flagg.

Og hva kommer 17.mai-komiteen til å gjøre dersom noen tar med seg et ikke-norsk flagg i 17.mai-toget? Melde dem til politiet? Ta fra dem flagget og kjøre det opp i flaggbærerens anus?

I forbindelse med karikaturstriden ble det hevdet høyt og mørkt at det var ytringsfrihet her i landet og at vi kunne og burde vise Muhammed-karikaturer så mye vi bare ville, men det ser ikke ut som om denne ytringsfriheten gjelder lenger ....

Lenke til kommentar

Men det er vel 17-mai toget vi snakker om her? Og da er jo det som 17.mai komiteen har utalt og bestemt loven for toget? Med andre ord det er ikke lov med andre flagg.

Og hva kommer 17.mai-komiteen til å gjøre dersom noen tar med seg et ikke-norsk flagg i 17.mai-toget? Melde dem til politiet? Ta fra dem flagget og kjøre det opp i flaggbærerens anus?

Amir Sheik, som er leder av 17. mai-komiteen i Oslo, utalte i går til Dagsnytt 18 på NRK P2, at de hadde informert alle skolene om at dette ikke var tilatt og at hvis noen brøt dette ville vedkommende bli tatt ut av toget og tatt fra flaget.

Lenke til kommentar
Pakistansk kultur er blitt del av norsk kultur. ...

Vel, det er nøyaktig det jeg mener den ikke er. Pakistansk kultur er i utgangspunktet pakistansk, hva enten den utøves i Norge eller i Pakistan. Så må man spørre hva som skal til for at noe fremmed skal regnes som norsk. Etter min mening er det rimelig klart at det må noe mer til enn at kulturen utøves innenfor landets grenser.

Men det er egl. ikke poenget. Poenget er at det uansett er det *norske* flagget som må anvendes, siden det er DET som symboliserer den norske kulturen.

Dette er jo fullstendig å ignorere kulturutvikling. Norsk kultur er ikke, og har aldri vært, konstant. Matkulturen er spesielt et område hvor dette er veldig synlig. Det er ikke verre enn å åpne øyne og øre for å finne ut hvilken kultur vi har i dette landet vårt. :)

Kultur endrer seg.

Lenke til kommentar
Dette er jo fullstendig å ignorere kulturutvikling. Norsk kultur er ikke, og har aldri vært, konstant. Matkulturen er spesielt et område hvor dette er veldig synlig. Det er ikke verre enn å åpne øyne og øre for å finne ut hvilken kultur vi har i dette landet vårt. :)

Kultur endrer seg.

Nope, det er ikke å ignorere noe som helst :)

Det har jeg egl. forklart allerede. Norsk kultur er ikke den kultur som til enhver tid utøves innenfor rikets grenser. Hvis alle nordmenn - som nevnt - flyttet til Svalbard, og 4,7 mill pakistanere befolket Norge, ville ikke deres kultur plutselig måtte regnes som norsk.

Utgangspunktet er altså at pakistansk kultur er pakistansk hva enten den utøves i Norge eller Pakistan. For at den skal regnes som norsk, må det noe mer til enn at den simpelthen eksisterer her i landet.

I dette ligger altså at norsk kultur er dynamisk.

Men uansett hvor statisk/dynamisk eller snevert/vidt kulturbegrep man opererer med, er det stadig det norske flagget som symboliserer den norske kulturen. Det er mao. også innvandrernes flagg.

Lenke til kommentar
Pakistansk kultur er blitt del av norsk kultur. Ikke i like stor grad som amerikansk, men realiteten er at innvandrere har tilført og endret det som går under definisjonen "norsk kultur". Norsk kultur er også blitt endret av de mange nordmennene som har seilt på verdenshavene og tatt med seg ny kultur hjem.

Ser utfordringene her, men vi kan vel i alle fall få ha denne ene dagen for "oss selv"?! Hva?

Lenke til kommentar
Amir Sheik, som er leder av 17. mai-komiteen i Oslo, utalte i går til Dagsnytt 18 på NRK P2, at de hadde informert alle skolene om at dette ikke var tilatt og at hvis noen brøt dette ville vedkommende bli tatt ut av toget og tatt fra flaget.

Det skulle ikke forundre meg om noen tar dette som en utfordring ...

Jeg synes jeg ser for meg pressefotografene som knipser i vei mens en ung gutt blir båret ut av 17.mai-toget av bunadskledde vakter og fratatt sitt tibetanske flagg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...