Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai


Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

  1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

    • Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnlover er fundamentet for suverene stater, uten grunnloven ville ikke Norge eksistert. Flagget er et symbol for den suverene staten Norge.

 

Blablabla... i 1814 var ikke det norske flagget "oppfunet" enda... det kom først i 1821. 17. mai er og blir datoen vi feirer nasjonens grunnlov. Skal du feire Norge som selvstendig stat med flagg og greier er 7. juni datoen for deg.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Grunnlover er fundamentet for suverene stater, uten grunnloven ville ikke Norge eksistert. Flagget er et symbol for den suverene staten Norge.

 

Blablabla... i 1814 var ikke det norske flagget "oppfunet" enda... det kom først i 1821. 17. mai er og blir datoen vi feirer nasjonens grunnlov. Skal du feire Norge som selvstendig stat med flagg og greier er 7. juni datoen for deg.

 

Nå prater du svada. 17. mai har alltid vært forbundet med det NORSKE flagget. Men hvis du på død og liv skal bruke gammel historie til å støtte din sak, så kan jeg fortelle deg at 17. mai ikke ble Norges nasjonaldag før i 1836, altså etter at flagget var "oppfunnet". Dermed faller det meget tynne argumentet ditt sammen. Uansett er dette med årstall totalt irrelevant.

 

Den som ikke skjønner at 17. mai og norske flagg hører sammen, har diskvalifisert seg fra enhver diskusjon om emnet.

 

La oss sende en delegasjon til Pakistan for å demonstrere vår norskhet med norske flagg på Pakistans nasjonaldag. Det blir nok veldig populært.

 

Jeg er ikke tilhenger av noe forbud, men synes innvandrerne selv burde skjønne hva som passer seg og ikke. Hvorfor er det så viktig å aktivt demonstrere hvor dårlig integrert de er? Men heldigvis tror jeg det er et mindretall som har det slik. De fleste har nok ikke noe problem med å bruke det norske flagget.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke tilhenger av noe forbud, men synes innvandrerne selv burde skjønne hva som passer seg og ikke. Hvorfor er det så viktig å aktivt demonstrere hvor dårlig integrert de er?

Det er bare inni ditt hode at det er så mange innvandrere som vil gå med et annet flagg enn det norske på 17.mai ...

 

Dette er en oppkonstruert konflikt, en typisk storm i et vannglass.

Lenke til kommentar

Mange innvandrere er flyktninger og asylsøkere som har en annen nasjonalitet enn norsk, mange identifiserer seg også som både norsk og utenlandsk. Da synes jeg det er helt riktig av disse å bruke det flagget de identifiserer seg med, også på 17. mai. Det betyr ikke at de feirer sitt opprinnelige fødeland, det betyr at de markerer at de har en annen nasjonalitet enn norsk, men at de likevel feirer den norske grunnloven. Kanskje av takknemlighet for at vi beskytter dem i en vanskelig situasjon? Hva vet jeg. Poenget er at de feirer den norske grunnloven sammen med oss. I stedet for å grine over at de bærer et annet flagg enn det norsk så burde vi være stolte over at de ønsker å feire den norske grunnloven sammen med oss.

Lenke til kommentar
Synes det er hyggelig at folk med en annen nasjonalitet ønsker å feire grunnlovsdagen vår jeg.

 

 

De feirer ikke grunnlovsdagen vår, de feirer sin egen nasjon som de har rømt fra og demonstrerer hvor lite norske de er.

Les hva Dotten skriver om flaggbruk. Fascinerende at småbarn vet mer om flagg enn voksne folk.

 

Gidder du legge ved en link til/sitere det innlegget?

Bla tilbake noen titalls sider. Hovedpoenget er at flagg er en identifikator, ikke en effekt man bruker for å feire flagget/landet til landet. Å bære f.eks. et amerikansk flagg på 17. mai vil ikke si at man feirer USA og ikke Norge, det vil si at bæreren identifiserer seg som amerikaner. Et visst innslag av utenlandske flagg på 17. mai synes jeg er flott, det viser at også andre nasjonaliteter som er bosatt i Norge respekterer og verdsetter grunnloven vår og landet vårt.

Lenke til kommentar
[...] Å bære f.eks. et amerikansk flagg på 17. mai vil ikke si at man feirer USA og ikke Norge, det vil si at bæreren identifiserer seg som amerikaner.[...]

 

Njaaaa, det kommer helt an på flagget. En svenske med ett svenskt flagg på 17. mai -> en svenske som feirer den norske grunloven. En svenske med unionsflagg/"sildesalat" på 17. mai -> åpenbar provokasjon, kaskje ikke like ille som å ha SS-uniform på besøk i synagogen men...

Lenke til kommentar
Grunnlover er fundamentet for suverene stater, uten grunnloven ville ikke Norge eksistert. Flagget er et symbol for den suverene staten Norge.

 

Blablabla... i 1814 var ikke det norske flagget "oppfunet" enda... det kom først i 1821. 17. mai er og blir datoen vi feirer nasjonens grunnlov. Skal du feire Norge som selvstendig stat med flagg og greier er 7. juni datoen for deg.

 

Nå prater du svada. 17. mai har alltid vært forbundet med det NORSKE flagget. Men hvis du på død og liv skal bruke gammel historie til å støtte din sak, så kan jeg fortelle deg at 17. mai ikke ble Norges nasjonaldag før i 1836, altså etter at flagget var "oppfunnet". Dermed faller det meget tynne argumentet ditt sammen. Uansett er dette med årstall totalt irrelevant.

 

Den som ikke skjønner at 17. mai og norske flagg hører sammen, har diskvalifisert seg fra enhver diskusjon om emnet.

 

La oss sende en delegasjon til Pakistan for å demonstrere vår norskhet med norske flagg på Pakistans nasjonaldag. Det blir nok veldig populært.

 

Jeg er ikke tilhenger av noe forbud, men synes innvandrerne selv burde skjønne hva som passer seg og ikke. Hvorfor er det så viktig å aktivt demonstrere hvor dårlig integrert de er? Men heldigvis tror jeg det er et mindretall som har det slik. De fleste har nok ikke noe problem med å bruke det norske flagget.

 

Unnskyld meg, men er du dum? De første 17. mai-feiringene foregikk nok heller med svenske flagg..

Lenke til kommentar
Det blir bare feil at folk på NORGES nasjonaldag vifter med flagg som representerer en annen stat..

Hvorfor skal folk feire Iran eller Pakistan på NORGES nasjonaldag? De har jo deres egen nasjonaldag de kan gjøre det på! Norge får vel snart ikke lenger hete Norge, men må hete noe sånt som Muslimenes Nikkedukke.

Dette har gått for langt!

 

I et fritt land bør de ha lov til dette. Jeg tviler på at mange vil gjøre det, men de som ønsker det skal ha lov. Staten skal beskytte folket, og ikke regulere hva vi går kledd i og hvilke flagg vi vifter med.

 

Hva mener du straffen burde være for å f. eks. vifte med et dansk flagg i 17. mai-toget?

Lenke til kommentar
De får se å gi seg! Når skal dem stoppe?!

Nå er jeg offisiellt drittlei av dem utlendingene som kommer til Norge,

skitne og respektløse, og krever å omvende hele nasjonen til

et jalla-jalla land. Skal dem være pirkete kan dem ta turen tilbake til

deres hjemland.

Vi kan ikke omvende hele Norge bare fordi politikerne slipper inn hauger

med muslimer og andre ekstremister som klager på at hjemlandet er jævlig,

så dem kommer til oss for å leve uten krig, forsyne seg av skattepengene våre,

voldta damene våre, slepe inn bakterie-kjøtt, forgifte oss med kebab og nå skal dem til og med konvertere Norge til en muslimsk nasjon, hvor deres flagg skal bli heist på vår nasjonaldag, vi skal bære deres drakter, gifte oss med døtrene deres,

og deres hymner skal synges i stedet for våre gode gamle nasjonalsanger.

 

Hva skjer med verden i dag?!?

 

Når jeg ser sånne poster som det her får jeg egentlig ikke lyst til å feire 17. Mai.

 

Å ulovliggjøre det hadde egentlig bare vært latterlig, og jeg tror nok at minoritetene i Norge vet bedre enn noen annen hva nasjonalfølelse vil si. De fleste respekterer nok at 17. Mai er "Norges dag".

 

Og om de velger å ha med et annet flagg på 17. Mai betyr det antakeligvis ikke at de har tenkt til å terrorisere Norge med det veldig skumle og fæle flagget sitt, men at de representerer andre nasjonaliteter som fremmer norges grunnlov.

Endret av sileps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...