Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var vel snakk om å feire 17 mai, var det ikke? Så vidt jeg vet, er det en norsk dag, derav blir det feil å feire med andre flagg, like dumt som det blir å gratulere Per på Påls bursdag.

Du ser ikke ut til å skjønne poenget mitt. Jeg er helt enig i a det er dumt å gratulere pål med dagen når per har bursdag, og at det er litt spessielt å vifte med indiske flagg på 17. Mai, men jeg mener folk har rett til begge deler. Det at du synst det er rart at noen vil gjøre en viss ting gir deg ikke retten til å nekte dem det. Vi lever i et fritt land, og her skal folk få lov til å gratulere akkuratt dem de har lyst til, og vifte med de flagg de ønsker.

Noen mennesker mener faktisk at de ved å bruke andre nasjoners flagg på 17. mai uttrykker noe som er veldig viktig for dem, nemlig at de vet hvor de kommer fra, men at de er glade for at de bor i Norge og kan feire grunnloven her i landet. Samtidig ser mange på det som en feiring av det flerkulturelle Norge. Du kan være enig eller uenig i dette, men du har ikke rett til å nekte noen å mene dette, eller å uttrykke det på hvilken som helst dag de måtte ønske.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Hvordan går dette ikke mot ytringsfriheten? Ytringsfriheten fastslår at alle skal ha lov til å ytre sine meninger gjennom ord og handling, så fremt det ikke går utover annet lovverk. Hvordan strider det mot konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang? Og kom igjen mann, at du sier det er like spennende som at jeg sier at man bør få lov til å bruke utenlandske flagg fordi sånn er det bare. Vennligst utdyp argumentene dine!

At min argumentasjon kjeder deg er irrelevant for debatten. Min oppgave så vidt jeg vet er ikke å underholde motstridende debattanter, men å argumentere for saken slik jeg ser det. I fare for igjen kjede deg, vil jeg påpeke at dette faktisk strider mot loven, per i dag. 17.mai-komiteen i Oslo sier nå klart fra at det er forbudt å vifte med andre lands flagg i barnetoget. Det er kun lov til å bruke det norske, det samiske og FN-flagget. Dette strider mot konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang da vi feirer Norge og landets grunnlov. Det blir da derfor relativt irrasjonelt og benytte et annet lands flagg i den sammenheng. Denne dagen dreier seg om nettopp dette og ikke politiske kampsaker. Majoriteten i Norge vil ikke innføre dette, det bør også de som mener noe annet respektere.

Andre flagg er ikke tillatt i barnetoget. Det er Norges nasjonaldag og Norges bursdagsfeiring. Både 17. mai komiteen og jeg mener det er viktig at alle som er bosatt i Norge, også de med minoritetsbakgrunn, blir bedre kjent med den norske kulturarven.
Hvis man ikke kan bære det norske flagget i toget på Norges nasjonaldag har man vel egentlig ikke så mye å gjøre i det toget. Mange blir provosert av ønsket om å vifte med andre lands flagg.
Dette er en dag nordmenn har kjempet for. Det er en selvstendighetsdag og en grunnlovsdag. Jeg synes det ville være for latterlig hvis mitt flagg skulle heises akkurat den 17. mai. Jeg har ikke bidratt med noe for denne dagen, sier Dehghan. Hun mener det vil være et helt feil signal om hennes datter på 14 skulle gå med et iransk flagg i barnetoget og ikke det norske.
Lenke til kommentar
I fare for igjen kjede deg, vil jeg påpeke at dette faktisk strider mot loven, per i dag. 17.mai-komiteen i Oslo sier nå klart fra at det er forbudt å vifte med andre lands flagg i barnetoget. Det er kun lov til å bruke det norske, det samiske og FN-flagget.

For ordens skyld: Hvilken lov er det dette strider mot?

Dette strider mot konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang da vi feirer Norge og landets grunnlov. Det blir da derfor relativt irrasjonelt og benytte et annet lands flagg i den sammenheng. Denne dagen dreier seg om nettopp dette og ikke politiske kampsaker.

Hvilke konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang er du sikter til? Hvordan har dette noe som helst med rasjonell tenkning å gjøre? At det strider mot etablerte konvensjoner er opplagt, men det vel er i så fall moralske konvensjoner og ikke logiske?

Majoriteten i Norge vil ikke innføre dette, det bør også de som mener noe annet respektere.

Er det noen av de som mener noe annet som har gitt uttrykk for at de ikke vil respektere det, da? Eller mener du at det å fremme forslag som flertallet ikke er enig i er et tegn på manglende respekt?

Geir :)

Lenke til kommentar
For ordens skyld: Hvilken lov er det dette strider mot?

Som jeg refererte til har komiteen uttalt at dette ikke er tillat. De har vel et grunnlag for å uttale dette?

Hvilke konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang er du sikter til? Hvordan har dette noe som helst med rasjonell tenkning å gjøre? At det strider mot etablerte konvensjoner er opplagt, men det vel er i så fall moralske konvensjoner og ikke logiske?

Mine! Jeg presiserte at dette var slik jeg så det. Mulig det ikke ble oppfattet at dette dreide seg om undertegnede, det er altså mine konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang dette strider imot. Er tydeligvis ikke alene om dette, da to av tre krever norsk flagg i barnetoget. Er undertegnede da helt på villspor? At de moralske og logiske utgangspunkt ikke kan dreie som samme sak, er ikke nødvendigvis rett.

Er det noen av de som mener noe annet som har gitt uttrykk for at de ikke vil respektere det, da? Eller mener du at det å fremme forslag som flertallet ikke er enig i er et tegn på manglende respekt?

Jeg aner en respektløshet fra enkelte debattanter i tråden. Kan selvsagt ha oppfattet feil? Å fremme et forslag i seg selv er selvsakt ikke respektløst.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Sjokkerende at 6 av 10 mener andre flagg enn det norske bør være forbudt på 17. mai.

Vi feirer Norges grunnlov. NORGES. Vi feirer at vi etter 434 år med dansk styre fikk vår egen, NORSKE grunnlov, skrevet av nordmenn som ville distansere seg fra andre land i takt med tidens nasjonale strømninger. Ved å vifte med svenske, amerikanske, russiske, pakistanske eller japanske flagg, er det et hån mot de forgåtte menn som skrev ned VÅR grunnlov som gjelder innen for NORGES grenser for NORDMENN og de som måtte befinne seg i NORGE.

Hva om mange amerikanske innflyttere veiver med Union Jack den 4. juli i USA? Det landet titusener av mennesker døde for å frigjøre seg fra? Det samme som om man skulle bruke danske flagg på 17. mai, eller alle andre ikke norske ellers samiske flagg.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar
Ved å vifte med svenske, amerikanske, russiske, pakistanske eller japanske flagg, er det et hån mot de forgåtte menn som skrev ned VÅR grunnlov som gjelder innen for NORGES grenser for NORDMENN og de som måtte befinne seg i NORGE.

Jeg vet det. Jeg sier ikke at jeg ikke synes det er teit å gå med Somalias flagg i 17. mai-toget. Men jeg ser ikke hvorfor det bør være ulovlig. Er det ikke nettopp friheten vi feirer?

Endret av bmoisa
Lenke til kommentar
Jeg vet det. Jeg sier ikke at jeg ikke synes det er teit å gå med Somalias flagg i 17. mai-toget. Men jeg ser ikke hvorfor det bør være ulovlig. Er det ikke nettopp friheten vi feirer?

Igjen, vi feirer Norges frihet fra de danske undertrykkerne som har stjålet og ødelagt mye av vår arv og vårt minne. Vi feier ikke somaliske verdier eller høydepunkter. Da denne dagen er så ubeskrivelig viktig for vår historie og utvikling, ser jeg det som en nødvendighet å huske på den, slik den i dag blir husket på gjennom 17. mai.

Da jeg er av den oppfatning at nasjonal arv og menneskers røtter er enormt viktig for utviklingen av enkeltmenneskers og folkegruppers identitet, synes jeg det er godt at regler finnes for å holde arven og minnet i hevd. I dette tilfellet det faktum at ingen andre enn norske og samiske flagg skal vises denne dagen. Respekt og lærdom av fortiden er viktig, men noen ganger trengs det regler og lover for å sørge for denne respekten.

Lenke til kommentar

Jaja, vi er helt enige om det meste, men jeg ønsker ikke å identifisere meg med et land som forbyr andre lands nasjonalflagg.

Sjokkerende at 112 vil ha andres flagg under nasjonaldagen til Norge.

Forskjell på å ønske og å ikke ønske å forby.

Endret av bmoisa
Lenke til kommentar
Som jeg refererte til har komiteen uttalt at dette ikke er tillat. De har vel et grunnlag for å uttale dette?

Jovisst. Men det er ikke en lov av den grunn. 17. mai-komiteen har ikke lovgivende myndighet.

Mine! Jeg presiserte at dette var slik jeg så det. Mulig det ikke ble oppfattet at dette dreide seg om undertegnede, det er altså mine konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang dette strider imot.

Ok. Da er jeg ikke sikker på om konvensjoner er det riktige ordet, siden det refererer til skikk og bruk.

Er tydeligvis ikke alene om dette, da to av tre krever norsk flagg i barnetoget. Er undertegnede da helt på villspor? At de moralske og logiske utgangspunkt ikke kan dreie som samme sak, er ikke nødvendigvis rett.

Jeg har ikke sagt at du er på villspor. Jeg spør bare om hvilke konvensjoner for logikk og rasjonalitet du refererte til. At du mener det er moralsk feil er greit, men at det ikke er logisk å ønske å tillate andre flagg må du nesten utdype.

Jeg aner en respektløshet fra enkelte debattanter i tråden. Kan selvsagt ha oppfattet feil? Å fremme et forslag i seg selv er selvsakt ikke respektløst.

Hvordan er de respektløse?

Geir :)

Lenke til kommentar
Jovisst. Men det er ikke en lov av den grunn. 17. mai-komiteen har ikke lovgivende myndighet.

Mener da de har lovgivende påvirkningskraft (om ikke myndighet) i denne saken? Finner ingen presise uttalelser på dette akkurat per nå.

Ok. Da er jeg ikke sikker på om konvensjoner er det riktige ordet, siden det refererer til skikk og bruk.

Man kan da også har personlige "konvensjoner" (for å flisespikke)?

Jeg har ikke sagt at du er på villspor. Jeg spør bare om hvilke konvensjoner for logikk og rasjonalitet du refererte til. At du mener det er moralsk feil er greit, men at det ikke er logisk å ønske å tillate andre flagg må du nesten utdype.

For meg er dette (som med andre debatter den siste tiden), en verdi og prinsipp debatt. For å bringe det ned på det banale; er det strengt tatt "logisk" og feire selvstendigheten til Norge med et flagg fra fes. Irak eller Iran? Jeg klarer ikke å tillate dette ovenfor meg selv. Det blir derfor heller ikke "logisk" å tillate dette. Å ønske gjør vi alle, de skal ikke opphøre. Om man bringer sine ønsker til samfunnet som krav og blir nedstemt kan enkelte bli flinkere til å innse at det blir med drømmen, for denne gang. Hvem vet om hundre år?

Hvordan er de respektløse?

Vil ikke kommentere enkeltbrukere, men registrerer en latterliggjøring og bagatellisering av meningsmotstandere. Gjelder også bruk av dårlig debattskikk, med enkelte uhøflige uttalelser blandet med sarkasme og spydighet. Det er etter mitt skjønn respektløst.

La oss alle påvirke debatten i en positiv retning.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Men skal du gjøre det ulovlig å gratulere Per på Pål sin bursdag?

Samtidig vil jeg anbefale:

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#...5425&ref=ts

Neinei.

http://www.facebook.com/group.php?gid=46865700312

Oslos ordfører har for lengst avkreftet dette 'forbudet'. Med halen mellom benene måtte også lederen av 17.-mai-komitéen innrømme det samme. Jeg er forundret over at ikke alle fikk med seg dette.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article345359.ece

Lenke til kommentar
er det strengt tatt "logisk" og feire selvstendigheten til Norge med et flagg fra fes. Irak eller Iran? (...) Det blir derfor heller ikke "logisk" å tillate dette.

Er det logisk å forby alt som er ulogisk?

Hvis man først skal forby utenlandske flagg, hvor er det da logisk å sette grensen? Skal utenlandske klesmerker forbys? Eller undertøy som ikke er rødt, hvitt og blått? Pins? Hodeplagg med andre nasjonalflagg? Sjørøveflagg? Hijab?

Endret av bmoisa
Lenke til kommentar
Oslos ordfører har for lengst avkreftet dette 'forbudet'. Med halen mellom benene måtte også lederen av 17.-mai-komitéen innrømme det samme. Jeg er forundret over at ikke alle fikk med seg dette.

Ble ikke Fabian Stang igjen overkjørt?

Er det logisk å forby alt som er ulogisk?

Har ikke utarbeidet noen klar definisjon på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...