Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

La meg igjen få referere til avstemningen, ikke bare her, men alle andre steder også. Majoriteten er tydeligvis enig med meg, og vel så det. At dere trakter etter en slags diplomatisk tilstand hvor nasjonale flaggs symbolikk blir abstrakt. Hvor enkeltpersoner selv velger hva de i stillhet vil formidle med flaggbæringen, får være deres sak. Dere om det.

La meg refere til de mange artiklene i Norges ledende aviser og de mange nyhetsoppslagene på tv hvor du og andre er blitt fortalt deres intensjon. Så du og andre har ikke lenger grunn til å misforstå dem. Man må være et særdeles uopplyst individ i Norge for ikke å ha fått med seg intensjonen når den tross alt er kringkastet i Norges største medier mer enn en gang.

Når den enorme mediedekningen ikke engang makter å få kunnskap og viten inn så er vel håpet ute? Da har man ikke lyst til å ta til seg grunnen, det passer seg vel bedre å lire av seg sine egne misoppfatning av situasjonen?

Det er også barnehagelærdom at et av nasjonalflaggets viktigste funksjoner er å vise tilhørighet. Det bør ikke komme som noen stor overraskelse på noen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La meg igjen få referere til avstemningen, ikke bare her, men alle andre steder også. Majoriteten er tydeligvis enig med meg, og vel så det. At dere trakter etter en slags diplomatisk tilstand hvor nasjonale flaggs symbolikk blir abstrakt. Hvor enkeltpersoner selv velger hva de i stillhet vil formidle med flaggbæringen, får være deres sak. Dere om det.

La meg igjen referere til at iflg en avstemming der det "smarte flertallet" bestemte så besluttet man å brenne G. Gallilei på bålet fordi han var i mindretall og så sinnsyk at han hevdet at jorden var rund. Å bruke flertallet som argumentasjon virker mot sin hensikt(...)

Er det ikke flertallet som bestemmer i et demokrati?

Jo. Dessverre (siden vettet statistisk er normalfordelt). Det opplyste eneveldet hadde gitt mer optimale løsninger :D

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

De får se å gi seg! Når skal dem stoppe?!

Nå er jeg offisiellt drittlei av dem utlendingene som kommer til Norge,

skitne og respektløse, og krever å omvende hele nasjonen til

et jalla-jalla land. Skal dem være pirkete kan dem ta turen tilbake til

deres hjemland.

Vi kan ikke omvende hele Norge bare fordi politikerne slipper inn hauger

med muslimer og andre ekstremister som klager på at hjemlandet er jævlig,

så dem kommer til oss for å leve uten krig, forsyne seg av skattepengene våre,

voldta damene våre, slepe inn bakterie-kjøtt, forgifte oss med kebab og nå skal dem til og med konvertere Norge til en muslimsk nasjon, hvor deres flagg skal bli heist på vår nasjonaldag, vi skal bære deres drakter, gifte oss med døtrene deres,

og deres hymner skal synges i stedet for våre gode gamle nasjonalsanger.

Hva skjer med verden i dag?!?

Lenke til kommentar
hvis folk skjønner hvorfor vi feirer 17 mai, skjønner de hvorfor det ikke skal brukes andres flag.

Haha, jeg hadde tenkt å si akkuratt det samme, bare at jeg ville si at viss man vet hvorfor vi feirer 17. Mai, skjønner man hvorfor folk skal få lov til å veive med akkuratt det flagget de vil, akkuratt når de vil! Vi feirer nasjonaldagen vår for å hedre grunnloven vår, en grunnlov som gjør oss til et fritt land med ytringsfrihet. Da passer det vel dårlig å hedre dette ved å innskrenke ytringsfriheten til norske stastborgere?

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i! Men jeg ar ingen rett til å kreve at andre mennesker også skal være enig i det, og et har ikke du heller. Viss folk har lyst til å gå i tog med rosa flagg på 17. Mai skal de slevfølgelig få lov til det. Vi lever da i et fritt land! Og det er jo nettopp det vi skal feire, så la oss ikke spotte de flotte herrer som skrev grunnloven ved å kaste en så viktig verdi som ytringsfrihet ut av vinduet på en dagen da vi sammen skal være glade for at vi er frie!

Lenke til kommentar

Det at en majoritet av befolkningen er motstander av ytringsfriheten i dette tilfellet gjør ikke det riktig å innskrenke ytringsfriheten etter min mening. Jeg er en stolt tilhenger av ytringsfriheten og mener det er en av e viktigeste byggeblokkene i det frie, demokratiske samfunnet vi har.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det være fristende og argumentere for at motstandere av dette også er motstandere av ytringsfriheten som helhet. Det er ikke tilfelle. Jeg er selv stor tilhenger av nevnte frihet. Er forsatt imot dette da det strider med alle konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det være fristende og argumentere for at motstandere av dette også er motstandere av ytringsfriheten som helhet. Det er ikke tilfelle. Jeg er selv stor tilhenger av nevnte frihet. Er forsatt imot dette da det strider med alle konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang.

Det var et ganske meningsløst innlegg. Du kan ikke bare komme med løse påstander uten å argumentere for det. Det er veldig kjeelig både for dem som argumneterer mot deg, og de som leser innleggene dine!

Hvordan går dette ikke mot ytringsfriheten? Ytringsfriheten fastslår at alle skal ha lov til å ytre sine meninger gjennom ord og handling, så fremt det ikke går utover annet lovverk. Når man veiver med et flagg som ikke er norsk på nasjonaldagen vår ytrer man en mening, en ganske kraftig en og. All logisk og rasjonell tankeang forteller meg derfor at forslaget om å gjøre det ulovlig å bruke andre flagg enn norske går utover ytringsfriheten.

Hvordan strider det mot konvensjoner for logisk og rasjonell tankegang? Og kom igjen mann, at du sier det er like spennende som at jeg sier at man bør få lov til å bruke utenlandske flagg fordi sånn er det bare. Vennligst utdyp argumentene dine!

Er jo Norge som skal feires, og ikke annet. Blir som å synge bursdagsanger til Per, når det er Pål som har bursdag.

Skal det vøre ulovlig å synge den bursdagssangen man vil? Skjønner ikke hvordan så mange mennesker plutselig argumenterer mot ytringsfrihet fordi "det er jo Norge som skal feires". Ja så feir Norge da, men ikke legg deg opp i hva andre feirer, det har du ingen rett til!

Lenke til kommentar
Er jo Norge som skal feires, og ikke annet. Blir som å synge bursdagsanger til Per, når det er Pål som har bursdag.

Så du kjenner deg støtt av det?

Jepp. Jeg løper ikke rundt å vifter med det norske flagg når de feirer sin dag, så da må jo de også kunne holde seg til det norske flagget på denne ene dagen i året.

Skal det vøre ulovlig å synge den bursdagssangen man vil? Skjønner ikke hvordan så mange mennesker plutselig argumenterer mot ytringsfrihet fordi "det er jo Norge som skal feires". Ja så feir Norge da, men ikke legg deg opp i hva andre feirer, det har du ingen rett til!

Det var vel snakk om å feire 17 mai, var det ikke? Så vidt jeg vet, er det en norsk dag, derav blir det feil å feire med andre flagg, like dumt som det blir å gratulere Per på Påls bursdag.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...