Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså, MGP er eit levande bevis på at det er mogleg å feire en nasjon ved å bruke eit annet flagg

Eh, hvis du tror det er de andre landene man er ute etter å heie på med sitt eget flagg tar du nok grundig feil. Man representerer sitt land, og heier på sitt land. Vil man utrykke at man heier på noen andre benytter man seg av det landets flagg. Riktge symboler er vesentlig i kommunikasjon.

Det får være grenser for å være diplomatisk.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Så 90% av salen roper til einkvar tid på Tom når det er Anni som opptrer? Den kjøper eg ikkje.

Jeg vet ikke med deg, men når jeg drar på Vålerengakamp, med Vålerengaskjerf, er det ikke for å heie på bortelaget.

17. maifeiringen og melodi grandprix er ikke sammenlignbart. Sistnevnte er en konkurranse hvor målet er å vinne over de andre. Men dette skjønner du selvsagt, og jeg regner med at det bare var en glipp fra din side.

Lenke til kommentar

Så du samanliknar ein fotballkamp med MGP? Det er to vidt forskjellige arrangementer. Eg trur rett og slett ikkje at lille deg har forstått motivasjonen bak flaggbruken som dei andre europeeerane har ;)

Eg såg showet, og la merke til Maria som sto der og vifta med flagget sitt da den russiske vinneren gjekk forbi. Hadde det vori noko annet enn ein hyllest til vinneren, ville ikkje Maria vori uskadd no. Men dette skjønner du sjølsagt, og eg rekner med at din logiske sans il komme att til sine fulle fem ein dag.

Lenke til kommentar
Så du samanliknar ein fotballkamp med MGP? Det er to vidt forskjellige arrangementer. Eg trur rett og slett ikkje at lille deg har forstått motivasjonen bak flaggbruken som dei andre europeeerane har ;)

Eg såg showet, og la merke til Maria som sto der og vifta med flagget sitt da den russiske vinneren gjekk forbi. Hadde det vori noko annet enn ein hyllest til vinneren, ville ikkje Maria vori uskadd no. Men dette skjønner du sjølsagt, og eg rekner med at din logiske sans il komme att til sine fulle fem ein dag.

Du kan ikke virkelig i fulle alvor mene å sammenligne en nasjonaldag med Melodi Grand Prix?

I så fall er det bare å pakke sammen hele denne tråden. Det er umulig å få til en ordentlig diskusjon når folk ikke skjønner DEN forskjellen engang.

Lenke til kommentar

Lille meg?

Og der er vel de fleste enige i at du burde melde deg ut av debatten. Skal du bare erte på deg folk kan du vel i grunn bare pakke sammen.

Nasjonaldagen og en musikkkonkurranse er ikke sammelignbart.

Lenke til kommentar

Haha, du klager på at man ikke kan sammenligne en fotballkamp og MGP, men så sammenligner du MGP og nasjonaldagen :roll: MGP og en fotballkamp er mer sammenlignbart fordi det er flere parter som "kjemper" mot hverandre..

Lenke til kommentar
Kvifor gjer dei det på MGP? Kvifor flagga Maria med norsk flagg da vinneren gjekk forbi ho?

For å signalisere at "her er norges deltager, heia norge" ...

Det er helt utrolig at folk tror at det å veive med et flagg brukes for å heie på et annet land. Vil man gjøre dette lager man et flagg som består av halvparten av de to landenes flagg.

Heier jeg på Norge vifter jeg med norsk flagg, heier jeg på Danmark veiver jeg med dansk. Vil jeg vise at "her er jeg, jeg er norsk, og heier på danmark, da veiver jeg med et hybridflagg av begge stater.

Lenke til kommentar
Kvifor gjer dei det på MGP? Kvifor flagga Maria med norsk flagg da vinneren gjekk forbi ho?

For å signalisere at "her er norges deltager, heia norge" ...

Det er helt utrolig at folk tror at det å veive med et flagg brukes for å heie på et annet land. Vil man gjøre dette lager man et flagg som består av halvparten av de to landenes flagg.

Nei, det er berre frekt og arrogant.

Ambassadøren til Noreg var også til stede under MPG, og vifta med det norske flagget da Danmark sang. Så ivrig at han blei nemnt av dei norske kommentatorane. Eg trur det var meint som ein positiv hilsen til Danmark, heller enn å seie at "blæh, Noreg er betre".

Dessuten trur eg atdet å dra ein sildesalat er veldig upopulært no som det ikkje ein gong er tolerert med andre flagg enn det norske på en dag der vi feirer friheit.

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar
Jeg tror det er "vi fra norge hilser deg!"

Bra! :yes:

Kva viss vi no overfører denne tolkningen til 17. Mai?

Men de har ikke tatt med flagget sitt for å gjøre det. De har det med for å heie på Norge. Var de der bare for å hilse/heie på de andre landene så hadde de ikke tatt med flagget.

Lenke til kommentar

@Great Aftabeh: Men hva er poenget? Hvilken funksjon tjener det?

Og hvilke symboler skal jeg benytte meg av hvis jeg vil vise at jeg feirer norge, og norge alene, på dets nasjonaldag?

Flagget er tydligvis ikke godt nok til å symbolisere det.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Det signaliserer som sagt: vi er frå land y, vi hilser/heier/gratulerer dykk i land x.

I MGP har dei med flagget for å primært heie på sitt eiget land, men også for å vise støtte til eit annet land. brorskapserklæring, hilsen, støtte osv.

På 17. Mai fungerer det da som ein hilsen, støtte, brorskapshilsen osv. altså, den primære funksjonen frå MGP er bytta ut.

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...