Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

I tilleg har dei ingen grunn til det, dei vil berre gjøre det på jævelskap eller at dei ikkje vil vere norske.

Jeg tror kanskje du hadde forandret mening hvis du forstod hvorfor folk gjorde det. Les f eks et tidligere innlegg i tråden om moren min, som i tillegg til å henge opp det norske (ikke latskap, altså) henger opp det amerikanske (som hun vurderte å ikke gjøre, fordi det ville provosert folk - altså ikke for å gjøre jævelskap). Hvis det er ingen av tingene du nevner som motiverer henne, så kan det se ut som det må være noe annet. Kanskje at hun vil vise at selv om vi er amerikanere så feirer vi dagen? At vi med flagget takker alle som har tatt oss imot og fått oss til å føle oss norske? Kanskje vi flagger fordi vi er stolt av å kunne bo i et fritt land, og i dette frie landet, på denne frie dagen, så viser vi at vi elsker landet like mye som våre norske naboer?

Uansett hva det er, så ligger det ihvertfall noe annet i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er halvt norsk og halvt mauritius, jeg går ikke med det mauritiuske flagget på 17 mai selvom det er halve av den jeg er. Hvorfor gjør jeg ikke det? Jo, fordi det ikke er meg vi skal feire, det er Norge! Skjønner ikke hva problemet er.. Det er Norge sin dag! Ja, vi elsker dette landet.. nok en gang!

Det er heilt greit at du ikkje vil gå i med det mauritiske flagget, men på 17. Mai feirer vi at Noreg fikk ein eigen grunnlov, og i den sås tår det at Noreg er eit fritt land med ytringsfriheit. Å gå med sitt eiget uttrykk på denne dagen er derfor ikkje noko annet enn ein hyllest til Noreg. Derfor ser eg det på som unaturlig at ein ikkje skal få bere det ubetydelig lille stykke tøy man har lyst til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Da kan vi med eit letta sukk avlyse den kulturelle invasjonen frå [grøss]utlandet[/grøss]

Nei, nei, nei. Vi må holde den gående i minst litt over et år til. Frp trenger jo hjelp til valgkampen til neste år! ;)

Lenke til kommentar

Det vi diskuterer er vel mer hypotetisk. Hvis mange starter å bruke utlandske flagg, skal vi da gjøre tiltak mot det og skal vi forby det. Jeg er ikke FRP-er, men ved å analysere konsekvensene forstår jeg at vi må gjøre noe hvis det blir for mange som bruker det. Skjønner egentlig ikke hvorfor det blir dratt frem nå, men det er et interesant spørsmål. Hadde det vært Frankrike som feiret på den måten, ville de ha sett mye flere utlandske flagg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Holy crap, skal vi bare stenge av denne debatten nå?

Jeg ser du ved flere anledninger har uttrykt misnøye med debatten, et lite tips, om du er lei av en tråd, så er det bare å holde seg unna den. Hvorfor skal den stenges i kraft av at enkeltpersoner er lei av den?

AtW

Vel, det er da så mye annet å bruke tiden på. Hva føler du at du har fått ut av de femti ekstra sidene med poster, i forhold til de forrige?

Gjør hva dere vil, jeg synes bare det er unødvendig. Denne debatten kommer uansett opp igjen til neste år.

Lenke til kommentar
Holy crap, skal vi bare stenge av denne debatten nå?

Jeg ser du ved flere anledninger har uttrykt misnøye med debatten, et lite tips, om du er lei av en tråd, så er det bare å holde seg unna den. Hvorfor skal den stenges i kraft av at enkeltpersoner er lei av den?

AtW

Vel, det er da så mye annet å bruke tiden på. Hva føler du at du har fått ut av de femti ekstra sidene med poster, i forhold til de forrige?

Gjør hva dere vil, jeg synes bare det er unødvendig. Denne debatten kommer uansett opp igjen til neste år.

Så bruk tiden din på noe annet da, og la de som synes det er greit å delta i denne tråden holde på. Så er alle fornøyde.

AtW

Lenke til kommentar
Det vi diskuterer er vel mer hypotetisk. Hvis mange starter å bruke utlandske flagg, skal vi da gjøre tiltak mot det og skal vi forby det. Jeg er ikke FRP-er, men ved å analysere konsekvensene forstår jeg at vi må gjøre noe hvis det blir for mange som bruker det. Skjønner egentlig ikke hvorfor det blir dratt frem nå, men det er et interesant spørsmål. Hadde det vært Frankrike som feiret på den måten, ville de ha sett mye flere utlandske flagg.

Eg skjønner ikkje kva som er så farleg med konsekvensane. Dei som vil bere norsk flagg får gjere det (majoriteten), og dei som vil si "god 17. mai frå England" får gjere det, uten at vi skal snu oss vekk eller gi stygge blikk når vi ser eit annet flagg. Franskmenn er vel eigentleg mykje strengere enn Nordmenn år det kjem til flagg? Dei skal jo vere "verdenseiner nummer ein" :p

Lenke til kommentar

Eg skjønner ikkje kva som er så farleg med konsekvensane. Dei som vil bere norsk flagg får gjere det (majoriteten), og dei som vil si "god 17. mai frå England" får gjere det, uten at vi skal snu oss vekk eller gi stygge blikk når vi ser eit annet flagg. Franskmenn er vel eigentleg mykje strengere enn Nordmenn år det kjem til flagg? Dei skal jo vere "verdenseiner nummer ein" :p

Legg merke til at dette er de negative konsekvensene av at mange bruker utlandske flagg, f.eks. 10% av alle flagg på 17 mai. Dette er ikke de negative konsekvensene av at 100 stykker bruker utlandske flagg.

1. Det fører til mer rasisme siden folk vil skylde på innvandre for å ha ødelagt 17 mai.

2. Det fører til mindre ytringsfrihet for de som har nære kontakter med de som bruker utlandske flagg og ønsker å bruke norsk flagg. Dette ligner litt på tapet av ytringsfriheten ved å tillate hijab. (Ikke tro at jeg ønsker å forby hijab)

3. Det fører til flere bruker det på grunn av punkt 2. og dette vil sannsynligvis føre til verre intergrering.

4. Vi feirer Norge, ikke noe annet land. Dermed er det ingen grunn for at de skulle bruke utlandske flagg.

Lenke til kommentar

Norge består ikke bare av nordmenn, hvorfor skulle kun nordmenn feires? Hvis vi først feirer landet slik det er, og ikke slik Vigrid vil ha det, hvorfor skulle vi ikke vi feiret alle landets innbyggere? Norge er ikke et konsept, det er et land med innbyggere, og landet er som det er gjennom flere tusen år med påvirkning fra nordmenn og utlendinger.

Lenke til kommentar
Norge består ikke bare av nordmenn, hvorfor skulle kun nordmenn feires? Hvis vi først feirer landet slik det er, og ikke slik Vigrid vil ha det, hvorfor skulle vi ikke vi feiret alle landets innbyggere? Norge er ikke et konsept, det er et land med innbyggere, og landet er som det er gjennom flere tusen år med påvirkning fra nordmenn og utlendinger.

Hvorfor skal Norge feires? Hadde du synes det var greit å dele bursdagsfeiringen din med 10 andre som ikke hadde bursdag, fordi at de andre likte dem bedre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...