Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/08/531879.html

DETTE mener jeg går for langt. Greit nok at de har like rettigheter ellers, men fy flate. Den NORSKE nasjonaldagen er NORSK. Jeg hadde blitt sint om jeg så andre flagg enn norske.

små flagg må jo være lov. faner og store flagg/ egne utenlandske "grupper" i toget er en helt an ting.

Jeg så en diger fane med norsk og fransk flagg i toget i Bergen, tror det var en slags "fransk-norsk vennskapsforening" eller noe i den dur, men skal ikke si det for sikkert, jeg så den mens jeg forsøkte å komme meg fra festplassen til torgallmenningen, med det milelange toget mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du meinar at nasjonaldagen er ein dag der ein kan vise kvar man kjem frå?

Eg trudde den var for å heidra Noreg.

Uansett kan dei vise kvar dei kjem frå på deira nasjonaldag.

I tilleg å legge ned nasjonaldagen fordi utlendingane ikkje kan vise kvar dei kjem frå er jo heilt latterligt.

Barnetog har sitt opphav at man blant annet viste sin tilhørighet. Det ble en periode forbudt (svenskekongen likte ikke å se nordmenn gjøre dette). Men så ble det lovlig igjen og det er friheten vår, våre demokratiske rettigheter og hva Norge er som feires (at vi faktisk fikk vår egen grunnlov). Å bære flagg er å vise sin tilhørighet (man kan ikke kverulere seg vekk fra at dette er intensjonen for veldig mange mennesker når de bærer et nasjonalflagg). Og nasjonaldagen kan bare legges ned for min egen del om vi skal bruke dagen til å nekte andre å vise sin tilhørighet bare fordi de ikke er norske. Det er i strid med selve grunnen til at vi fikk dagen i det hele tatt.

Et tragisk paradoks. Reguleringskåteri til å bli oppgitt av. At man blir snurt av å se en svenske feire grunnloven vår er et litt mer artig paradoks. Er som å lete etter en grunn til å bli snurt på :wee:

Koppen er halvfull for meg. For andre er den visst halvtom. Dette er ærlig talt ikke noe å bli snurt over, med mindre man ønsker å tillegge flaggbærerne en annen intensjon enn den de faktisk har. Men hvorfor skal man gjøre det? Smil og vær glad.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg denne debatten lyser av mangel på selvinnsikt. Det er de samme som klager over at muslimer protesterer pga. Muhammed-karikaturene, fordi de ser ikke hvorfor man skal helliggjøre en person, men når det kommer til nasjonaldagen, DA blir det baluba. Fordi flagget er jo "hellig"!

Lenke til kommentar

Forskjellen er at vi ikke blir helt koko i huet og slenger rundt oss med drapstrusler og annet tull.. Flagget er ett symbol på hva forfedrene kjempet for og at dette landet skal få beholde sin frihet som menn og kvinner har kjempet så hardt for. Respekt for fortid og fremtid..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Forskjellen er at vi ikke blir helt koko i huet og slenger rundt oss med drapstrusler og annet tull.. Flagget er ett symbol på hva forfedrene kjempet for og at dette landet skal få beholde sin frihet som menn og kvinner har kjempet så hardt for. Respekt for fortid og fremtid..

Da er det jo et paradoks at nordmenn nå bruker dagen som en unnskyldning til å innføre regulering av denne friheten. Det strider mot selve grunntanken for denne dagen :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå koblingen mellom "hva er vitsen med å gå med flagg?" og "det burde være forbudt å bære flagg". De to største problemene jeg har med folk som er imot utenlandske flagg er:

1. Hvorfor må du se poenget med noe for at det skal være lov? Du klarer sikkert å finne andre ting du ikke ser poenget med (tatoveringer, å drikke seg full, å kle seg ut som det motsatte kjønn, å forelske seg i en av det samme kjønn, å gå med emo/punker/gotherklær), som for deg virker totalt meningsløst, idiotisk, mot all hensikt og direkte tåpelig, men som man aldri ville drømt om å bannlyse eller nekte folk å gjøre, hvordan har denne saken blitt den ene man engasjerer seg for? Hvorfor er akkurat denne handlingen som du ikke forstår den som du vil nekte andre?

2. Hvorfor må det ha et poeng? Uavhengig av hvorvidt du mener det har et poeng eller ikke, så bor vi i et fritt land. Man har friheter andre land bare kan drømme om, hvorfor gjøre landet verre (mindre fritt) ved å nekte andre mennesker å gjøre det de vil? Vanligvis er det regjeringen som vil gjøre landet mindre fritt (alt fra fascisme til sosialisme til Homeland), men nå er det folket som vil begrense seg selv og sine egne muligheter. Det gjør meg litt trist.

edit: Når det gjelder respekt, så er det vel et paradoks å kreve det. Å kreve respekt er det motsatte av å fortjene respekt, og hvis man først skal respektere landet (noe enkelte tydeligvis mener man gjør ved å ha det norske flagget og ikke noe annet flagg) så burde det være frivillig. Ingen burde tvinges til å respektere noe, for da er det ikke lenger respekt - det er tvang. Tvang er forresten en av de fine tingene forfedrene våre kjempet for. Jeg lurer på om forfedrene, som kjempet for frihet, hadde satt pris på hvilke tvang vi snakker om å ta i bruk - hvilke friheter vi ønsker å fjerne i deres navn.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Reguleringskåthet. Orden burde komme inn i den norske ordboken.

Man trenger ikke like det, men man bør respektere våre rettigheter og respektere at alle skal ha rett til å bære det nasjonalflagget de selv føler seg komfortabel med. På hvilken dag som helst og spesielt dagen hvor vi feirer vår frihet og grunnlov :)

Det er lettere å svelge de som ikke liker det, men som ikke vil forby det, enn å svelge de som faktisk ønsker å innføre et forbud når det kommer til å bære et nasjonalflagg. Et forbud på selveste nasjonaldagen vår. Det oppfatter jeg som respektløst mot nesten alt nasjonaldagen står for. Vi må da ikke senke oss til et slikt nivå? Vi har jo ingenting å vinne ved å drive med slik regulering?

Lenke til kommentar

Finnes sikkert nordmenn som slenger drapstruslar etter deg dersom du bruker eit annnet flagg, feks "Vighrid" og "Norgespatriotene" (care skrivefeil), og det er dei tilsvarande gruppane i muslimske land som sørger for slik baluba. Eg trur ikkje forfedrane dine hadde vært stolte av deg viss du skal ødelegge all den friheten dei har bygd opp (og det er ikkje forfedrane deira heller). I det heile eit oppbruk argument du kjem med, som ikkje gjer noko annet enn å avsløre dine manglande kunnskaper for omverda.

Nokre døme

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar

Jaja, det ble nå ikke like mye rabalder som når dette flagget ble heist for over 100 år siden:

http://www.varden.no/article/20080516/NYHET/677069443/1001/_

Så en nyhetsreportasje fra Stavanger hvor det ikke bare var utenlandske flagg, men også ble grillet kebab. En innvandrer (muslim) gikk med bunad, men også med "det muslimske hodeplagg". Kulturell utvikling, kultur er jo alltid i utvikling og er ikke konstant.

For en tid tilbake var det også baluba da russ begynte å ta flagget på rumpa. Noe som var uhørt før. Så nå sitter de bokstavelig på det norske flagg, promper i det og trøkker det ned i driten.

Skal si det handler om mye følelser når det kommer til nasjonalflagg. Men la nå ikke følelsene ta over for det rasjonelle, ikke begynn og snakk om regulering og forbud på en dag ment å feire nettopp fraværet av slike reguleringer og forbud ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så du meinar at nasjonaldagen er ein dag der ein kan vise kvar man kjem frå?

Eg trudde den var for å heidra Noreg.

Uansett kan dei vise kvar dei kjem frå på deira nasjonaldag.

I tilleg å legge ned nasjonaldagen fordi utlendingane ikkje kan vise kvar dei kjem frå er jo heilt latterligt.

Barnetog har sitt opphav at man blant annet viste sin tilhørighet. Det ble en periode forbudt (svenskekongen likte ikke å se nordmenn gjøre dette). Men så ble det lovlig igjen og det er friheten vår, våre demokratiske rettigheter og hva Norge er som feires (at vi faktisk fikk vår egen grunnlov). Å bære flagg er å vise sin tilhørighet (man kan ikke kverulere seg vekk fra at dette er intensjonen for veldig mange mennesker når de bærer et nasjonalflagg). Og nasjonaldagen kan bare legges ned for min egen del om vi skal bruke dagen til å nekte andre å vise sin tilhørighet bare fordi de ikke er norske. Det er i strid med selve grunnen til at vi fikk dagen i det hele tatt.

Et tragisk paradoks. Reguleringskåteri til å bli oppgitt av. At man blir snurt av å se en svenske feire grunnloven vår er et litt mer artig paradoks. Er som å lete etter en grunn til å bli snurt på :wee:

Koppen er halvfull for meg. For andre er den visst halvtom. Dette er ærlig talt ikke noe å bli snurt over, med mindre man ønsker å tillegge flaggbærerne en annen intensjon enn den de faktisk har. Men hvorfor skal man gjøre det? Smil og vær glad.

Før var det slik du seie, men ikkje no.

Tida har endra seg.

Eg kan ærlig innrømme at eg er litt fransk og kasnkje Tysk, men eg går ikkje rundt med det Franske eller det Tyske flagget uansett....

Eg kjem aldri til å bere det Franske eller det Tyske flagget i 17. mai toget!

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Altså - når vi pratar om rasjonalitet - kva er greia med å ha ein så stor æresfrykt og helligjere eit lite stykke tøy? er ikkje slik tankegang forbeholdt muslimer? Folk må feie for eigen dør.

Det er symbolverdien. Flagget (for meg) symboliserer deler av min identitet. Jeg bærer flagg som jeg føler tilhørighet til. Om noen eksempelvis brenner flagget så oppfattes det fort som at man symboliserer sin forakt for landet. Nå er det irrasjonelt å være stolt av et land bare fordi man er født der, man må jo vurdere det utifra hva landet faktisk er. Men om man har denne stoltheten for landet og dets verdier, så blir man jo fort irritert om noen tar og spytter på symbolet for alt arbeidet som ligger bak.

Det er naturlig å få et følelsesmessig forhold til objekter. Det være seg tegningen som ungen din tegnet til deg, gifteringen din eller den første gaven man fikk fra sitt livs store kjærlighet. Det samme kan da gå for symbolet for Norge - Flagget. Er det irrasjonelt? Kanskje det. Men hva ville vi vært uten slike følelser? Kyniske maskiner?

Lenke til kommentar

Vil du nekte andre mennesker å gjøre alt du ikke kunne tenkt deg å gjøre, eller er det kun bæring av flagg? Jeg kan komme på et par tusen ting jeg aldri kunne tenkt meg å gjøre, men det faller meg ikke inn å klage på de som gjør det eller nekte dem å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vil du nekte andre mennesker å gjøre alt du ikke kunne tenkt deg å gjøre, eller er det kun bæring av flagg? Jeg kan komme på et par tusen ting jeg aldri kunne tenkt meg å gjøre, men det faller meg ikke inn å klage på de som gjør det eller nekte dem å gjøre det.

Ja, eg ville ha nekta dei det.

I tilleg har dei ingen grunn til det, dei vil berre gjøre det på jævelskap eller at dei ikkje vil vere norske.

Lenke til kommentar

I tilleg har dei ingen grunn til det, dei vil berre gjøre det på jævelskap eller at dei ikkje vil vere norske.

Du tilegner folk holdninger de ikke har her. Jeg vet om flere som bærer både utenlandske og norske flagg 17. mai, ingen av de gjør det hverken på jævelskap eller fordi de ikke vi være norske. Hva får deg til å tro det? Dette er folk som har bodd i landet i over 20 år, er gift med nordmenn, og er godt integrert på alle vis. De går i toget og roper hurra som alle andre. Jeg ser ingen dekning for å anta at folk har de negative holdningene du snakker om? Det har vært en gjennomgangssak i denne tråden at folk fabriker opp slik som det "det er bare negaive grunner til a de vil gå med andre flagg"

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er halvt Sveitsisk, og ser ingen grunn til at jeg ikke skal få bære det flagget hvis det er det jeg vil. Jeg føler at du (og en del andre her) har en følelse av at hvis noen skal bære andre flagg som kommer det bare til å bli Pakistanske flagg, og de vil bare gjøre det på trass og "jævelskap".

Vel, hvis jeg skulle bære det Sveitsiske flagget så ville ikke det være være "på jævelskap eller at jeg ikke vil være norsk", jeg er like norsk som deg, og jeg har bedre ting å gjøre enn å spre jævelskap. Jeg tror ikke at muslimene (ja selv om de er muslimer) bærer et annet flagg enn det norske for å spre jævelskap de heller, og mange av dem føler seg like norske som deg selv om de har et annet syn på noen ting.

Som nevnt tidligere, hvis man skulle forby alt man ikke skjønte vitsen med så hadde det blitt veldig mange ting som ville vært forbudt.

Lenke til kommentar

Jeg er halvt norsk og halvt mauritius, jeg går ikke med det mauritiuske flagget på 17 mai selvom det er halve av den jeg er. Hvorfor gjør jeg ikke det? Jo, fordi det ikke er meg vi skal feire, det er Norge! Skjønner ikke hva problemet er.. Det er Norge sin dag! Ja, vi elsker dette landet.. nok en gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...