Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg synes den var smart nok, men så er jo jeg en rallende idiot.

Snodig at en som har vært med så lenge ikke har lært mer ... :thumbup:

Tid er ikke en absolutt avgjørende faktor i alt. ;)

Du har rett! For noen tar det litt lengre tid. Akkurat det samme som at en hel kultur trenger slike debatter for å utvikle seg.

Lenke til kommentar
name='Vice' date='17/05-2008 : 12:32' post='11174803'
Og hva fornærmelse angår: Dersom noen kaller deg en idiot, mener du da at det er din egen skyld dersom du på noen som helst måte finner dette provoserende eller fornærmende?

Ja.

Dersom du hadde kalt meg idiot hadde det vært en hedersbetegnelse da jeg på ingen måte vil bli assossiert med at du syns jeg er smart. Det er ikke fornærmende for meg å bli kalt idiot i denne flaggsaken av feks deg. Hvordan jeg velger å ta dine utsagn ligger selvsagt hos meg.

Hehe, vel ingen fare for at assosisjonen "smart" skal bli hengt på deg av verken meg eller andre på grunnlag av slike poster. :thumbup:

Takk :thumbup:

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg får pakke dem inn i plast, men det hjelper vel ikke når man har begått så grove forbrytelser.

Hæ! Du tror vel ikke at vi gode nordmenn ikke kan finne opp noen lumske plastetende fjols på sidelinjen av denne debatten?

Dette er snakk om å beskytte vår særegne og for andre enn oss den kulturen som sier NEI til samarbeid, JA når det gavner oss, og KANSKJE når noen andre enn oss selv finner opp "nøkkelen" for produksjon av ekte grøt.

Lenke til kommentar
Trist at man begynner å endre på slike tradisjoner fordi enkelte vil bestemme hva andre skal få lov til å gjøre.

Når ble et overveldende flertall av den norske befolkning redusert til "enkelte som vil bestemme". :hmm:

Kanskje feil ord å bruke, kjenner ikke til statistikken for hvem som ønsker at folk skal få gjøre som de vil og hvem som vil styre hva folk skal gjøre, jeg bare antok (kanskje optimistisk) at folk flest ikke var typen til å nekte andre å feire slik de vil.

Lenke til kommentar
Jeg får pakke dem inn i plast, men det hjelper vel ikke når man har begått så grove forbrytelser.

Hæ! Du tror vel ikke at vi gode nordmenn ikke kan finne opp noen lumske plastetende fjols på sidelinjen av denne debatten?

:wee:

Hva synes forresten flertallet (som tross alt alltid har rett) om de som ikke går med bunad? Er det også et muslimsk angrep på Norge og mangel på respekt for Henrik Wergeland og de andre Eidsvollmennen ( :nei: )? Det representerer tross alt Norge i all sin prakt, og det blir som å gå i en bursdag i genser når bursdagsbarnet har skjorte. :hmm:

Lenke til kommentar
Trist at man begynner å endre på slike tradisjoner fordi enkelte vil bestemme hva andre skal få lov til å gjøre.

Når ble et overveldende flertall av den norske befolkning redusert til "enkelte som vil bestemme". :hmm:

Kanskje feil ord å bruke, kjenner ikke til statistikken for hvem som ønsker at folk skal få gjøre som de vil og hvem som vil styre hva folk skal gjøre, jeg bare antok (kanskje optimistisk) at folk flest ikke var typen til å nekte andre å feire slik de vil.

Ja, det var optimistisk. Et stort flertall er nemlig i mot å gå med utenlandkse fflagg i toget. Rett og slett fordi de/jeg ikke ser poenget. Det finnes ikke gode npok argumenter på hvorfor man skal kunne gå med det pakistanske flagget i toget...

Lenke til kommentar

No er 17. Mai toga over, og eg har enno ikkje sett eit utanlansk flagg. Slik som denne diskusjonen har utvikla seg hadde eg forventa ein mobb med innvandrarar som kom springane opp Karl Johans gate veivende med pakistanske flagg for å kiddnappe kongen og erklere Noreg for pakistansk. :scared:;)

Lenke til kommentar
Moren min, som er 100% norsk men som har levd en del år i USA, har alltid hengt opp amerikanske og norske flagg om hverandre i dag. Denne gangen, derimot, var hun litt redd for å gjøre det. Det hadde vært så mye snakk om hva man burde få lov til og hva man ikke burde få lov til å gjøre, og hun er ikke særlig politisk av seg, så hun ville ikke fornærme noen. Jeg måtte overtale henne til å la det amerikanske flagget henge ved siden av det norske, slik det alltid hadde gjort. Trist at man begynner å endre på slike tradisjoner fordi enkelte vil bestemme hva andre skal få lov til å gjøre.

En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at alle de årene vi hadde det amerikanske og det norske flagget vaiende i USA den 4. juli, så tenkte folk ikke over det. Kanskje på tide at vi innser at Norge for nordmenn ikke er hvordan verden fungerer i 2008.

Helt enig.

Jeg synes at det å henge to flagg fra to forskjellige nasjoner ved siden av hverandre gir en flott symbolisme :)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Ja, det var optimistisk. Et stort flertall er nemlig i mot å gå med utenlandkse fflagg i toget. Rett og slett fordi de/jeg ikke ser poenget. Det finnes ikke gode npok argumenter på hvorfor man skal kunne gå med det pakistanske flagget i toget...

Hvorfor svarer ikke du eller andre på det som spørres om / er saken?

Det er forskjell på om det finnes grunner til å gå med andre flagg (eller pakistanske som tydeligvis er samlebetegnelsen på andre flagg) og på om man vil forby det.

Lenke til kommentar
Moren min, som er 100% norsk men som har levd en del år i USA, har alltid hengt opp amerikanske og norske flagg om hverandre i dag. Denne gangen, derimot, var hun litt redd for å gjøre det. Det hadde vært så mye snakk om hva man burde få lov til og hva man ikke burde få lov til å gjøre, og hun er ikke særlig politisk av seg, så hun ville ikke fornærme noen. Jeg måtte overtale henne til å la det amerikanske flagget henge ved siden av det norske, slik det alltid hadde gjort. Trist at man begynner å endre på slike tradisjoner fordi enkelte vil bestemme hva andre skal få lov til å gjøre.

En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at alle de årene vi hadde det amerikanske og det norske flagget vaiende i USA den 4. juli, så tenkte folk ikke over det. Kanskje på tide at vi innser at Norge for nordmenn ikke er hvordan verden fungerer i 2008.

Trist å lese, det er flaut at Norge går i den retning at man begynner å skjemmes over å vise sin identitet på en dag alle oppfordres til å gjøre det. Farmoren min hadde alltid svensk flagg fremme hvert år på 17. mai og jeg er nesten glad hun ikke lever i dag til å lese småligheten som nå eksisterer. Hun ofret så mye for Norge under krigen, rent personlig finner jeg det utrolig trist at det finnes mennesker som mener hun burde blitt nektet å vise hvor hun kom fra. Og jeg finner det frekt at noen vil tillegge henne intensjonen at hun feiret Sverige, noe som overhodet ikke var tilfellet. Hun var stolt av å komme fra Sverige og hun var stolt over å feire nasjonaldagen vår. Jeg har vanskelig for å forstå at noen vil gå så til de grader inn for å misforstå henne og likesinnede og fortsetter å misforstå dem selv etter at de er gjort oppmerksom på intensjonen.

Det er trist at vår nasjonaldag nå er blitt en dag hvor vi har borgere som er redde for å bære flagg som viser deres tilhørighet. Fortsetter det slik så burde hele 17. mai bare legges ned, for da er hele dagen ødelagt. Man har ødelagt hensikten med dagen og barnetoget. Men jeg er sterk i troen på at dette ikke vil forsterke seg i fremtiden :)

Det er også trist at folk går i strupen på hverandre i en diskusjon som har utspring i vår nasjonaldag. La nå oss feire grunnloven på fredelig vis folkens, det samme kan vi vel klare på nett?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Helt enig.

Jeg synes at det å henge to flagg fra to forskjellige nasjoner ved siden av hverandre gir en flott symbolisme :)

Eg hadd aldri hengt opp det norske flagg på den amerikanske nasjonaldagen.

Det har ikkje noko med nasjonaldagen å gjør.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Trist å lese, det er flaut at Norge går i den retning at man begynner å skjemmes over å vise sin identitet på en dag alle oppfordres til å gjøre det. Farmoren min hadde alltid svensk flagg fremme hvert år på 17. mai og jeg er nesten glad hun ikke lever i dag til å lese småligheten som nå eksisterer. Hun ofret så mye for Norge under krigen, rent personlig finner jeg det utrolig trist at det finnes mennesker som mener hun burde blitt nektet å vise hvor hun kom fra. Og jeg finner det frekt at noen vil tillegge henne intensjonen at hun feiret Sverige, noe som overhodet ikke var tilfellet. Hun var stolt av å komme fra Sverige og hun var stolt over å feire nasjonaldagen vår. Jeg har vanskelig for å forstå at noen vil gå så til de grader inn for å misforstå henne og likesinnede og fortsetter å misforstå dem selv etter at de er gjort oppmerksom på intensjonen.

Det er trist at vår nasjonaldag nå er blitt en dag hvor vi har borgere som er redde for å bære flagg som viser deres tilhørighet. Fortsetter det slik så burde hele 17. mai bare legges ned, for da er hele dagen ødelagt. Man har ødelagt hensikten med dagen og barnetoget. Men jeg er sterk i troen på at dette ikke vil forsterke seg i fremtiden :)

Det er også trist at folk går i strupen på hverandre i en diskusjon som har utspring i vår nasjonaldag. La nå oss feire grunnloven på fredelig vis folkens, det samme kan vi vel klare på nett?

Så du meinar at nasjonaldagen er ein dag der ein kan vise kvar man kjem frå?

Eg trudde den var for å heidra Noreg.

Uansett kan dei vise kvar dei kjem frå på deira nasjonaldag.

I tilleg å legge ned nasjonaldagen fordi utlendingane ikkje kan vise kvar dei kjem frå er jo heilt latterligt.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/08/531879.html

DETTE mener jeg går for langt. Greit nok at de har like rettigheter ellers, men fy flate. Den NORSKE nasjonaldagen er NORSK. Jeg hadde blitt sint om jeg så andre flagg enn norske.

små flagg må jo være lov. faner og store flagg/ egne utenlandske "grupper" i toget er en helt an ting.

men herre gud vi har vel ikke så lite selvtillit at vi lir sint vist noen har et annet flagg?

evt. kan det jo gå ann å ha sløfer i steden for flagg(utenlandske).

det viktigeste er at det er det norske flagget som dominerer. vi kan ikke har grønne, gule eller lå deler midt i toget. ikke på slutten heller for den del.. men spredt litt rundt så er det greit.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...