Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Takk for oppklaringen da har du hvertfall klart å slå opp ordet selv, omsider. :)

Hehe, så du måtte sjekke det opp selv før du postet?

Tja, teknisk sett så sjekket jeg ordet før jeg postet ja. Det er riktig nok salig mange år siden jeg gjorde det, men helt klart oppstod hendelsen før i tid i forhold til da jeg postet...:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heist et samisk og et norsk flagg på flaggstanga i hagen, siden dette er på sørlandet er det nok uvanlig. At jeg har fornærmet et helt folkeslag klarer ikke jeg (eller naboene så vidt jeg vet) å se. Om dette er forbudt eller ei vet jeg ikke og det bryr jeg meg strengt tatt ikke om heller. Dette er første gang jeg flagger, så noe godt kommer det jo ut av dette her. Gratulerer med dagen.

Lenke til kommentar
At jeg har fornærmet et helt folkeslag klarer ikke jeg (eller naboene så vidt jeg vet) å se.

Hvordan hadde du forventet at dette evt. skulle komme til syne? At du fikk juling? At du ble spyttet på, slengt skjellsord til? I et annet land, kunne det nok vært slik, men her i Norge kommer det neppe til syne uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
At jeg har fornærmet et helt folkeslag klarer ikke jeg (eller naboene så vidt jeg vet) å se.

Nei, du har såklart fornærmet to folkeslag. :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du forventet at dette evt. skulle komme til syne? At du fikk juling? At du ble spyttet på, slengt skjellsord til? I et annet land, kunne det nok vært slik, men her i Norge kommer det neppe til syne uansett.

Ok, da får jeg ta ned det norske og se om det hjelper

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vakkert! Sjekk opp ordet "ytringsfrihet", når du likevel er i researchhjørnet!

Takk for tipset, men igjen må jeg nok skuffe deg med å si at du er salig mange år for sent ute. :)

ytringsfrihet ~s|frihet rett til å uttale seg fritt, men ikke injurierende, om forhold av offentlig interesse

På tide å gjenta siden det er så mange år siden!?

Hva er injurierende ved å flagge, selv med et annet lands flagg?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva du mener, men for å gjøre et forsøk på å tolke dine gåtefulle utsagn: Mener du at at enkelte er nødt til å fornærme et helt folkslag for å kunne realisere sin egen selvrespekt???

Nå vet du like godt som meg at "et helt folkeslag" ikke blir fornærmet. Med mindre man lever i en boble eller mener at kun de som blir fornærmet er nordmenn. Samme argumentet ble for ordens skyld benyttet for å forby Muhammed-karikaturene.

Når du taler så høyt om ignoranse så regner jeg med at du hverken ignorerer intensjonen de som bærer annet flagg oppgir, ei heller ignorerer det at det faktisk er en god del mennesker i ditt "folkeslag" som ikke blir fornærmet, ei heller ignorerer de historiske fakta om at flertallet i et folkeslag ofte er helt på jordet.

04.10.21.Democracy-X.gif

Gratulerer med dagen, nå skal jeg dytte i meg spekeskinke :)

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men igjen må jeg nok skuffe deg med å si at du er salig mange år for sent ute. :)

ytringsfrihet ~s|frihet rett til å uttale seg fritt, men ikke injurierende, om forhold av offentlig interesse

Hmm, definisjonen så faktisk mistenkelig lik ut slik jeg husket den, men takk uansett. Ellers kan jeg vel bare referere til bla.a. denne tråden og spørreundersøkelser, hva ditt siste sprørsmål gjelder. Et flagg er et meget sterkt symbol. Men som jeg har sagt en håndfull ganger i tråden: Riktig tid og riktig sted er alfa-omega for dine handlinger.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i Oslo by, og det er med glede jeg kan konstatere at andre flagg en det norske uteble nesten fullstendig. Minoritetene både bar og bar ikke flagg, begge er selvsagt respektert. Det er godt å se at folk har sunn fornuft, og respekt for Norge og det norske på denne ene dagen.

Nå kan endorfinene igjen pumpe med fri flyt rundt i mine årer. Ja vi elsker dette landet!

Gratulerer med dagen, alle sammen :!:

Lenke til kommentar
Nå vet du like godt som meg at "et helt folkeslag" ikke blir fornærmet. Med mindre man lever i en boble eller mener at kun de som blir fornærmet er nordmenn. Samme argumentet ble for ordens skyld benyttet for å forby Muhammed-karikaturene.

Nå skal jeg ikke være bastant, men slik jeg husker det var det minst 2/3 av befolkningen som mente at utenlandsk flagging ikke sømmet seg på 17. mai. Om tallet mitt er feil der så rett meg gjerne der. Og hva Muhammed karikatur angår: Velg riktig tid og riktig sted for dine handlinger: Jeg går ikke inn i muslimers helligste og vifter med karikaturer opp i ansiktet på dem. Uansett hvor viktig dette måtte være for å "realisere min selvrespekt"

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hmm, definisjonen så faktisk mistenkelig lik ut slik jeg husket den, men takk uansett. Ellers kan jeg vel bare referere til bla.a. denne tråden og spørreundersøkelser, hva ditt siste sprørsmål gjelder. Et flagg er et meget sterkt symbol. Men som jeg har sagt en håndfull ganger i tråden: Riktig tid og riktig sted er alfa-omega for dine handlinger.

Riktig tid og sted kan gjelde som en god skikk og bruk-regel, som dekker "vanlige" forhold, men når det kommer til sterke verdier så må kanskje den regelen vike? Eller hva tror du?

Lenke til kommentar
Riktig tid og sted kan gjelde som en god skikk og bruk-regel, som dekker "vanlige" forhold, men når det kommer til sterke verdier så må kanskje den regelen vike? Eller hva tror du?

Nå er vel 17.mai i høyeste grad en dag som er basert på tradisjoner og gammel skikk og bruk da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå skal jeg ikke være bastant, men slik jeg husker det var det minst 2/3 av befolkningen som mente at utenlandsk flagging ikke sømmet seg på 17. mai. Om tallet mitt er feil der så rett meg gjerne der. Og hva Muhammed karikatur angår: Velg riktig tid og riktig sted for dine handlinger: Jeg går ikke inn i muslimers helligste og vifter med karikaturer opp i ansiktet på dem. Uansett hvor viktig dette måtte være for å "realisere min selvrespekt"

Hvordan i alle dager kan du sammenligne karikaturene med flagging på 17 Mai?

Hvis nasjonalfølelsen er å sammenligne med religiøst vanvidd, så blir jeg enda mere skeptisk til "fundamentalister".

Nå er vel 17.mai i høyeste grad en dag som er basert på tradisjoner og gammel skikk og bruk da?

Og nasjonalfølelse er en verdi!?

Lenke til kommentar
Da har jeg vært i Oslo by, og det er med glede jeg kan konstatere at andre flagg en det norske uteble nesten fullstendig. Minoritetene både bar og bar ikke flagg, begge er selvsagt respektert. Det er godt å se at folk har sunn fornuft, og respekt for Norge og det norske på denne ene dagen.

Nå kan endorfinene igjen pumpe med fri flyt rundt i mine årer. Ja vi elsker dette landet!

Gratulerer med dagen, alle sammen :!:

Sunn fornuft måles ikke i antall norske flagg, men i om andre er forbudt eller ikke. Hvis du trodde andre flagg enn det norske ville sette stort preg på 17.mai må du ha vært den eneste. Jeg er nesten bekymret for at du måtte sjekke.

Lenke til kommentar

Hvis nasjonalfølelsen er å sammenligne med religiøst vanvidd, så blir jeg enda mere skeptisk til "fundamentalister".

Du misforstår det illustrerte konseptet med den faktisk beskrevne handling. Men dog, skal innrømme at det finnes sikkert mange "skikk og bruk" regler som kan fermstå som religiøse: Det "bare er slik" og det finnes ingen egentlig rasjonell forklaring bak dem lenger. Selv om det ikke finnes noen rasjonell grunn bak muhammed-vanviddet, ser jeg det ikke som noe mål å fornærme tilhengere mest mulig, bare fordi jeg vil "realisere min selvrespekt".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du misforstår det illustrerte konseptet med den faktisk beskrevne handling. Men dog, skal innrømme at det finnes sikkert mange "skikk og bruk" regler som kan fermstå som religiøse: Det "bare er slik" og det finnes ingen egentlig rasjonell forklaring bak dem lenger. Selv om det ikke finnes noen rasjonell grunn bak muhammed-vanviddet, ser jeg det ikke som noe mål å fornærme tilhengere mest mulig, bare fordi jeg vil "realisere min selvrespekt".

Hva får deg til å tro at noens intensjoner er å fornærme andre, og hvem sitt problem er nå det?

Lenke til kommentar

Det er skuffende at du kan vise til "2/3 av befolkningen" og selv med denne kunnskapen klarte å prestere formuleringen "et helt folkeslag". Du ignorerte til og med egen kunnskap der. Paradokset er at du taler om ignoranse.

Kan ikke se at jeg fikk svar på om du vedkjenner eller ignorerer intensjonen som blir oppgitt av de som bærer et annet nasjonalflagg.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at noens intensjoner er å fornærme andre, og hvem sitt problem er nå det?

Det er ikke alltid snakk om å ha intensjoner om å fornærme. Jeg har fornærmet folk mange ganger uten intensjon. Men ved neste møte vet jeg hvertfall hva som fornærmer og unngår selvsagt de mest fornærmende utsagn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...