Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Blir det bråk hvis jeg tar med meg dette:

Ja er du gal, da ser det ut som du går litt respektløst med skjult agenda i påls bursdag selv om du ble invitert i pers bursdag, delvis som deg selv og delvis som autorisert bursdagsdeltager og synger et vers til han, et vers til per og et vers til deg selv. Du risikerer at noen forbyr det og knekker halve flagget ditt, din muslimske mørkemann.

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror heller det er noe i denne duren:

Signalerer at han/hun kommer fra land X og feirer Norges nasjonaldag.

Men å feire en nasjonaldag med en annen stats fremste nasjonalsymbol går ikke, uansett hva motivet måtte være. Akkurat på samme måte som at en ikke kan synge bursdagsangen for Frode med Kamilla som det nevnte navnet i sangen.

Flagget viser hvilken stat som feires, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Uansett hva enn motivet skal være, vil nok de som tar med et ikke-norsk flagg ha et eller annet motiv som betyr noe for demselv.

Mener de at det er riktig å bruke sitt hjemlands flagg til å feire 17. mai, hvem er da vi som skal dømme hvorvidt dette er riktig eller ei? Å vise til logiske regler (norsk nasjonaldag -> norske flagg) blir fånyttes så lenge enkeltindividers følelser/emosjoner vedr. flaggbruk ikke følger logikk.

Det at jeg føler og mener at det å feire 17. mai med "The Jolly Roger" er riktig og en fin gest til Norge vil mest sannsynlig oppfattes som feil sett gjennom flertallets perspektiv, men hvorfor skal flertallets perspektiv gjelde for meg? Får jeg ikke lov til å ha mine egne oppfatninger om hvordan jeg mener at jeg skal hedre Norge ved flaggbruk? Jo, det er nettopp det jeg får lov til! Alle andre kan mene akkurat hva de vil om min mening/praksis, men de kan ikke forby min mening/praksis fordi de, som flertall, er uenige med meg.

Ytringsfriheten som vi priser så høyt i denne delen av verden hadde raskt blitt en saga blott hvis flertallet skulle ha bestemt hva som skulle ha vært lov og ikke ved feiring av nasjonaldagen.

Nasjonalistene som bedyrer bruk av kun det norske flagget under feiringen av 17. mai skjønner ikke at dette ikke er et spørsmål om logikk, men et spørsmål om meninger/følelser.

Lenke til kommentar

Frihet til å velge er svært viktig, men med frihet kommer ansvar. En del av dette ansvaret går ut på å kunne vurdere i hvilke situasjoner man bør gjøre hva, uavhengig av rettigheter.

Ved å velge å ikke benytte min rett til å velge et hvilket som helst flagg, på en dag som 17. mai, viser jeg respekt for det flertallet som har sterke følelser overfor det symbolet som det norske flagget er.

Bare for å forsterke poenget ditt, J-core; det er vist flere enn nasjonalistene som må skjønne at dette ikke bare er et spørsmål om logikk, men snarere om dype meninger og følelser.

Med frihet kommer ansvar og dersom individet ikke klarer å etterfølge ansvaret ender man opp med regler og lover som demper denne friheten. Et konkret eksempel på dette er å bryte roen i det offentlige rom (litt usikker på korrekt ordlyd her). Gjennom ytringsfriheten har jeg rett til å ytre mine meninger, være seg relgiøse eller politiske, men dersom jeg står på et torg og hyler og skriker om verdens undergang er det stor sannsynlig het for at noen etter hvert vil kontakte politiet som vil komme å fjærne meg fra åstedet. Hvorfor? Jo fordi jeg ikke har klart å uføre min rettighet og samtidig etterkomme denne rettigheten i en balanse med respekt for andre rundt meg.

En hvilken som helst handling bør vurderes ut i fra respekt. Man har rett til å gjøre valget, men dersom man velger å foreta en handling som kan virke krenkende på en (større) gruppe, må man også være forbredt på at denne gruppen oppfatter dette som en aktiv demonstrasjon.

Kardemommeloven ble nevnt tidlig i tråden. Da ble den nevnt i forbinnelse med at ma n skulle kunne velg et vilket som helst flagg da dette ikke skader andre. Å ikke vise respekt for andre menneskers følelser, selom man synes de er tåpelig og overdrevet, er ikke å være "grei og snill".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skal på en høflig og veloppdragen måte bære mine to flagg i dag. Hvis jeg ser noen som sliter med sine følelser så skal jeg også respektere disse så mye at jeg lar de være deres eget ansvar.

God 17 Mai!

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det var vel du som kom med kommentaren? Så ja? Hva er problemet?

Sorry! Jeg forfulgte bare egen tankerekke og trodde at du gav et tilsvar på "åpningsposten" min.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg vet ikke helt hva du mener, men for å gjøre et forsøk på å tolke dine gåtefulle utsagn: Mener du at at enkelte er nødt til å fornærme et helt folkslag for å kunne realisere sin egen selvrespekt???

Nei, så klart ikke! Hvordan i det huleste klarer du å misforstå enkle ord? Hvorfor tolke noe? Hva med å kun lese det som skrives?

Jeg snakker om at hvis man ikke setter pris på seg selv, inkludert sitt opphav, så har man ikke de beste forutsetninger for å respektere fullt ut sine medmennesker.

Lenke til kommentar

Allerede sett et svensk flagg i dag. Var fint det. Så ikke ut som noen reagerte. Men det var vel fordi de rundt ikke prøvde å til det ekstreme prøve å misoppfatte intensjonen til jentungen. Hun er nå med og feirer vår nasjonaldag. Som seg selv. Gratulerer med dagen sa hun også, på klingende svensk.

Men selvfølgelig vil det være de som vil servere henne en stor stråmann ved å bevisst misforstå hennes bruk av flagg. Dem om det, de bør ta såpass ansvar at de kan prestere å se at deres misforståelser ikke er fakta. Vil man gjøre sitt ytterste til å sutre fordi man bare må tillegge dem en annen intensjon så får de takke seg selv for smilet som måtte visne.

Jeg håper folk i hvert fall kan prøve å gjøre sitt for å misforstå hverandre litt mindre. Slapp av og nyt nå dagen!

Gratulerer med dagen! :)

birthday.gif

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva du mener, men for å gjøre et forsøk på å tolke dine gåtefulle utsagn: Mener du at at enkelte er nødt til å fornærme et helt folkslag for å kunne realisere sin egen selvrespekt???

Nei, så klart ikke! Hvordan i det huleste klarer du å misforstå enkle ord? Hvorfor tolke noe? Hva med å kun lese det som skrives?

Jeg snakker om at hvis man ikke setter pris på seg selv, inkludert sitt opphav, så har man ikke de beste forutsetninger for å respektere fullt ut sine medmennesker.

Jepp, men dersom du øsnker at folk skal lese det du skriver så ikke kom med gåtefulle one-liners. Men mine antagninger var jo riktige: Du sier at du er avhengig av å fornærme et helt folk på deres nasjonaldag for å kunne respektere deg selv. :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jepp, men dersom du øsnker at folk skal lese det du skriver så ikke kom med gåtefulle one-liners. Men mine antagninger var jo riktige: Du sier at du er avhengig av å fornærme et helt folk på deres nasjonaldag for å kunne respektere deg selv. :shrug:

La gå da! Du får nytre ditt selvbedrag i fred for forstyrrende oppklarende fakta fra denne kanten.

Ha en fortsatt fargerik 17 Mai!

:fun:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og du får feire i ignoranse idag. :)

Fortsett så gjerne å hamre inn spikerne i egen likkiste! Det er et vakkert skue.

ignoranse ignor|an'se -n (fra lat., se *ignorere) uvitenhet
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Takk for oppklaringen da har du hvertfall klart å slå opp ordet selv, omsider. :)

Hehe, så du måtte sjekke det opp selv før du postet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...