Gå til innhold

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Nei, det blir som om Per har bursdag og så går du dit selv om du har en annen hudfarge enn han.

LOL?

Herrejemini. Hvorfor blander du inn hudfarge i diskusjonen?

Du påtvinger andre rasistiske meninger bare fordi du

selv mener du sitter med den riktige liberale holdningen?

Alle andre er rasister i dine øyne eller?

Jeg nevner ikke rasisme med et eneste ord, men det er tydelig at du følte deg truffet av et eller annet jeg skrev. Hva er rasistisk ved å skrive at en person med hudfarge A går i bursdagen til en person med hudfarge B?

Jeg kommenterte en "bursdagsanalogi" med å foreslå en annen "bursdagsanalogi";

Ikke-norsk flagg vs. "ikke-norsk" hudfarge.

Det rasistiske elementet i denne saken må vel eventuelt være å tillegge folk som går med ikke-norske flagg på 17.mai, meninger de ikke har.

Men, nå er det bare 24 timer til Al-Qaeda angriper Norge med dusinvis av ikke-norske flagg. (Jeg regner med at våre styrker i Afghanistan vet å svare på angrepet med minst like mange, og sannsynligvis større, norske flagg.) Den som har størst flagg vinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det blir som om Per har bursdag og så går du dit selv om du har en annen hudfarge enn han.

LOL?

Herrejemini. Hvorfor blander du inn hudfarge i diskusjonen?

Du påtvinger andre rasistiske meninger bare fordi du

selv mener du sitter med den riktige liberale holdningen?

Alle andre er rasister i dine øyne eller?

Jeg nevner ikke rasisme med et eneste ord, men det er tydelig at du følte deg truffet av et eller annet jeg skrev. Hva er rasistisk ved å skrive at en person med hudfarge A går i bursdagen til en person med hudfarge B?

Jeg kommenterte en "bursdagsanalogi" med å foreslå en annen "bursdagsanalogi";

Ikke-norsk flagg vs. "ikke-norsk" hudfarge.

Det rasistiske elementet i denne saken må vel eventuelt være å tillegge folk som går med ikke-norske flagg på 17.mai, meninger de ikke har.

Men, nå er det bare 24 timer til Al-Qaeda angriper Norge med dusinvis av ikke-norske flagg. (Jeg regner med at våre styrker i Afghanistan vet å svare på angrepet med minst like mange, og sannsynligvis større, norske flagg.) Den som har størst flagg vinner.

Uhm, om du ikke har rasisme i tankene, hva var da poenget med å nevne hudfarge om jeg tør spørre?

Lenke til kommentar

17 er den Norske nasjonaldagen. Da feires det selvsagt med norske flagg. Vil du ikke feire norge, går du ikke med flagg i det heletatt, du trekker ikke opp ditt hjemlands flagg..

17 mai er for norge, de andre landene har sin egen dag. Da kan man feire med disse andre flaggene.

Ærlig talt ser jeg ikke problemet her. Det tror jeg heller ikke flereparten av innvandrerene som vistnok? skal ønske å ha sine egne flagg i toget gjør heller. Alle jeg har snakket med mener det er en selvfølge at det er norske flagg som vaier på 17 mai.. Tror dette er en problemstilling som først og fremst er diktet opp av media.

Forøvrig: hvor pokker kommer FN flagget inn i bildet her egentlig?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Uhm, om du ikke har rasisme i tankene, hva var da poenget med å nevne hudfarge om jeg tør spørre?

A) Noen møter opp på 17.mai med et ikke-norsk flagg.

Det ikke-norske flagget er forskjellig fra det norske.

B) En person med hudfarge A går i bursdagen til en person med hudfarge B.

De to personene har forskjellig hudfarge.

Jeg ser ikke noe problem i at en person med hudfarge A feirer bursdagen til en person med hudfarge B.

Jeg ser heller ikke noe problem med at noen tar med seg et ikke-norsk flagg på 17.mai.

Poenget mitt har ikke noe med rasisme å gjøre; det har med mangfold og toleranse å gjøre.

Jeg tolker ikke bruk av ikke-norske flagg på 17.mai som en respektløs hån mot Norge, det norske folk, Dovre & Eidsvoll og alt det derre der.

Lenke til kommentar

Hudfargeeksempelet er ekstremt dårlig ettersom en person med en annen hudfarge som går i en bursdag ikke nødvendigvis fremmet ett annet synspunkt enn persoen som har bursdag. De er begge der for å feire personen som har bursdag.

Men en person som drar frem ett ikke-norsk flagg på 17. Mai gjør hva?

Lenke til kommentar
Tror dette er en problemstilling som først og fremst er diktet opp av media.

Nei, det er ikke media som har "diktet" dette opp, men derimot er dette ett utrykt ønske ifra Norsk Innvandrerforum der den muslimske mørkemannen Athar Ali er leder.

Man kan jo spekulere i hans motiver, ett er nå iallefall sikkert, disse muslimske mørkemennene liker ikke det norske flagg pga korset.

Hudfargeeksempelet er ekstremt dårlig ettersom en person med en annen hudfarge som går i en bursdag ikke nødvendigvis fremmet ett annet synspunkt enn persoen som har bursdag. De er begge der for å feire personen som har bursdag.

Du har helt rett;)

Men det duger godt til å antyde at rasisme;)

Lenke til kommentar
Ærlig talt ser jeg ikke problemet her. Det tror jeg heller ikke flereparten av innvandrerene som vistnok? skal ønske å ha sine egne flagg i toget gjør heller. Alle jeg har snakket med mener det er en selvfølge at det er norske flagg som vaier på 17 mai.. Tror dette er en problemstilling som først og fremst er diktet opp av media.

Å, jeg tror ikke media skal ha "æren" for at det fortsatt er liv i "den døde hesten" her i forumet, i hvert fall.

Jeg er enig i det meste av det du skriver. Det hele startet med et teit forslag fra Norsk Innvandrerforum (eller noe sånt), og blåste seg opp til en parodi da 17.mai-komiteen i Oslo bruste med fjærene og skrek opp om "forbud mot ikke-norske flagg". Hadde de holdt kjeft hadde forslaget mest sannsynlig blitt glemt med en gang. (Men, neeeida.)

Jeg tror vi trygt kan regne med å se et "Norge i rødt, hvitt og blått" (made in China) i 17.mai-togene i morgen. Om en eller annen "fargeklatt" av et flagg skule dukke opp innimellom, så tviler jeg sterkt på at det vil gjøre store skader på den norske folkesjelen.

Lenke til kommentar
Men en person som drar frem ett ikke-norsk flagg på 17. Mai gjør hva?

Protesterer mot 17.mai?

Håner de gamle som har bygget landet?

Konspirerer mot den norske stat?

Kommuniserer med andre terrorister?

Jeg tror heller det er noe i denne duren:

Signalerer at han/hun kommer fra land X og feirer Norges nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

nebrewfoz,

Du ser ærlig talt ikke forskjellen mellom å komme som du er, og å drasse rundt et flagg? Din hudfarge er en del av hvem du er - et lands flagg er ikke det. Du kan godt være fra et annet land, men flagget representerer landet - ikke deg.

Er tross alt derfor man går med norsk flagg på 17. mai, fordi det er et symbol på staten Norge, som ble oppført med grunnloven - you know, den vi feirer på 17. mai.

Bursdagseksempelet har jeg trukket frem tidligere i debatten, men da på følgende måte:

Å gå med et annet lands flagg på 17. mai er som å dukke opp i et bursdagsselskap og synge bursdagssangen til deg selv. Er ikke særlig mye respekt i det, gitt.

Lenke til kommentar
Bursdagseksempelet har jeg trukket frem tidligere i debatten, men da på følgende måte:

Å gå med et annet lands flagg på 17. mai er som å dukke opp i et bursdagsselskap og synge bursdagssangen til deg selv. Er ikke særlig mye respekt i det, gitt.

Hvis det hadde vært snakk om å synge andre lands nasjonalsanger på 17.mai, da hadde jeg vært enig med deg. Med det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om et visuelt uttrykk, noe man kan oppfatte med synssansen. Derfor synes jeg eksempelet mitt med ulike hudfarger (vs. ulike flagg) var bedre enn ditt.

Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man bare kan kreve av andre.

Lenke til kommentar
Du ser ærlig talt ikke forskjellen mellom å komme som du er, og å drasse rundt et flagg? Din hudfarge er en del av hvem du er - et lands flagg er ikke det. Du kan godt være fra et annet land, men flagget representerer landet - ikke deg.

Dette er din mening - jeg deler den ikke 100%. Nordmenn på ulike idrettsarangementer i utlandet kan vel heller ikke sies å være på oppdrag fra Norge når de står der og vifter med sine norske flagg. Noen gjør det for å vise hvor de kommer fra andre for å vise hvem de heier på. Derfor ser man også ofte folk med to (eller flere) flagg på stanga si. Det finnes regler for flagging fra offentlige bygninger, men ikke for privatpersoner. Ikke ennå, i hvert fall.

Forøvrig har akkurat dette om hva flagget representerer vært grundig diskutert tidligere i tråden, så her pløyer vi vel nypløyd mark igjen ...

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært snakk om å synge andre lands nasjonalsanger på 17.mai, da hadde jeg vært enig med deg. Med det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om et visuelt uttrykk, noe man kan oppfatte med synssansen. Derfor synes jeg eksempelet mitt med ulike hudfarger (vs. ulike flagg) var bedre enn ditt.

Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe man bare kan kreve av andre.

Det er samme prinsipp, begge deler blir like idiotisk. Synge iranske sanger og vaie med det pakistanske flagget. Ser ikke meningen med noen av delene. Hvis Oslos innvandrere hadde valgt å ha en stor feiring på deres nasjonaldag, ville dere møtt opp (hvis dere skulle møtt opp) med norske flagg?

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Hvis Oslos innvandrere hadde valgt å ha en stor feiring på deres nasjonaldag, ville dere møtt opp (hvis dere skulle møtt opp) med norske flagg?

Nei, men du skal ikke se bort fra at noen av innvandrerne ville ha gjort det. Noen ville kanskje ha hatt med seg to flagg; ett norsk og ett fra landet hvis nasjonaldag ble feiret. Som på en måte å symbolisere: "jeg er den jeg er, jeg er preget av den kulturen der jeg finner mine røtter, men jeg lever og bor i Norge nå".

Jeg har ikke gått med flagg på 17.mai siden jeg gikk på skolen, jeg. Voksen-togene har så lett for å bli dominert av den norske "bunadsmafiaen" som har så forutinntatte meninger om hvordan alt skal være, at hele moroa forsvinner. (Og så lurer jeg på om jeg er allergisk mot hornmusikk - jeg hørte noen strofer fra et øvende orkester som krysset en gate her i nærheten, og etter det har det klødd som besatt i det ene øyet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...