Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Fordi man ikke gjør befolkningen lykkelig av å vilkårlig forby "poengløse akiviteter".

Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske. [ 84 ] [19.76%]

Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske. [ 78 ] [18.35%]

Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai. [ 254 ] [59.76%]

Vet ikke/ingen formening. [ 9 ] [2.12%]

Så vidt jeg kan se så vil flertallet av befolkningen forby denne "poengløse aktiviteten" :roll:

Flertallet her inne vil vel forby det ja. Og i fare for å virke arrogant, så tror jeg mange av befolkningen ikke klarer å forutsi om de blir lykkeligere av et slikt forbud på en god måte. Problemet er ikke så stort om man kun holder seg til denne ene tingen, men det setter en bekymringsverdig presedens.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pølser eller ikke; vi pleier å spise spekemat på 17. mai. :)

nebrewfoz: det er da ingen her som har sagt at de som har annen hudfarge ikke får lov til å være med på feiringen, men det er jo litt ålreit om bursdagsbarnet(Per) er den som får oppmerksomheten og ikke Ola, bare fordi han er ny i gata. Ola skal selvsagt få være med på feiringa hvis han vil det, men han kan være høflig nok til å la Per få lov til å være midtpunkt.

Et eksempel jeg synes er greit nok å trekke over til nasjonaldagen.

Lenke til kommentar
Akkurat på dette punktet er jeg veldig prinsippiell, for jeg vil helst ha norske flagg på norges grunnlovsdag.

Nettopp. Hvorfor skulle man ville noe annet? Ingen andre land har noen tilhørighet til denne dagen, så hvorfor er det så fordømt viktig at det skal "være lov"?

Fordi man ikke gjør befolkningen lykkelig av å vilkårlig forby "poengløse akiviteter".

AtW

Jeg tror nesten ikke det jeg leser her.. Du mener altså at en tradisjon, som 17.mai, det å feire Norges grunnlov, vår nasjonaldag som "poengløs aktivitet"? Altså, hadde flagget vært helt hvitt og uten noen form for betydning så ja, da hadde det selvfølgelig vært en poengløs aktivitet. Men slik er det ikke. Det Norske flagg representerer Norge som en nasjon. Derfor veiver vi med nettopp, det Norske flagg, for å feire vår nasjonaldag. Dersom det hadde vært en poengløs aktivitet så skulle så absolutt hele verden kunnet veive med flagget sitt. Men slik er det ikke. Det er en markering av Norges fødselsdag. Dersom du mener dette er en poengløs aktivitet, så deg om det, men slike tradisjoner må vi ta vare på dersom vi skal i hele tatt føle oss som en nasjon. Og derfor kan man ikke veive med andres flagg på denne dagen, i Norge, sammen med Norske flagg!

Ja, og mange veiver med norsk flagg også. Spørsmålet er om man skal forby den minst vanlige (og i noens øyne mest poengløse) aktiviteten av de to. Alle spiser ikke pølser, alle veiver ikke med norsk flagg.

AtW

Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Dersom ingen i hele Norge hadde veivet med flagget så hadde uansett flagget hatt sin betydning. Det er vår logo, vårt emblem, på vår nasjonaldag! Om det veives med flagget eller om flagget er heist opp i en flaggstang har ingen betydelig forskjell. Vi viser frem flagget vårt, noe som Norge som nasjon aldri vil slutte med. Da kunne vi liksågodt fjerne det Norske flagg i hele tatt og heller ha et hvitt et, eller ingenting for den saks skyld..

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Å snakke om et lovfestet forbud er selvsagt uaktuelt, det går som mange bruker som et argument, utover ytringsfriheten. Imidlertid må det være mulig å lage en bestemmelse om at klassearrangerte 17. maitog, kun praktiseres med norske flagg.

Det blir det samme som at det i noen barneskoler ikke er lov å "sægge", eller å gå med utfordrende klær og sminke.

Da vil kun personer som representerer seg selv, og ikke den norske skolen, ha anledning til å benytte seg av et annet flagg. Da tror jeg problemet blir heller lite. Et par utenlandske flagg her og der vil nok kun bli sett rart på, og har man litt folkeskikk vet man nok bedre neste gang.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nå er det to dager igjen til 17-mai kan vi ikke slutte å diskutere dette nå?!

Nei, hvorfor det?

Vi diskuterer viktige prinsipper!

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, hvorfor det?

Joda, og alle vet hva undertegnede mener om denne saken, men nå må vi begynne å glede oss til å spise is og pølser :)

Du har for en gangs skyld bittelitt grann rett, og jeg må jo få strøket mine to forskjellige flagg ... :new_woot:

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor det?

Joda, og alle vet hva undertegnede mener om denne saken, men nå må vi begynne å glede oss til å spise is og pølser :)

Du har for en gangs skyld bittelitt grann rett, og jeg må jo få strøket mine to forskjellige flagg ... :new_woot:

WoHooo :tease:

Lenke til kommentar
Akkurat på dette punktet er jeg veldig prinsippiell, for jeg vil helst ha norske flagg på norges grunnlovsdag.

Nettopp. Hvorfor skulle man ville noe annet? Ingen andre land har noen tilhørighet til denne dagen, så hvorfor er det så fordømt viktig at det skal "være lov"?

AtW

Jeg tror nesten ikke det jeg leser her.. Du mener altså at en tradisjon, som 17.mai, det å feire Norges grunnlov, vår nasjonaldag som "poengløs aktivitet"? Altså, hadde flagget vært helt hvitt og uten noen form for betydning så ja, da hadde det selvfølgelig vært en poengløs aktivitet. Men slik er det ikke. Det Norske flagg representerer Norge som en nasjon. Derfor veiver vi med nettopp, det Norske flagg, for å feire vår nasjonaldag. Dersom det hadde vært en poengløs aktivitet så skulle så absolutt hele verden kunnet veive med flagget sitt. Men slik er det ikke. Det er en markering av Norges fødselsdag. Dersom du mener dette er en poengløs aktivitet, så deg om det, men slike tradisjoner må vi ta vare på dersom vi skal i hele tatt føle oss som en nasjon. Og derfor kan man ikke veive med andres flagg på denne dagen, i Norge, sammen med Norske flagg!

Ja, og mange veiver med norsk flagg også. Spørsmålet er om man skal forby den minst vanlige (og i noens øyne mest poengløse) aktiviteten av de to. Alle spiser ikke pølser, alle veiver ikke med norsk flagg.

AtW

Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Dersom ingen i hele Norge hadde veivet med flagget så hadde uansett flagget hatt sin betydning. Det er vår logo, vårt emblem, på vår nasjonaldag! Om det veives med flagget eller om flagget er heist opp i en flaggstang har ingen betydelig forskjell. Vi viser frem flagget vårt, noe som Norge som nasjon aldri vil slutte med. Da kunne vi liksågodt fjerne det Norske flagg i hele tatt og heller ha et hvitt et, eller ingenting for den saks skyld..

Jeg forslår du leser det jeg svarer på og mitt svar en gang til. Da vil du antakelig se at den "poengløse aktiviteten" det er snakk om er å veive et utenlandsk flagg. Uansett er det irrelevant å henge seg opp i hva jeg mener er poengløst og ikke, poenget er at jeg mener at en oppfattet poengløshet ikke er noe argument for å forby noe.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til i ditt siste avsnitt? Mange bruker flagget, og det har en betydning, hva så? Jeg har aldri argumentert for at folk skal slutte med det. Det eneste jeg sa var at ikke alle veiver med norsk flagg. Det betyr ikke at man bør forby andre flagg. (det minst vanlige)

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vil dere si at denne debatten handler om etikk? Sitter med en overdue innlevering i religion ... Litt keen på å bruke en del av argumentene vi har kommet med.

Jeg har liit vanskeligheter med å se at denne debatten handler om etikk ...!?

For meg handler den om patriotisme, nasjonalfølelse, personlig frihet og ytringsfrihet.

Og kanskje nordmenns sykelige fobi for at "noen" ikke skal synes vi er så fortreffelige som vår rikdom tilsier.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke like godt bare droppe 17. mai som det er kjent for i dag, også kaller vi den "Den store verdensdagen"!!?..

Birger :)

Jeg mener det er veldig undertrykkende å nekte noen å bære et hvilken som helst flagg. Minner litt om Nazi-Tyskland egentlig.

På ingen måte. Det er norges nasjonaldag, ikke Iran, Irak eller India for den saks skyld.

Birger :)

Lenke til kommentar
Vil dere si at denne debatten handler om etikk? Sitter med en overdue innlevering i religion ... Litt keen på å bruke en del av argumentene vi har kommet med.

Jeg har liit vanskeligheter med å se at denne debatten handler om etikk ...!?

For meg handler den om patriotisme, nasjonalfølelse, personlig frihet og ytringsfrihet.

Og kanskje nordmenns sykelige fobi for at "noen" ikke skal synes vi er så fortreffelige som vår rikdom tilsier.

Hm, vet ikke om jeg er helt ening. Jeg skjønner ta dte er i grenseland, men noen av dere hevder jo at det er disse menneskenes rett å kunne bære det flagget de ønsker, vi mener det motsatte. Vi sier det er respektløst og dumt, dere at det er en fin måte å kunne vise hvem man er. Altså et moralsk spørsmål, følgelig etikk?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Egen hypotese er at disse motstanderne til alminnelig frihet for alle, ville tillatt at det stod en vaskekte amerikaner og flagget med både vårt og sitt flagg. Ja, de ville sikkert følt seg veldig stolte over en slik storligen aksept.

"Næ, se der! Der står det en Amerikaner med et norsk flagg!! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...