Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vil ha utenlandske flagg på 17. Mai

Flaggbruk 17. mai  

644 stemmer

1. 1. Mener du mennesker selv skal få velge hvilket flagg de vil gå med på 17. mai?

• Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske.
      128
    • Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske.
      109
    • Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai.
      394
    • Vet ikke/ingen formening.
      13

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser dette saken er det største problemet for folk som ikke ønsker andre flagg på 17. Mai at de mener det viser en disrespekt for nasjonen og de verdier den står for. Jeg kan til dels være enig med dette argumentet, men vi må ikke være så trangsynte at vi skriker opp om forbud hver gang vi ser noe vi ikke liker, og da særlig om noe så følelsesladd som flagg. Her i Norge roser vi demokratiet og ytringsfriheten opp i skyene. Å forby flagg, som faktisk er en særs kraftig ytring, vil da være et dobbeltmoralsk valg som nasjonen ikke er tjent med. Å påpeke at et ønske om å bruke andre flag er et tegn på at de er mistilpasset i det norske samfunnet. Jeg mener dette er en forvrengning av sannheten da bare det at du ønsker å delta på 17. Mai er et tegn på at du føler deg svært Norsk uansett hvilket flagg du bruker.

Edit: Da snek Cybbe inn en kort post, mens jeg skrev, som får meg til å virke som en etterdilter på ytringsfriheten. Vet ikke om jeg skal takke deg for å forstå det eller bli litt sur.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil du løse opp den norske stat til fordel for en fristat hvor alle kulturer kan florere fritt og hedre sin opprinnelige tilhørlighet?

var et fornuftig innlegg i en avstemming om man skal forby andre flagg enn det norske 17 mai? Hvis du syns det var fornuftig syns jeg at mor nille er en stein.

Hvofor var ikke det ett fornuftig argument i denne debatten?

Det er høyst relevant da en stor del av de etnisk norske i denne debatten som faktisk ønsker flere flagg båret i det norske 17 mai toget faktisk ønsker dette pga de ikke ønsker feks nasjonale grenser å nasjoner.

Det ultraliberalistiske utopia.

Tja, jeg gjetter på at ingen av debattante som er etnisk norske her ønsker å løse opp den norske stat. Du hevder at en stor del gjør det. Kanskje du har en god grunn til å hevde det som jeg ikke har fått med meg? Uansett klarer jeg ikke se at dette argumentet har noe å gjøre med om man vil forby andre flagg enn det norske på 17 mai som jo er saken (avstemmingen). Hvis du hinter til at jeg mener at alle burde ha en medfødt immigrajonsrett til hvor som helst så er det rett, det betyr ikke å løse opp den norske stat.

PS tenk så mange "utopiaer" vi har oppnådd de siste 200 år, hvem skulle trodd det? De er sikkert oppnådd pga de konservative som gjør ting som i går og mener det de mente i går? I går begynte det en Kineser hos oss som er plukket ut som 1 av 2000 Kinesiske traineesøkere. Vi konverserer på engelsk og han har allerede kommet med tekniske og markedsmessige forbedringsforslag med mye hold i. De gamle sørlendingene som startet bedriften ville snudd seg i graven over denne utopiaen. Nei, dette går over styr gitt.

Lenke til kommentar

Enkelte debattanter ser ut til å ha latt seg rive med, og har over flere innlegg gått mer på person enn sak, og det kan man bare stoppe med, først som sist.

Burde ikke være nødvendig å påpeke det, men en gang i blant må man altså det. Fem innlegg fjernet.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, da det er off-topic. Tilbakemeldinger, eller eventuelle spørsmål, på eller om moderering skal som alltid tas over PM.)

Lenke til kommentar
Påpek heller andre mangler som går på sak og ikke person.

Ok, å sammenlikne flagsaken med den fiktive ffolkeavstemingen din er en åpenbar stråmann, og et klasseeksempel på dårlig argumentasjon, Du oopkonstruerer et sinnsykt scenario som ingen andre enn deg selv har vært i nærheten av, og prøver å framstille det som om det er koblet til den "andre sidens" synspunkter på en eller annen måte. Det er både mangefull og forsøplende argumentasjon.

AtW

Så du tok det bokstavelig? Beklager, min feil.

Hva er du du prøver å si? At det var ironi? Det haromenerer isåfall dårlig med dine tidligere innlegg. Eller er det slik at du bare synes det er gøy å presentere dårlige argumenter? Og du forventer at folk ikke skal ta argumentene dine seriøst?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har sett både gode og dårlige argumenter både for og imot utenlandske flagg på 17. mai, men jeg mener som mange har sagt tidligere... at det er litt som å feire sin egen bursdag på en annens bursdag.

Jeg synes det er noe respektløst av innvandrere og bruke sitt hjemlands flagg på NORGES nasjonaldag, vil ikke latt det ødelegge noe om jeg hadde sett et, og hvis , som noen her skriver du går og knekker flaggene dems på grunn av det, er det DU og ingen andre som ødelegger dagen!

Jeg ville heller ikke bruke Norges flagg i et annet land på deres nasjonaldag, men hvis for eksempel amerikanerne syntes det er greit at nordmenn bruker norske flagg der 4 Juli har jeg ikke noe imot det, men jeg tror ikke jeg ville gjort det selv... :hmm:;)

Lenke til kommentar

Hvofor var ikke det ett fornuftig argument i denne debatten?

Det er høyst relevant da en stor del av de etnisk norske i denne debatten som faktisk ønsker flere flagg båret i det norske 17 mai toget faktisk ønsker dette pga de ikke ønsker feks nasjonale grenser å nasjoner.

Tja, jeg gjetter på at ingen av debattante som er etnisk norske her ønsker å løse opp den norske stat. Du hevder at en stor del gjør det.

Det må gå ann å si nordmann fremfor etnisk norsk som høres så merkelig ut. En spade er en spade, ingen vits i å kludre det til.

Lenke til kommentar

For det første; jeg er ikke for et forbud, men jeg er for en debat slik at alle får se hva slags forhold flere har til denne saken. en debat gjør at folk gir mer ettertanke til sitt valg og hvordan det påvirker andre.

Mange her kommer stadig tilbake til at det blir feil å ikke kunne bære valgfritt flagg på 17. mai da det er nettopp denne dagen vi feirer vår mulighet til å gjøre egene valg. Dette er jeg ikke enig i. For meg har 17. mai alltid stått for selvstendigheten til nasjonen Norge. Vi feirer en selvstendig og entydig nasjon som ikke kan overstyres av andre nasjoner. Feiringen er jo lagt til den dagen vi som nasjon hadde et lovverk som var selvbestemt uten å være overstyrt av andre stadsledere. Denne feiringen gjøres ved å bære det symbolet som viser at vi er samlet i én uavhengig enhet, nemmelig det norske flagget.

17. mai er det nærmeste vi i Norge kommer til flaggets dag. Flagget symboliserer nasjonen og en egen dag til å feire dette symbolet er en måte å si at man er stolt av å være uavhengig av andre styresmakter. Det hadde da virkelig ikke falt meg inn å heise det norske flagget på svenske flaggans dag dersom jeg bodde i Sverige.

Og selvom forandringer er vel og bra er heller ikke tradisjoner å kjimse av. Jeg vil heller oppfordre andre nasjonaliteter i norge til å markere sine nasjonale dager, i stede for å aktivt endre den norske.

Lenke til kommentar

Uansett om vi snakker om "frihet til å gjøre hva vi måtte ville" osvosv, så kommer vi ikke utenom det enkle faktum at 17.mai i 1814 ble Norges grunnlov stiftet. Derfor flagger vi med Norsk flagg. Hvorfor skal man da veive med et flagg fra et annet land på akkurat denne dagen? Hvorfor skal en annen nasjon feire at Norges grunnlov ble stiftet for lenge lenge siden? Skal vi begynne å feire 4.Juli og veive med Norske flagg også? Eller 6.Juni? Hva er poenget? Fordi at "man skal ha friheten til det"? Det blir uansett helt latterlig dumt å bare trumpe gjennom noe sånt bare fordi man er så sinnsykt sta. Det har uansett hvordan man ser på det null poeng.

Det er ingen grunn for en annen nasjon å feire at vår grunnlov ble stiftet! Hvorfor skal i hele tatt noen ville gjøre det??

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Uansett om vi snakker om "frihet til å gjøre hva vi måtte ville" osvosv, så kommer vi ikke utenom det enkle faktum at 17.mai i 1814 ble Norges grunnlov stiftet. Derfor flagger vi med Norsk flagg. Hvorfor skal man da veive med et flagg fra et annet land på akkurat denne dagen? Hvorfor skal en annen nasjon feire at Norges grunnlov ble stiftet for lenge lenge siden? Skal vi begynne å feire 4.Juli og veive med Norske flagg også? Eller 6.Juni? Hva er poenget? Fordi at "man skal ha friheten til det"? Det blir uansett helt latterlig dumt å bare trumpe gjennom noe sånt bare fordi man er så sinnsykt sta. Det har uansett hvordan man ser på det null poeng.

Det er ingen grunn for en annen nasjon å feire at vår grunnlov ble stiftet! Hvorfor skal i hele tatt noen ville gjøre det??

Hvorfor skal man spise pølser på denne dagen istedet for norsk bondekost? Hva er poenget? Hvorfor skal man gå rundt i en stygg kjeledress, hva er poenget?

AtW

Lenke til kommentar
Det må gå ann å si nordmann fremfor etnisk norsk som høres så merkelig ut. En spade er en spade, ingen vits i å kludre det til.

Hvis du mener nordmann og etnisk norsk er det samme: Vil da folk med innvandringsbakgrunn aldri bli norske? Selv om de er født og oppvokst her? Eller si har to generasjoner bak seg i Norge? Tre, fire...?

Geir :)

Genetisk sett, vil de aldri bli "norske". Så klart vil de bli det etisk/levemåte-messig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man spise pølser på denne dagen istedet for norsk bondekost? Hva er poenget? Hvorfor skal man gå rundt i en stygg kjeledress, hva er poenget?

AtW

Hva er poenget ditt? Pølser spiser man jo rett som det er og jeg regner også med at en god del mennesker også spiser vanlig norsk bondekost på 17.mai også. Gjør det selv ihvertfall. Nå var garantert dine ord ikke ment bokstavelig, noe jeg forstår, men jeg forstår uansett ikke poenget ditt i quoten her.

Jeg kan kanskje forklare dette så "datafolk" forstår. Dersom AMD har nådd en milepæl innen teknologi og salg av prosessorer, hvor "riktig" har det da vært om Intel har slengt seg med og feiret med Intel-flagg at AMD har nådd en milepæl? Nå blir jo kanskje dette litt annerledes da AMD og Intel er konkurrenter, men poenget forblir det samme. Jeg ser definitivt ingen grunn til å f. eks reise til Sverige 6.Juni og veive med Norsk flagg. Noe jeg håper andre også ikke ser noen grunn til.

Hvis du mener nordmann og etnisk norsk er det samme: Vil da folk med innvandringsbakgrunn aldri bli norske? Selv om de er født og oppvokst her? Eller si har to generasjoner bak seg i Norge? Tre, fire...?

Egentlig har jo ikke dette noe med innvandringspolitikk å gjøre. Det handler om at én nasjon er én nasjon og i dette tilfellet at vår nasjon et flagg. Vi har også en dag som vi feirer vårt land på og det er 17.mai. Da veiver vi med Norsk flagg siden vi er en Norsk nasjon. Om innvandrere vil feire sammen med oss er jo selvfølgelig det fullstendig i orden. Men å veive med et annet flagg er jo uansett meningsløst siden det ikke er noen grunn til å veive med dette flagget siden det ikke er det gitte flaggets nasjonsdag.. Helt utrolig at det i hele tatt finnes en diskusjon rundt dette.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

AtW

Hva er poenget ditt? Pølser spiser man jo rett som det er og jeg regner også med at en god del mennesker også spiser vanlig norsk bondekost på 17.mai også. Gjør det selv ihvertfall. Nå var garantert dine ord ikke ment bokstavelig, noe jeg forstår, men jeg forstår uansett ikke poenget ditt i quoten her.

Du klager over at folk gjør noe på 17 mai som ikke har noe poeng (veive med et annet flagg), jeg poengterer at folk jør masse på 17, mai som ikke har noe større poeng enn denne flaggveivingen, hvorfor er du så veldig opptatt av at det skal ha et poeng? Vi gjør en masse som ikke har et spesielt stort poeng (også på 17. mai) uten at folk ser ut til å bry seg nevneverdig.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Du klager over at folk gjør noe på 17 mai som ikke har noe poeng (veive med et annet flagg), jeg poengterer at folk jør masse på 17, mai som ikke har noe større poeng enn denne flaggveivingen, hvorfor er du så veldig opptatt av at det skal ha et poeng? Vi gjør en masse som ikke har et spesielt stort poeng (også på 17. mai) uten at folk ser ut til å bry seg nevneverdig.

AtW

Vel, dersom det ikke har noe poeng, hvorfor er det da så utrolig viktig at mennesker fra andre land skal få lov til å veive med sitt eget flagg i Norge på 17.mai?

Det blir jo en fullstendig annen ting. Det å veive med Norsk flagg på 17.mai har jo med å markere grunnloven, noe som alltid har stått de fleste nordmenn kjær i mange år. Og da er det jo klart at det definitivt har mer poeng i seg enn det å spise pølser! Dersom personer fra andre land så absolutt er nødt til å veive med sitt eget flagg på 17.mai i Norge så er det klart at jeg er opptatt av at det skal ha et poeng. Skulle jo bare mangle. Hvorfor skulle de ellers ville gjøre det?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Tørr vedde på at noen hadde gått bajas om en kar viftet med det tyske flagget (eller lignende) på Holocaust-dagen.

Det er et prinsipp man går etter. Akkurat på dette punktet er jeg veldig prinsippiell, for jeg vil helst ha norske flagg på norges grunnlovsdag. Vi har en spesiell "internasjonal dag" på skolen, så hvorfor ikke vifte utenlandske flagg på den?

Vi er tross alt en nasjonalstat. La oss ha en norsk 17. mai.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Ok la meg prøve å forklare på en annen måte: Har man norsk pass er man norsk, det står i passet. Det står ikke nordmann i passet, fordi papir ikke kan forandre hvilket geografisk opphav vi har. En innvandrer er norsk så fort han blir en statsborger i nasjonen Norge. Enig?

Lenke til kommentar
Vel, dersom det ikke har noe poeng, hvorfor er det da så utrolig viktig at mennesker fra andre land skal få lov til å veive med sitt eget flagg i Norge på 17.mai?

Det blir jo en fullstendig annen ting. Det å veive med Norsk flagg på 17.mai har jo med å markere grunnloven, noe som alltid har stått de fleste nordmenn kjær i mange år. Og da er det jo klart at det definitivt har mer poeng i seg enn det å spise pølser! Dersom personer fra andre land så absolutt er nødt til å veive med sitt eget flagg på 17.mai i Norge så er det klart at jeg er opptatt av at det skal ha et poeng. Skulle jo bare mangle. Hvorfor skulle de ellers ville gjøre det?

Jeg snakekr i hele mitt innlegg om å veive med utenlandske flagg, til informasjon.

Hvorfor er det så utrolig viktig at man ikke forbyr folk å spise pølser på gitte dager, selv om det ikke er noe stort poeng i å spise akkurat pølser? Eller forbyr folk å gå i kjeledress på bestemte dager bare fordi det ikke er noe stort poeng i å gå i kjeledress? Det er viktig fordi det ikke er bra for samfunnet og mer eller mindre vilkårlig forby alt mulig, i særdeleshet om det man forbyr ikke er til særlig skade.

AtW

Akkurat på dette punktet er jeg veldig prinsippiell, for jeg vil helst ha norske flagg på norges grunnlovsdag.

Nettopp. Hvorfor skulle man ville noe annet? Ingen andre land har noen tilhørighet til denne dagen, så hvorfor er det så fordømt viktig at det skal "være lov"?

Fordi man ikke gjør befolkningen lykkelig av å vilkårlig forby "poengløse akiviteter".

AtW

Lenke til kommentar
Fordi man ikke gjør befolkningen lykkelig av å vilkårlig forby "poengløse akiviteter".

Ja, og det plager meg ikke om man velger et annet enn det norske. [ 84 ] [19.76%]

Ja, men det vil plage meg om de velger et annet enn det norske. [ 78 ] [18.35%]

Nei, andre flagg enn det norske (og mulig samiske) bør være forbudt å bruke på 17. mai. [ 254 ] [59.76%]

Vet ikke/ingen formening. [ 9 ] [2.12%]

Så vidt jeg kan se så vil flertallet av befolkningen forby denne "poengløse aktiviteten" :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...